Geavanceerd zoeken

Pomp zoemt, levert niet (Imp.300)

fuxel   

Donderdag, 08. Juli 2010, 09:11 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 5

lidmaatschapsnummer..: 8868

Lid sinds: 08.07.2010















GEWIJZIGD Goedemorgen, als nieuwkomer eerst een korte introductie: Echte naam Armin, woon aan het Bodenmeer, 45, vakman en motorrijder. Bezit een Impressa 300 die mij problemen geeft. Hij kan normaal worden aangezet, maar levert geen water.
Ja, de watertank is vol en het water komt bij de pomp. cool.gif

Als ik hem aanzet is alles eerst normaal, maar dan zou de pomp moeten gaan spoelen, maar hij levert niet en het lampje 'watertank leeg' gaat branden.




Ook als ik op de spoelknop druk, wil hij niet gaan Wat heb ik tot nu toe gedaan: 1. Op de pomp geklopt, zonder succes. 2. Met de multimeter de spanning op de pompcontacten gemeten (70 V~ in rust, 210-220 V~ als de pomp moet draaien) 3. De pomp gedemonteerd, met de multimeter de continuïteit gecontroleerd:








Geen continuïteit - weerstand oneindig. 4. Nieuwe pomp gekocht (nieuw onderdeel) en geïnstalleerd, = hetzelfde probleem. Wat kan ik nu doen? Bij voorbaat dank voor snelle antwoorden. Met vriendelijke groet, fuxel JuraImpressa 300 / 3000

Stefan St.

Donderdag, 08. Juli 2010, 10:49 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 141

lidmaatschapsnummer..: 7404

Lid sinds: 02.03.2010



Hallo Armin, je hebt waarschijnlijk een verstopping in het apparaat. Ik zou de inlaatslang van het thermoblok loskoppelen en kijken of de pomp dan werkt. Als er water uit de slang komt, dan kun je ervan uitgaan dat het thermoblock dicht is.

Als de pomp nog steeds niet werkt, controleer dan de flowmeter (die zich tussen de waterkelp en de pomp bevindt). biggrin.gif

Ze maken de meest onmogelijke fouten, vandaar de bijnaam "Master of Diaster" . Groeten Stefan

DyingAngel

Donderdag, 08. Juli 2010, 11:33 Uhr

*

Professioneel

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 259

lidmaatschapsnummer..: 2712

Lid sinds: 05.09.2008

Ik kan Stefan alleen maar gelijk geven. Je had de pomp kunnen controleren met de diodetester van de multimeter, er zit maar één diode in de pomp zelf.

Maar ik neem aan dat je oude pomp nog perfect werkt, heb je thuis een luchtcompressor? Het beste is om eerst alle slangen visueel te controleren. Bij oudere toestellen kan het voorkomen dat er verstoppingen ontstaan aan de uiteinden van de slangen waar de eindpennen langzaam uit elkaar gaan. Blaas dan met perslucht door beide thermoblokken om te zien of ze vrij zijn. Bij de oude units kan het ook een verstopping zijn in de keramische klep bij de deur. Zoals ik al zei, er zijn vele mogelijkheden :-)

fuxel

Donderdag, 08. Juli 2010, 13:23 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 5

lidmaatschapsnummer..: 8868

Lid sinds: 08.07.2010

QUOTE (DyingAngel @ donderdag, 08 juli 2010, 10:33 am)
........ In principe is er maar één diode aangesloten in de pomp zelf.............


Geweldig, dat klopt, als je de polariteit van de multimeteraansluitingen omdraait is er een continuïteit. user posted image

Ik denk dus dat mijn oude pomp nog in orde is en dat ik het nieuwe onderdeel voor niets heb besteld. Maar nu weet het forum dat ik een gloednieuwe pomp heb liggen. wink.gif

Hoe wordt de pomp gecontroleerd?

Kan ik de "Master of Disaster" omzeilen?




(De flowmeter doet me op een of andere manier denken aan de Hall-sensor in motoren en auto's - als er een schot in zit, dan zijn er ook de vreemdste storingen) bg fuxel

Stefan St.

Donderdag, 08. Juli 2010, 14:04 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 141

lidmaatschapsnummer..: 7404

Lid sinds: 02.03.2010

Nee, je kunt de debietmeter niet omzeilen. Ik moest hem vervangen, maar dat kostte maar €15 + verzendkosten bij www.juraprofi.de.

DyingAngel

Donderdag, 08. Juli 2010, 18:08 Uhr

*

Professioneel

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 259

lidmaatschapsnummer..: 2712

Lid sinds: 05.09.2008

Controleer eerst je twee kachels om te zien of ze vrij zijn. De debietmeter gaat zelden kapot. Het is eigenlijk vrij eenvoudig om te testen of de debietmeter defect is of niet. Maak de slang los van de membraanregelaar of, indien van toepassing, de pompaansluitbeugel (het deel dat direct aan de pompuitlaat zit) en steek een slang met het open uiteinde in een kopje.

Als de machine dan normaal spoelt en geen "Fill system" meer aangeeft, zit de fout zeker in het watercircuit na de pomp. Is de fout er nog steeds, dan kunt u ervan uitgaan dat het de flowmeter is en dat deze verkeerde/niet meer impulsen naar de logica stuurt.

fuxel

Vrijdag, 09. Juli 2010, 13:24 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 5

lidmaatschapsnummer..: 8868

Lid sinds: 08.07.2010


Hallo. Ik heb de oude pomp in een bankschroef geklemd en tijdelijk op het stopcontact aangesloten - het werkt. dry.gif

huh.gif Hij draait zeker niet als hij op de machine is aangesloten! Daarom schakelt hij over op laag water.




Wat "bromt" is het afvoerventiel. Alle slangen zijn doorgeblazen met perslucht - alles is open en in goede staat. De enige resterende mogelijkheid is een elektrische/elektronische storing. Ik zou hier een schakelschema van moeten hebben - heeft iemand er een?





(Jura Impressa 300/3000) Hoe krijg ik de slede met de pomphouder, de transformator en het afvoerventiel eruit? bg fuxel

Hisholy

Vrijdag, 09. Juli 2010, 14:05 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 3157

lidmaatschapsnummer..: 22

Lid sinds: 10.01.2005

Meting bij de ingebouwde pomp tweefasen

De pompbak wordt rechts- en linksonder vergrendeld met twee drukknopen.

fuxel

Samstag, 10. Juli 2010, 03:19 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 5

lidmaatschapsnummer..: 8868

Lid sinds: 08.07.2010

QUOTE (fuxel @ donderdag, 08 juli 2010, 08:11 uur)

.......... 2. De spanning gemeten met de multimeter aan de contacten van de pomp, (in rust 70 V~, als de pomp moet draaien 210-220 V~)............

Ik heb al.... wink.gif

Hisholy

Samstag, 10. Juli 2010, 07:41 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 3157

lidmaatschapsnummer..: 22

Lid sinds: 10.01.2005

Als er spanning op komt, moet de pomp ook draaien.

DyingAngel

Samstag, 10. Juli 2010, 13:02 Uhr

*

Professioneel

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 259

lidmaatschapsnummer..: 2712

Lid sinds: 05.09.2008

Zo ziet het eruit. Als je 230V op de pomp hebt aangesloten, moet het ding ook draaien. En als het met de nieuwe pomp niet werkt (waarbij niet uit te sluiten is dat het reserveonderdeel defect is), moet het iets anders zijn, in het meest waarschijnlijke geval een verstopping. Stoomverwarming (boven) vrij? Schakelt de magneetklep (links van de stoomverwarming) als je het systeem wilt vullen?

Hisholy

Samstag, 10. Juli 2010, 13:24 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 3157

lidmaatschapsnummer..: 22

Lid sinds: 10.01.2005

QUOTE (DyingAngel @ zaterdag, 10 juli 2010, 11:02 am)
Schakelt de magneetklep (links van de stoomverwarmer) als je het systeem wil vullen?

De I300 doet dat niet.

Mr. Floppy

Montag, 12. Juli 2010, 11:31 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 2

lidmaatschapsnummer..: 8903

Lid sinds: 12.07.2010

Ik heb dit een keer gehad met mijn Jura X90. De drukregelaar was defect. Die zit direct achter de pomp. Ik weet alleen niet of jouw machine zo'n onderdeel heeft.

DyingAngel

Montag, 12. Juli 2010, 12:14 Uhr

*

Professioneel

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 259

lidmaatschapsnummer..: 2712

Lid sinds: 05.09.2008

Ah juist, het is een 300, nee ok het heeft er geen :-)




Hang er gewoon een slang aan en kijk of hij pompt... @Mr Floppy Het ding heet een membraanregelaar.

fuxel

Montag, 02. Augustus 2010, 13:45 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 5

lidmaatschapsnummer..: 8868

Lid sinds: 08.07.2010



Hallo. Twee weken geleden gaf ik het op en bracht de machine rechtstreeks naar Singen voor onderhoud. cool.gif



Op zaterdag kreeg ik hem terug, en wat kan ik zeggen, ik kreeg een "nieuwe" machine terug voor de 200€ reparatiekosten. De reden voor het niet draaien van de pomp was een defecte stroomprint - waar en wat dat ook moge zijn. huh.gif

Maar ze vervingen ook de zetgroep, de motor, de debietmeter, de boiler, de magneetklep, enzovoort.
smile.gif

sad.gif wub.gif Hij loopt nu rustiger, rammelt minder en de koffie is, geloof het of niet, ook heter Een klein druppeltje bitterheid: het marc-bakje was vergeten, maar volgens een zeer vriendelijke dame in Neurenberg wordt het onmiddellijk opgestuurd. biggrin.gif

Het belangrijkste is dat ik 's morgens de bouillon uit de Bodum-kan niet meer hoef te verdragen. ph34r.gif

 Seite 12