Geavanceerd zoeken

Krups EA89*

Looptijd van de molen instelbaar?

Gast_Alois

Vrijdag, 04. Juni 2021, 18:04 Uhr

Unregistered

Hallo allemaal, ik heb hier vaak waardevolle tips gelezen, maar heb nu specifieke hulp nodig. In onze stad is er een Repair Café initiatief (momenteel "te gaan" natuurlijk).
Momenteel heb ik een Krups EA89* op de werkbank staan, die een enorm kalkprobleem had.
De reinigingstabletten (merk van derden, opzettelijk in stukjes gehakt) zaten vast in de trechter. Ik heb de zuiger verwijderd en hem een nacht in ontkalker gelegd.
Het koffiezetten werkt nu weer, maar ik heb het bijkomende probleem dat er te veel koffie wordt gemalen, zodat voor elke 180 ml haver ongeveer 1-2 theelepels overtollige koffie in de lekbak terechtkomen. De Mahlwark loopt op deze stand ongeveer 15 seconden.
Wat gaat hier mis, of hoe kan ik de looptijd aanpassen?

Alvast bedankt!







Gast_Alois

Dinsdag, 08. Juni 2021, 22:03 Uhr

Unregistered

Nogmaals hallo,

Ik heb nu op de klok gekeken en gemeten dat de maler 20Sec loopt (knop "LongCoffee" zonder extra "Dark". Dus ik krijg te veel kruit voor de cilinder.

Heeft iemand deze machine en kan zeggen hoe lang de molen met hem draait?

Weet iemand hoe ik deze machine terugzet naar fabrieksinstellingen?

Gast_Alois

Donderdag, 10. Juni 2021, 21:38 Uhr

Unregistered

Volgens de Krups klantenservice is er geen manier om deze machine terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Wat de slijptijd betreft, lijkt het onderdeel intelligent genoeg te zijn om te bepalen hoe ver het de zuiger in de cilinder kan duwen. Indien te diep kan worden ingedrukt verhoogt dit waarschijnlijk de looptijd voor de volgende referentie. Omdat ik mijn tests zonder bonen heb gedaan, is de tijd steeds langer geworden.
Met bonen, heeft de machine zich binnen slechts 4 trekjes opnieuw gekalibreerd.
De molen draait nu ongeveer 8sec.

Misschien is de info nuttig voor iemand anders

.







Gast_HaWe

Zondag, 12. Maart 2023, 19:28 Uhr

Unregistered

De observatie is correct. Als de zuiger dieper wordt ingedrukt, neemt de maaltijd de volgende keer toe. De tijden zijn afgeleid van het waterdebiet van de debietmeter. Hoe dieper de zuiger wordt ingedrukt, hoe meer water er in de drukzuiger moet worden gepompt, hoe langer de waaier in de debietmeter loopt.
Als de zuiger te diep wordt ingedrukt, gaat de regeling dit tegen door de hoeveelheid gemalen koffie te verhogen. Hierdoor worden de gemeten omwentelingen van de flowmeter weer in overeenstemming gebracht met de maalduur.
Als de maalduur rond de 25-30 seconden ligt, kan er sprake zijn van een defect of verstopping in de molen.
Testen zonder koffiebonen is alleen mogelijk met een puk van hittebestendig kunststof of aluminium van ongeveer 13 mm hoog.
Deze moet met de hand in de zetkamer worden geplaatst met het koffiebonencompartiment verwijderd.
Flowmeter en looptijd van de molen zijn een regelcircuit en passen zich automatisch aan.

Vivien

Samstag, 06. Januar 2024, 19:28 Uhr

Unregistered

Hallo,
Ik heb al een tijdje zeer heldere koffie.
Mijn EA89 wordt elke keer ontkalkt als de machine daarom vraagt. Hij valt niet meer onder de garantie, ik heb hem uit elkaar gehaald en ik heb niet de indruk dat er leidingen verstopt zijn.
Ik heb gemerkt dat als ik de koffie reinig (tablet) het water er alleen helemaal aan het begin van de cyclus uitkomt (+/- 2cL), en dan helemaal niet bij elke druk op de pomp zoals bij de zeef. Alles komt in de lekbak terecht.
Heeft iemand dit probleem al eens gehad?
Bedankt voor uw hulp en goedenavond.