Geavanceerd zoeken

Siemens EQ.6 S400 - Zuigt zeer aarzelend, lucht??!

Brouwproces, defect, druppels, lucht

BlechMann

Dinsdag, 09. Maart 2021, 08:22 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1

lidmaatschapsnummer..: 43060

Lid sinds: 09.03.2021

Hallo lieve koffie gemeenschap,

Mijn naam is Andreas en mijn vrouw en ik zijn eigenaar van een Siemens EQ.6 S400. We hebben er altijd pech mee gehad, binnen de garantieperiode is hij twee keer onderhouden, kreeg hij een nieuwe pomp en een nieuwe debietmeter.

Nu loopt hij al een hele tijd normaal, is regelmatig onderhouden en schoongemaakt. In principe ziet het eruit alsof het nauwelijks is gebruikt. In werkelijkheid drinken we gemiddeld 4 tot 8 koppen koffie per dag. Koffiespecialiteiten eerder zeldzaam. De leeftijd van de machine moet ongeveer 3 tot 4 jaar zijn.

Nu het probleem en de tot nu toe genomen maatregelen
:Fout: Machine start het brouwproces normaal, koffie begint uit de tuit te lopen, maar na 2 tot 3 seconden breekt de koffiestroom weer, het lijkt alsof er water uit een leeg reservoir wordt getapt: Het borrelt, stoomt en borrelt vooral vanuit de koffie-uitloop. Soms meer, soms minder. Dit proces duurt lang, maar aan het eind is de beker vol. Flowmeter lijkt zo i.O. - Maar de koffie die eruit komt is waardeloos.

Wat ik tot nu toe gedaan heb:
- Leidingen gecontroleerd, hier lijkt geen vloeistof te lekken, noch lucht binnen te komen.
- Keramische klep vervangen op verdenking. Maar dat heeft het probleem niet veranderd.

Heeft iemand enig idee waar het probleem nog meer kan zitten? Ik heb een vermoeden, voordat ik actie onderneem dacht ik, maar misschien heeft iemand hier nog ne second opinion voor me.

Er staat een video van het brouwproces op YouTube als iemand een kijkje wil nemen.

MfG,
Andreas











Andromeda

Montag, 15. Maart 2021, 20:48 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 45

lidmaatschapsnummer..: 34151

Lid sinds: 20.04.2019

Hallo Andreas,

Van een afstand zijn er de volgende mogelijkheden.

- 1 . Pomp
defect-2 . Watercircuit verstopt ( verkalkt )
- 3 . Te fijn gemalen koffie

Controleer het volgende :

Zeef in waterreservoir
schoonPulsatiedemperna pomp
doorlaatbaarKunststofaansluitingen verwarming doorlaatbaarKeramische
klepis vervangen ja.
Brouwzeef en cremaklep schoon.

Via de testmodus kunt u de pomp regelen en de keramische klep in alle richtingen schakelen.
U kunt ook beginnen bij de pomp en alle onderdelen afzonderlijk doorblazen om te zien of er weerstand is.
Met welke middelen werd de machine ontkalkt en wanneer de laatste keer ?

Gegroet Alex



















--------------------
Saeco Family
AEG Cafamosa CF85
Phillips HD5730
Siemens EQ7 L-Series
Melitta Caffeo CI