Geavanceerd zoeken

EQ.9 S500 maakt onder elkaar

Water onder de machine

Timberwood

Zondag, 13. Maart 2022, 14:02 Uhr

Unregistered

Hallo iedereen,

Nadat wij onze Siemens EQ9 S500 nu ongeveer 2 1/2 jaar hebben en de derde zetgroep inmiddels in de machine zit, deden zich kort na de laatste vervanging van de zetgroep (die wij inmiddels zelf hebben moeten betalen, omdat de eerste onder garantie was vervangen) ongeveer 3 weken geleden nieuwe problemen voor.

Ongeveer elke 10e keer dat ik de machine gebruik, komt er melk of melkschuim uit, maar geen koffie. Het wordt gemalen en ook samengeperst in de brouwinstallatie, maar nadat het water is gepompt, komt het onder de machine terecht. Het stroomt niet intern in de opvangbak maar direct erlangs op het werkblad. Het water is helder en duidelijk niet in contact gekomen met koffie.

Wanneer de zijdeur wordt verwijderd en de zetgroep eruit wordt genomen, sist deze even bij het ontgrendelen en spat er wat koffie op je. Het koffiedik zit samengeperst en vochtig in de zeteenheid en kan alleen worden verwijderd door de zeteenheid met de hand te draaien.

Als alles weer in elkaar is gezet, heb je geluk en werkt het een tijdje, of de volgende keer dat je het gebruikt, begint het weer van voren af aan. De machine is al verschillende keren ontkalkt, dus dat zou ik uitsluiten (ook vanwege ons water).

Is dit een bekend probleem en is het iets dat u zelf kunt oplossen? Ik ben echt geïrriteerd over onze machine en wil er niet nog eens 300 euro aan uitgeven.

Gast_Gregor

Montag, 28. November 2022, 15:33 Uhr

Unregistered

Hoi, heb je gevonden wat
jezocht met de plas onder de machine?
Ik word er ook moe van.
Alvast bedankt voor een antwoord


kaffeechris

Montag, 28. November 2022, 16:42 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 2075

lidmaatschapsnummer..: 24425

Lid sinds: 29.05.2014

Hallo, er zijn een paar plaatsen op de EQ9 die dit kunnen veroorzaken. Allereerst, als het water helder en onder de machine is.
De KVA moet worden geopend voor inspectie.
De waterweg gaat van rechts naar links door de KVA gaat door een pulsatiedemper, dan flowmeter en dan naar de pomp die ook een pulsatiedemper heeft, door de DLH.
Het is een beetje lastig.
Om het achterpaneel te verwijderen moet de KVA worden omgekeerd en moeten de lipjes onder de KVA met een schroevendraaier opzij worden geschoven.





--------------------
Alles ist Wiederverwertbar, sogar diese Buchstaben.
Keine Anfragen oder Hilfe, über E-Mail.

Gast_Bernd

Dinsdag, 16. Januar 2024, 07:31 Uhr

Unregistered

Hetzelfde gebeurde vandaag met onze EQ.9 S500: er kwam microschuim in de beker terecht, het water liep linksonder op het werkblad.

Wat was in jouw geval de oorzaak? Kon je het zelf repareren en hoeveel kostte de reparatie?

Gast_Bernd

Dinsdag, 16. Januar 2024, 07:40 Uhr

Unregistered

Allereerst sorry voor de typefouten hierboven...

Ik wilde nog toevoegen dat de zetgroep niet introk nadat de machine was uitgeschakeld. Ik had nog een gloednieuwe zetgroep liggen die Siemens me als gebaar van goede wil had toegestuurd en die heb ik nu geïnstalleerd.

De eerste koffie kwam er daarna zonder fouten uit. Dit kan echter ook toeval zijn. Ik vrees nog steeds dat de oorzaak ergens anders ligt

revolt

Dinsdag, 16. Januar 2024, 19:47 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 10

lidmaatschapsnummer..: 44839

Lid sinds: 08.08.2021

Vanmorgen schreef ik de laatste twee berichten op mijn mobiele telefoon als "Guest_Bernd". Nu zit ik op mijn PC en kan ik inloggen om de laatste status te melden:

Helaas heeft het vervangen van de zetgroep het probleem niet opgelost. Er wordt momenteel geen koffie meer gezet en er loopt (helder) water linksonder uit.

Als niemand van jullie tips heeft, ga ik verder onderzoeken of ik de storing zelf kan verhelpen. Anders zal de machine een servicebeurt moeten krijgen. Ik vraag me af of het goedkoper is om rechtstreeks bij Siemens te kopen of dat er betere alternatieven zijn zoals Mediamarkt.

Ik zou nog steeds erg dankbaar zijn voor eventuele tips.

revolt

Zondag, 25. Februari 2024, 18:21 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 10

lidmaatschapsnummer..: 44839

Lid sinds: 08.08.2021

Het probleem is inmiddels opgelost. Ik had de machine geopend en het water kwam uit de richting van de keramische klep. Ik heb het verwijderd en schoongemaakt (ik vond een YouTube-video hierover).

Omdat het nog steeds druppelde, heb ik alles weer in elkaar gezet en de machine naar Mediamarkt gebracht. De reparatie duurde ongeveer anderhalve week en kostte 199 euro.

Helaas konden ze me niet precies vertellen wat er gerepareerd was toen ik het apparaat ophaalde. Ik heb nu in ieder geval een jaar garantie, ongeacht wat er kapot gaat.