Geavanceerd zoeken

Alle deksels komen in de opvangbak terecht

Defect Geen afvoer Waterinlaat

m0rten

Zondag, 19. December 2021, 22:22 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 47884

Lid sinds: 19.12.2021

Hallo iedereen!

Met mijn Nivona CafeRomatica (NICR 626) komt al het vocht in het lekbakje terecht elke keer als ik koffie spoel en zet. Het werkte perfect totdat de zeteenheid enigszins 'ruw' werd verwijderd om schoon te maken. Ik weet echter niet of dit de oorzaak is van iets losraken of wat het beschreven gevolg zou kunnen zijn.

Na onderzoek van het probleem was ik tot de conclusie gekomen dat er een defect kon zijn aan de aftapkraan of de zetgroep, een niet goed aangebrachte afdichting of iets dergelijks. Ik heb echter al zowel de aftapkraan als de zetgroep vervangen door nieuwe onderdelen - helaas tevergeefs, alles blijft in de lekbak lopen. Het lijkt erop dat het water weglekt bij de overgang van de aftapkraan naar het inlaatmondstuk van de zetgroep... Ik heb dit in 2 video's opgenomen, een tijdens het spoelen, een tijdens het koffiezetten:

Spoelproces

: https:

ür Ik zou zeer dankbaar zijn voor enig advies over wat nog meer getest zou kunnen worden of wat de oorzaak zou kunnen zijn.

met vriendelijke groet,
m0rten





swolle

Zondag, 19. December 2021, 22:43 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 110

lidmaatschapsnummer..: 46321

Lid sinds: 17.10.2021

Beide video's lijken op helder water, wordt het gemalen poeder überhaupt nat?

Guest

Montag, 20. December 2021, 14:01 Uhr

Unregistered

Bedankt voor de tips!

>> Beide video's lijken op helder water, wordt het gemalen poeder überhaupt nat? >> Controleer de inlaat verbinding.

Het poeder eindigt volledig droog in de container. Wat de inlaatverbinding betreft, dacht ik dat er misschien iets gelekt had, maar aangezien het probleem hetzelfde is, zelfs met een volledig nieuwe brouwinstallatie, kan dat waarschijnlijk worden uitgesloten.

>> en controleer de klepaansluiting

Ik heb hem weer vastgeschroefd en het aftapventiel gecontroleerd, maar het lijkt me zoals ik het in veel video's heb gezien. Ik heb er ook een foto van bijgevoegd. Maar ik merkte dat er na het spoelen (nadat er aan de voorkant niets meer uitkomt) veel water in de klep zit? U kunt op de 2e foto zien dat er veel vloeistof in de klep zit direct na het spoelen, en het lijkt ook een beetje vochtig te zijn rond de klep in het algemeen... Kan dit normaal zijn of kan het ergens op wijzen?

user posted image
user posted image

Guest

Montag, 20. December 2021, 14:04 Uhr

Unregistered

Bedankt voor de tips!

>> Beide video's lijken op helder water, wordt het gemalen poeder überhaupt nat? >> Controleer de inlaat verbinding.

Het poeder eindigt volledig droog in de container. Wat de inlaatverbinding betreft, dacht ik dat er misschien iets gelekt had, maar aangezien het probleem hetzelfde is, zelfs met een volledig nieuwe brouwinstallatie, kan dat waarschijnlijk worden uitgesloten.

>> en controleer de klepaansluiting

Ik heb hem weer vastgeschroefd en het aftapventiel gecontroleerd, maar het lijkt me zoals ik het in veel video's heb gezien. Ik heb er ook een foto van bijgevoegd. Maar ik heb gemerkt dat na het spoelen (nadat er aan de voorkant niets meer uitkomt) er veel water in de klep zit? U kunt op de 2e foto zien dat er veel vloeistof in de klep zit direct na het spoelen, en het lijkt ook een beetje vochtig te zijn rond de klep in het algemeen... Kan dit normaal zijn of kan het ergens op wijzen?

user posted image
user posted image

swolle

Montag, 20. December 2021, 19:56 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 110

lidmaatschapsnummer..: 46321

Lid sinds: 17.10.2021

De foto's zijn niet zichtbaar...de afdichtingen worden vaak niet meegeleverd met reserveonderdelen, controleer of ze er zijn. Verwijder de genoemde onderdelen, houd één kant dicht en blaas of zuig erop om te controleren op lekken.

m0rten

Montag, 27. December 2021, 12:47 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 47884

Lid sinds: 19.12.2021

De nieuwe aftapklep had een afdichting op de zuiger, die op de bijgevoegde foto te zien is aan de rode lijn in de klep (en gemarkeerd met een pijl). Waar echter geen afdichting was, is op de slang die in het zwarte gedeelte gaat en dan met de klem wordt vastgezet, ik heb het ook met een pijl gemarkeerd.

Alles lijkt goed vast te zitten bij de inlaat verbinding. De positie van de klep met het web lijkt me ook correct. Je kunt ook de bestuurder zien op de foto, gelukkig was ik die niet vergeten.

Kan de ontbrekende afdichting op de slang het probleem zijn? In ieder geval komt er water in de klep, b.v. bij het doorspoelen, en dat staat er dan in, zoals in een van de vorige berichten. Voeg hier weer een foto van bij!

https://ibb.co/J5CLQ4z[
https://ibb.co/gmNrCTX



Veel groetjes
, m0rten

Schlawi

Montag, 27. December 2021, 15:16 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1104

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

Het water dat daar staat mag er niet zijn. Reinig het expansievat waar de slang in gaat. Het moet zonder druk weglopen.
Er moet ook een afdichting op de slang zitten, anders loopt het water via de aftapkraan naar beneden.
Dit kan of zal waarschijnlijk ook de reden zijn waarom er geen water in de brouwgroep komt.

m0rten

Woensdag, 29. December 2021, 20:54 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 47884

Lid sinds: 19.12.2021

Ik wacht nog steeds op de afdichting voor de slang en zal dan verslag uitbrengen... bedankt voor de snelle hulp in de tussentijd!

m0rten

Samstag, 01. Januar 2022, 16:34 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 47884

Lid sinds: 19.12.2021

In de tussentijd heb ik een afdichting op de slang gezet en het opnieuw geprobeerd, helaas zonder succes. Er lekt nog steeds ergens water uit, en als ik het spoel, komt het niet aan de voorkant van de uitlaat uit waar het hoort. Ik ben ten einde raad, want ik heb de aftapkraan en de zetgroep volledig vervangen en overal zit een afdichting waar er een hoort te zitten. In dit opzicht neig ik er langzamerhand naar om gewoon een nieuw apparaat te kopen of vooraf een kostenraming aan een reparatiedienst te vragen.

Hoe dan ook, gelukkig nieuwjaar! happy.gif




Schlawi

Samstag, 01. Januar 2022, 18:04 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1104

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

De lange plunjer moet in het onderste deel worden gehaakt. Is het aangesloten?
Dat zou het enige zijn waar ik naar zou kijken.

Waar kom je vandaan? Misschien kan iemand hier je helpen.


Christian-S

Donderdag, 28. December 2023, 21:23 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 70694

Lid sinds: 28.12.2023

Hallo allemaal, ik heb een soortgelijk probleem.
De aandrijving van mijn Nivona was defect en ik heb deze vervangen door een nieuwe. Ik heb ook een nieuwe zeteenheid gekocht om verdere problemen uit te sluiten.
Na de installatie komt het water in de lekbak terecht en de koffie droog in de kom.
Bij de aandrijfeenheid zat een nieuw trainagenventiel. Ik dacht dat het ventiel misschien defect was en heb het vervangen door het oude ventiel, dat ook hetzelfde effect heeft.

Wat kan een andere oorzaak zijn?

Groeten Christian

Schlawi

Donderdag, 28. December 2023, 22:38 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1104

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

Wat voor soort Nivona? Met een elektrisch keramisch ventiel?

Christian-S

Donderdag, 28. December 2023, 22:51 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 70694

Lid sinds: 28.12.2023

Sorry,

NICR 825

Schlawi

Donderdag, 28. December 2023, 23:01 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1104

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

Heb je het keramische ventiel gecontroleerd om te zien of het water van daaruit in de lekbak loopt? Er is een ontlastingsleiding die naar de lekbak zou moeten gaan.

Christian-S

Donderdag, 28. December 2023, 23:23 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 70694

Lid sinds: 28.12.2023

Ik zal morgen eens kijken. Wat als?
Ben ik iets vergeten aan te sluiten?