Geavanceerd zoeken

EQ.9 - Elke tweede beker ondrinkbaar

Dany250

Dinsdag, 15. December 2020, 12:38 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 2

lidmaatschapsnummer..: 42376

Lid sinds: 15.12.2020

Hallo lieve forumleden,

Ik wil eerst "Hallo!" zeggen tegen het forum. We zijn al twee weken thuis, onze eerste volautomatische koffiemachine en zijn dus ook nieuw hier op het forum smile.gif.

Helaas hebben we al een probleem met onze machine, dat volgens mij alleen maar kan worden toegeschreven aan een defect in de machine. Het is een Siemens EQ.9 plus connect s700.

Het beschrijven van de fout is vrij eenvoudig. Elk kopje koffie (of het nu espresso, cappuccino of Café Crema is) dat als tweede (dus direct na elkaar) wordt gezet, smaakt ondrinkbaar. Nu, ondrinkbaar is een zeer subjectieve term, maar het kan hier vrij goed worden beschreven. De tweede beker smaakt zo zuur/bitter dat je hem moet legen.
De crema op de espresso en ook de cafe crema is volledig gelijkmatig en glad op het eerste kopje. Ook is de crema een zeer mooie gelijkmatige tint van de rand naar het midden. Op het tweede kopje is het altijd (echt altijd) ongelijk als sinaasappelschil en ook de kleur is anders (donkerder). Je kunt zelfs op beide kopjes in directe vergelijking ruiken dat de tweede koffie anders is (ruikt niet lekker, ruikt een beetje muf).

We hebben in de afgelopen dagen getest, ook al enkele om de fout te kunnen verbergen, tevergeefs. We dachten, misschien is het vanwege te hete temperaturen (hoewel dit eigenlijk geen rol zou moeten spelen, omdat de machine het kan aanpassen) en hebben ze al neergezet, helaas zonder succes. Ook hebben we nu al 5 verschillende koffiebonen van verschillende branderijen geprobeerd (allemaal >30EUR/KG), het is altijd hetzelfde resultaat. Zelfs in een gemengde drank met melk kan de enorme zuurgraad direct in het tweede kopje geproefd worden.
Het maakt niet uit of het eerste drankje een espresso is en het tweede een Café Crema, het tweede drankje smaakt zo onbeschrijflijk walgelijk dat je het alleen maar kunt legen.

Nu zijn we echt helemaal geen baristis, maar dat is precies wat het zo onaangenaam maakt, want als we dit verschil al zo duidelijk kunnen proeven, hoe zou iemand die iets van koffie weet het dan omschrijven.
Het is niet de bonen of de machine in het algemeen of eender welke instelling, want het eerste kopje smaakt altijd goed met identieke instellingen. Ik denk dat je met zo'n machine ook kunt aannemen dat er meerdere koffies achter elkaar gemaakt kunnen/moeten worden, met een consistente smaak. (vooral als je bedenkt dat er ook de "Playlist"-modus in de app is).

Heeft iemand hier misschien een advies, wat kan hier aanwezig zijn voor een probleem of heeft misschien zelfs een soortgelijke ervaring?

Ik zou erg blij zijn met uw steun.

Veel groetenDenkele












Andreas74

Woensdag, 16. December 2020, 08:51 Uhr

Unregistered

Hallo Dany,

welkom en veel plezier met de machines...
Het enige verschil dat ik heb met de tweede beker is dat het merkbaar heter is dan de eerste:)
Ideeën die ik niet heb, maar als de machine nieuw is, stel ik voor als je een rekening hebt neem dan de gratis premium pick-up service in claim....
De procedure en het contactnummer zijn te vinden op het internet.






Dany250

Woensdag, 16. December 2020, 12:42 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 2

lidmaatschapsnummer..: 42376

Lid sinds: 15.12.2020

Hoi Andreas,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb vanmorgen al geregeld, helaas is de inzameling pas op 11.01.2021. Is gewoon vervelend, want het apparaat is net iets meer dan 14 dagen oud en moet al in de reparatie. Ben al vrij teleurgesteld wat de machine betreft en de service aan de telefoon was ook nog steeds niet erg onder de indruk en niet eens een "sorry" kreeg over de lippen sad.gif.

Nou, laten we wachten en zien hoe dit gaat.... Weet je hoe lang de machine weg is als hij dan gerepareerd wordt?

GroetDany

Andreas74

Dinsdag, 22. December 2020, 07:58 Uhr

Unregistered

Hoi, in mijn geval werd het meestal na 3 dagen opgehaald en was het 5-8 dagen weg....
(Zoals het in uw geval is, is na de pick-up al na Kerstmis.....

Beweegt de brouwinstallatie aan jouw kant? Hebben jullie "rauw" poeder in de pap? Misschien is het bij kopje 2 niet allemaal poeder gestempeld en drink je gewoon warm water met poederresten?

Denk niet dat ik ooit een reproduceerbaar probleem heb gezien dat vergelijkbaar is met dat van jou in het hele forum....




Schlawi

Dinsdag, 22. December 2020, 11:39 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1103

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

Heb je ooit de maling veranderd en kijk of er iets verandert?