Geavanceerd zoeken

O-ring voor Severin KV8090

Reserve onderdelen zoek geschikte O-ring

jamais

Zondag, 12. December 2021, 16:48 Uhr

Unregistered

Hallo, ik kan geen vervangende O-ringen vinden voor de brouwgroep en de bovenste zuiger voor de Severin KV8090. Ik heb drie drie jaar oude ringen opgemeten met een schuifmaat: 37,7 x 3,2 mm. Misschien zijn ze al gekrompen? Een buitenlandse onderdelenwinkel (qua constructie identiek aan Turmix Finessa) bood O-ringen aan van 36,8 x 3,3 mm. De groefdiameter gemeten op de zuiger is ca. 37,7 mm.
Maar wat is juist? Ik heb al eens 37.69x3.53 gemonteerd, wat de zuiger al snel te veel afremde. De kleinere standaardafmeting zou dan 34,52x3,53mm zijn. Door de expansie met 9% tot 37,7 mm in gemonteerde toestand, wordt de doorsnede gereduceerd tot een koorddiameter van ca. 3,33 mm (volgens een tabel van Parker).
Dit zou zeer dicht in de buurt komen van de snoerafmeting van 3,2 mm die ik heb gemeten. Is een permanente doorsnedeverlenging van 9% problematisch bij siliconenringen?
In ieder geval, de machine werkt er nu mee. Kan ik de O-ring met de standaardmaat 34,52x3,53 er met een gerust geweten in laten zitten? Anders weet ik niet waar ik geschikte afdichtingen kan krijgen.


worksgood

Woensdag, 15. December 2021, 00:07 Uhr

Unregistered

QUOTE (jamais @ zondag, 12 december 2021, 16:48)
hallo, ik kan geen vervangende O-ringen vinden voor de Severin KV8090 brouwgroep en bovenste zuiger. Ik heb 3 stukken van drie jaar oude oringen gemeten met de schuifmaat: 37,7x3,2mm. Misschien zijn ze al gekrompen? Een buitenlandse onderdelenwinkel (qua constructie identiek aan Turmix Finessa) bood O-ringen aan van 36,8 x 3,3 mm. De groefdiameter gemeten op de zuiger is ca. 37,7 mm.
Maar wat is juist? Ik heb al eens 37.69x3.53 gemonteerd, wat de zuiger al snel te veel afremde. De kleinere standaardafmeting zou dan 34,52x3,53mm zijn. Door de uitzetting met 9% tot 37,7 mm in gemonteerde toestand wordt de doorsnede gereduceerd tot een koorddiameter van ca. 3,33 mm (volgens een fabrikantentabel van Parker).
Dit zou zeer dicht in de buurt komen van de snoerafmeting van 3,2 mm die ik heb gemeten. Is een permanente doorsnedeverlenging van 9% problematisch bij siliconenringen?
In ieder geval, de machine werkt er nu mee. Kan ik de O-ring met de standaardmaat 34,52x3,53 er met een gerust geweten in laten zitten? Anders weet ik niet waar ik geschikte afdichtingen kan krijgen.



O-ringen moeten in ieder geval ongeveer 1 tot 6% kleiner dan de groefdiameter worden gemonteerd voor dynamische zuigerafdichtingen. Met de nominale afmeting van de O-ring van 34,52x3,53 is dit toch al een bijna optimale afmeting. Een permanente uitzetting tot 9% is geen probleem met een siliconenring in deze toepassing. De dure vervangings-O-ringen 36,8x3,3 mm, die in de König-shop als reserve-onderdelen voor het identieke type Finessa worden verkocht, zijn niet nodig.
Ik heb zelfs O-ringen 34.52x3.53 gebruikt voor de identieke Tchibo Esperto caffé (die, zoals alle identieke modellen, in feite door Tunbow zijn ontwikkeld en vervaardigd). Geen probleem na meer dan een jaar.