Geavanceerd zoeken

Schoonmaak- en ontkalkingstips voor nieuwelingen

Volautomatische koffiezetapparaten

pedros012

Dinsdag, 18. Januar 2022, 09:45 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1

lidmaatschapsnummer..: 48969

Lid sinds: 18.01.2022

Hallo
, ik heb onlangs de Jura ENA 4 gekocht voor thuisgebruik. Ik heb hier een aantal threads gelezen over onderhoud en verzorging. Als ik het goed begrijp is het gebruik van het filter zonde van het geld en is ontkalken veel belangrijker. Wat is dan de beste manier om voor de machine te zorgen? Het gebruik zal 5-7 kopjes per dag zijn. De hardheid van het water is ongeveer 10dH. De waterleidingen in het gebouw zijn 8 jaar geleden vervangen.
Vragen (en mijn suggesties): Spoelen na elk kopje (of twee kopjes achter elkaar)? (JA)
Het Claris Smart filter gebruiken? (weer niet zeker, maar uit de berichten hier zou het antwoord NEE moeten zijn)
Als u het filter niet gebruikt hoe vaak ontkalken? (om de 3 maanden?)
Hoe vaak het reinigingsprogramma gebruiken? (eens per maand, maar weet het niet zeker, misschien vaker)
ENA 4 heeft geen heetwater- of melkprogramma. Hoeveel koffie moet ik bereiden (en laten uitlekken) voordat ik hem drink na ontkalking/reiniging? (geen idee hier)
Is het goed om na enige tijd het deksel te openen en te proberen de delen van de zeteenheid die toegankelijk zijn te reinigen zonder deze uit de machine te halen? Hoe vaak? (weer geen idee)
Ik zou blij zijn als er nog andere gedachten zijn die hierboven niet genoemd zijn. Ik zou de machine graag nog vele jaren gebruiken. Hartelijk dank voor elk antwoord smile.gif









Gast_Gast

Woensdag, 19. Januar 2022, 12:36 Uhr

Unregistered

Ik raad aan geen filter te gebruiken maar regelmatig te ontkalken, wat ook goedkoper is. Omdat het niet de originele Jura verzorgingsproducten hoeven te zijn, zal ik u voor elk punt een aantal goede alternatieve producten geven die ik kan aanbevelen en die geschikt zijn voor Jura:

1) Ontkalken: Stel de machine in op uw waterhardheid, dan zal de machine u automatisch tonen wanneer hij ontkalkt moet worden. Om de 3 maanden bij 10°dH is een goede richtlijn. Als ontkalker kunt u ceragol Premium Descaler gebruiken, dat zeer zacht is.

2) Reiniging: Spoelen na elk kopje is niet nodig, het is alleen belangrijk dat de koffiemachine automatisch spoelt bij het aan- en uitzetten, dat is voldoende.
Voer het reinigingsprogramma ongeveer om de 14 dagen uit of na 40-50 kopjes, waarvoor ik ook een alternatief product aanbeveel, ceragol Premium reinigingstabletten.

3) Trek anders 's avonds altijd de lekbak uit de machine, zodat het vocht zo goed mogelijk uit de Jura kan ontsnappen en er geen schimmelvorming optreedt.