Geavanceerd zoeken

Jura Ena Micro 1 - Geen koffie meer

Het water loopt in de opvangbak

cgarbe

Zondag, 20. Februari 2022, 18:07 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 7

lidmaatschapsnummer..: 29870

Lid sinds: 25.01.2017

Hallo allemaal
,met de ervaring van Saeco en Siemens KVA die ik de afgelopen jaren voor ons heb onderhouden en gerepareerd, heeft een vriendin mij nu haar Jura Ena Micro 1 machine gebracht. Storing:
Geen koffie meer en het water loopt rechtstreeks in de lekbak
.


Ik heb dit probleem aangepakt, de machine volgens de instructies geopend, de volledig vuile en aangekoekte zetgroep verwijderd, deze schoongemaakt en (opnieuw volgens de instructies) volledig gedemonteerd en gereviseerd, inclusief het aftapventiel.
Ik nam aan dat de zware korstvorming en mogelijk versleten afdichtingen de schuldige waren.
Nadat alle afdichtingen waren vervangen en de zetgroep weer in elkaar was gezet en op de juiste plaatsen was ingevet, heb ik de machine van binnen schoongemaakt en de zetgroep geïnstalleerd.

Het spoelen werkte na het inschakelen, water kwam in de beker terecht.

Toen wilde ik koffie zetten en zie, niets werkte.
Tijdens het brouwproces loopt het water in de lekbak linksonder in de zetgroep.
Wat mij nog meer verbaast is dat de (droge) draf niet in de lekbak wordt "geklaard", maar boven op de rand van de brouwkamer blijft liggen....

Ik heb geen idee wat er fout gaat...misschien heeft iemand hier een idee.
Ik zou 99% van de fouten willen/kunnen uitsluiten bij het herzien van de brouwgroep. Alles volgens gebruiksaanwijzing, ik heb mijn eigen Saeco / Siemens zetgroepen al tientallen keren gereviseerd (dus niet geheel onervaren) en de zetgroep loopt probleemloos met de hand en zonder verstoppingen.

Bijgaand 2 foto's die illustreren wat ik hierboven schreef...misschien helpt dit...;-)

Ikontvang graag tips over hoe het probleem op te lossen....





Gegroet, Chris.
























Sara

Vrijdag, 27. Januar 2023, 19:12 Uhr

Unregistered

Heb je een oplossing voor dit probleem gevonden?