Geavanceerd zoeken

Schaerer Opal , Magneetventiel krijgt geen stroom

Reparatie van de printplaat bij Schaerer Opal

Kaffee-Friend

Samstag, 11. Juli 2020, 13:27 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 39617

Lid sinds: 11.07.2020

Hallo, ik ben nieuw in dit forum en heb een probleem met mijn Schaerer Opal.
De magneetklep direct voorin onder de marc container krijgt na het inschakelen stroom (24 volt wordt toegepast en opent) maar nog steeds tijdens de opwarmfase gaat de spanning volledig weg en sluit de klep weer. Dan begint het spoelproces en wordt het water tegen de gesloten klep gepompt.
Is dit een fout op het controlebord ? Kan het worden gerepareerd of vervangen? Zo ja, waar kan ik er dan een krijgen ?
Bedankt voor alle goede raad en info:)
Andreas van Leverkusen

Schlawi

Samstag, 11. Juli 2020, 20:45 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1104

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

Het voorste ventiel is de ontlastingsklep. Deze opent na het brouwen om het restwater van de brouwgroep in de lekbak te laten stromen.
Dat het gesloten is tijdens het spoelen moet zo zijn.
Wat gebeurt er als het spoelt? Is de terugslagklep nog heel? Ik bedoel het koperen blokje achterin.

Kaffee-Friend

Montag, 20. Juli 2020, 09:25 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 39617

Lid sinds: 11.07.2020

Bedankt voor de informatie over de terugslagklep, ik was waarschijnlijk verkeerd ingelicht,
de pomp loopt tegen de weerstand
in tijdens het
spoelen, het motorpompgeluid wordt stiller en er zit water in de lekbak onder de brouwerijgroep. Maar de brouwerijgroep is vrij en werkt perfect in een andere machine van mijn collega
.

Het achterste metalen blok had ik nog niet in het vizier

.

Maar als ik de slang voor de frontklep losmaak, komt al het water tijdens het spoelen onder druk op me af! Dan moet het spoelwater toch ook door deze klep gaan? Daarom ging ik er ook van uit dat het open moest zijn.

Kaffee-Friend

Montag, 20. Juli 2020, 09:40 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 39617

Lid sinds: 11.07.2020

Bedankt voor de informatie over de terugslagklep, ik was waarschijnlijk verkeerd ingelicht,
de pomp loopt tegen de weerstand
in tijdens het
spoelen, het motorpompgeluid wordt stiller en er zit water in de lekbak onder de brouwerijgroep. Maar de brouwerijgroep is vrij en werkt perfect in een andere machine van mijn collega
.

Het achterste metalen blok had ik nog niet in het vizier

.

Maar als ik de slang voor de frontklep losmaak, komt al het water tijdens het spoelen onder druk op me af! Dan moet het spoelwater toch ook door deze klep gaan? Daarom ging ik er ook van uit dat het open moest zijn.

Kaffee-Friend

Woensdag, 22. Juli 2020, 10:33 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 39617

Lid sinds: 11.07.2020

QUOTE (Schlawi @ zaterdag, 11 juli 2020, 19:45 uur)
Het voorste ventiel is de ontlastingsklep. Deze opent na het brouwen om het restwater van de brouwgroep in de lekbak te laten stromen.
Het moet worden gesloten tijdens het spoelen.
Wat gebeurt er dan als het spoelt? Is de terugslagklep nog intact? Ik bedoel het koperen blokje achterin.


Ik heb nu ook de achterste terugslagklep vervangen, maar het probleem bestaat nog steeds. Er is een obstakel in het pompsysteem en er komt geen water uit de uitlaatpijp tijdens de startspoeling. En
ook
geen koffie bij de aankoop. Ik moet de drukopbouw over het stoompijpje met warmwatervoorziening ontlasten om het proces af te ronden.

Wat zou nog steeds de reden kunnen zijn. Alle 3 de kleppen verwisseld, printplaat verwisseld, brouwgroep volledig vrij met opschroefbare zuiger. Ik ben hulpeloos.

ohmy.gif

Schlawi

Woensdag, 22. Juli 2020, 11:09 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1104

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

Bijgevoegd is het waterloopplan. Het enige wat tussen de pomp en de zeteenheid kan blokkeren is de terugslagklep.

Bijgevoegde afbeelding