Geavanceerd zoeken

Nieuwe volautomatische machine met melkopschuimer

Skjaldar

Vrijdag, 03. Januar 2020, 16:14 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 9

lidmaatschapsnummer..: 36828

Lid sinds: 03.01.2020

Hallo allemaal,

Ongeveer 8 jaar geleden kocht ik een Delonghi Ecam 23.420 voor ongeveer 480 Euro, en tot nu toe werkt deze machine nog steeds vrij goed met ongeveer 15000 kopjes.

Nu is het zo dat steeds meer van mijn familie/vriendenkring graag een latte drinken en daarom ben ik nu op zoek naar een opvolger waar ik met een druk op de knop een latte of een cappuccino kan krijgen.

Ik had de volgende 2 machines gekozen:

DeLonghi Dinamica ECAM 353,75

Saeco SM 5460/10 PicoBaristo

Zouden de machines aan te bevelen zijn, of zijn er goede alternatieven?

Ik dacht aan 500 euro, 50 euro meer, maar het kan natuurlijk ook minder zijn.

LG

Skjaldar

Skjaldar

Vrijdag, 03. Januar 2020, 23:58 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 9

lidmaatschapsnummer..: 36828

Lid sinds: 03.01.2020

Inkomend:

Philipps Lattego 3200Siemens EQ 500 Integraal.
Ik ben er niet meer over bezig sinds ik mijn DeLonghi kocht, toen. Misschien kan iemand me iets vertellen over de machines hier,
geef
me een hint
;
)LG

Brian Basco

Samstag, 04. Januar 2020, 12:10 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 69

lidmaatschapsnummer..: 33270

Lid sinds: 05.12.2018

Als fan van Melitta machines gooi ik de Caffeo Passione OT in de race.

Skjaldar

Montag, 06. Januar 2020, 23:23 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 9

lidmaatschapsnummer..: 36828

Lid sinds: 03.01.2020

Bedankt voor je inbreng. Ik heb een aantal automaten in de Idealo app gezet, geweldige app als je wilt kijken naar de prijshistorie over een langere periode.

Ik ken Melitta eigenlijk alleen als een poederkoffie die niet smaakt, dus ik heb nooit met hun VA te maken gehad, gewoon een beetje gegoogled, lijken niet beter of slechter te zijn dan de anderen.

Ik heb des te meer ik google en kijk naar de indruk dat in het segment rond de 500 euro geen enkele machine echt beter of slechter is dan de andere.

De brouwgroepen in de 500 Euro machines zijn meestal dezelfde als die in de 1500 Euro machines, de "melkeenheid" is ook niet veel anders, of de reiniging.

LG

Martin (Hobbytechniker)

Dinsdag, 07. Januar 2020, 09:18 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1378

lidmaatschapsnummer..: 22501

Lid sinds: 20.11.2013

Om iets redelijk te krijgen voor 500€ zal moeilijk zijn...

Ik zou ook een Melitta aanraden... de Caffeo Ci zou vrij goedkoop te krijgen zijn en is betrouwbaar en heeft een goede uitrusting...

Skjaldar

Dinsdag, 07. Januar 2020, 12:16 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 9

lidmaatschapsnummer..: 36828

Lid sinds: 03.01.2020

Waarom is het moeilijk om daar iets redelijk te krijgen?

Het zou leuk zijn als iemand me een korte uitleg kon geven. wink.gif

Ik drink zelf alleen koffie en soms een espresso, mijn DeLonghi Ecam 23.420 is vrij goed afgesteld en geeft me persoonlijk een passend resultaat. Ik denk dat elke machine rond de 500 euro een vergelijkbaar kwalitatief resultaat zal geven, ook al is het met de ene of de andere verschillende smaaknuance?

Ik hoef geen app of zoiets te gebruiken, ik heb gewoon een stevig apparaat nodig waar ik met een druk op de knop een latte of een cappuccino kan maken. Het melkschuim hoeft niet "perfect" te zijn, dat verwacht ik niet in de prijscategorie. wink.gif

Omdat ik sinds de aankoop van de DeLonghi geen andere volautomatische machines meer heb behandeld, wilde ik alleen nog maar weten welke machines je moet aanbevelen of waar je je handen af moet houden.

Ik zal de Caffeo CI nader bekijken.

Het kan ook 550 euro zijn, of iets meer, maar dat zou voor mij de "pijngrens" zijn, maar het is ook mogelijk om meer uit te geven. wink.gif

Drinkgedrag: Minstens 5 potten koffie per dag, dus 10 deksels. Van de 100 dekt een gemiddelde van 5% zou een latte of cappuccino zijn. Dat komt natuurlijk omdat het voor mijn vrouw te "ingewikkeld" is om de melk met een lans te schuimen, anders zou ze veel vaker een latte drinken! En op verjaardagen mag ik bijvoorbeeld 10 keer achter elkaar zo'n drankje bereiden, wat een beetje "vervelend" is. Daarom, voor dergelijke gevallen, graag een systeem aan het glas onder het, druk, gewoon wachten. wink.gif
Samenvattend bekijk ik
momenteel de volgende toestellen
:Melitta Caffeo CI
617 EuroPhilipps

Lattego 3246/70

529 EuroDelonghi

Ecam 353,75

514 EuroSiemens

EQ.500 integraal 555

EuroSaeco

Pico Baristo SM 5460/10 530 Euro

Brian Basco

Dinsdag, 07. Januar 2020, 14:27 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 69

lidmaatschapsnummer..: 33270

Lid sinds: 05.12.2018

En ik zeg opnieuw: Geen CI, nutteloze snuisterijen en domme operatie. Passione! Duidelijkere bediening via knoppen en minder onnodig.

Ik ben ook van mening dat een duurdere KVA niet echt een betere koffiekwaliteit biedt dan een goed functionerende automaat van 500 euro. Visueel gezien natuurlijk vaak meer, mogelijk sneller met meerdere verwarmingscircuits, mogelijk betere verwerking en duurzaamheid.
Oké, een veel betere slijper zou de kwaliteit merkbaar kunnen verbeteren, maar het kost ook aanzienlijk meer - toch komt er geen espresso uit de
machine.

Stabiel melkschuim kan ook worden gebruikt in sommige of alle machines - maar zelfs dat heeft niets te maken met echt stoomschuim, hoe duur ook...

Skjaldar

Dinsdag, 07. Januar 2020, 23:00 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 9

lidmaatschapsnummer..: 36828

Lid sinds: 03.01.2020

De Passione heeft als OT-versie ook de mogelijkheid om met "one touch" een latte of een cappu te maken?

Soms weet ik niet meer wat er aan de hand is, voorgangers, opvolgers, identieke modellen, identiek innerlijk leven enz. Met app, zonder app, word je tegenwoordig gedood ;)

Skjaldar

Vrijdag, 10. Januar 2020, 02:02 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 9

lidmaatschapsnummer..: 36828

Lid sinds: 03.01.2020

Dus, weer een korte vraag, ik kijk onder andere naar de Philips 3241/50 LatteGo, 514 Euro.

Nu biedt de dealer met de ring rond de planeet de 2231/40 aan voor 429 Euro.

Voor zover ik kan zien, heeft de 3200 meer instellingen van vooraf ingestelde cafés, dat wil zeggen cappu, latte, Americano etc... maar geen andere geweldige functies zoals de 2200?


Zoals ik al zei, ik ben gewoon goed met mijn koffie, en voor gasten "keer" een latte, ik heb geen behoefte aan vooraf ingestelde functies, want mijn vrouw drinkt de koffie gewoon een beetje milder, ik hou van het sterker. Ze gooit zich sowieso zo'n 100 ml melk. wink.gif

Wat ik leuk vind is de automatische aankoop van 2 kopjes. Met mijn huidige DeLonghi moet ik 2 keer handmatig koffie zetten om een potje te krijgen, de Philips 2231/40 doet dit automatisch. (Voor velen hier waarschijnlijk pure standaard, voor mij nog niet ;)

Ik leun op dit moment heel erg naar dit apparaat toe, tenzij je me argumenten aanbrengt tegen dit apparaat ;)

LG

Skjaldar

Vrijdag, 10. Januar 2020, 23:50 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 9

lidmaatschapsnummer..: 36828

Lid sinds: 03.01.2020

Nogmaals hallo, iedereen,

Tot slot, nogmaals bedankt voor uw deelname. Ook al lijkt het erop dat ik je advies heb genegeerd, je hebt mijn horizon hier verbreed en me wat meer licht in het donker gebracht.

Uiteindelijk ben ik door mijzelf verrast, en kwam ik terecht bij de Philips 2235/40.

Met kortingscodes etc. rechtstreeks van Philips voor 350 Euro.

Het "kleine broertje" van de 3200 serie.

Mijn redenen:

Heeft alles wat mijn DeLonghi heeft en bovendien de "One Touch" functie.
Bovendien kan de machine 2 keer achter elkaar automatisch koffie zetten. Met
mijn DeLonghi moest ik dit handmatig doen om een "pot" koffie te krijgen. (En het ergste van alles is dat vrienden en bekenden 250 ml water door 7 gram gemalen bonen persen). Ik neem aan dat de Philips-koffie van dezelfde kwaliteit is als mijn DeLonghi, maar met een andere smaak, wat genoeg is voor ME.
Americanos en andere specialiteiten
die ik niet echt "nodig heb", misschien zou ik er anders over denken als ik ze had geprobeerd, maar ik ben gewoon blij dat ik een heerlijke koffie heb met een klein beetje melk. Met andere woorden, de machine is een kleine upgrade van de functionaliteit van mijn Ecam 23.420, en ik hoop dat hij net zo duurzaam is als de DeLonghi. Ik heb niet echt behoefte aan
gepersonaliseerde voorbereidingewink.gifn
, want ik stel de machine in zoals ik wil, en mijn vrouw varieert meestal gewoon de kracht en laat de rest zoals het is.
Ik kan me na een paar weken weer melden, indien gewenst.

Brian Basco

Samstag, 11. Januar 2020, 19:08 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 69

lidmaatschapsnummer..: 33270

Lid sinds: 05.12.2018

Afgezien van het feit dat ik vooral van "Americano" in mijn VA hou van sommige soorten koffie (en dat zou ook kunnen gelden voor je 7g/250ml vrienden) - daar kan je niets verkeerds mee gedaan hebben. En als je een koffie tegenkomt, bijvoorbeeld lichte arabica met een heldere zuurgraad en sterke andere aroma's: probeer dan een "Americano" met warmwaterreferentie ;-)

Skjaldar

Samstag, 11. Januar 2020, 22:33 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 9

lidmaatschapsnummer..: 36828

Lid sinds: 03.01.2020

De Americano kan NIET automatisch worden gekocht met de 2200, maar warm water handmatig, en een dubbele espresso, die ik kan beheren, is niet gebruikelijk in mijn vrienden en kennissen/familie. wink.gif

Vllt ik maak hier ja in 5 jaar een draadje op "Zoek VA met automatische Americano referentie" ;)

Ik wilde een lekkere koffie en bovendien een latte met OneTouch.

Helaas staat de 2200 Philips sinds 2:15 uur 's nachts in een UPS-magazijn op ongeveer 10 km afstand van mij geparkeerd. *Uff, rijden ze niet op zaterdag? Ik zou ze zelfs zelf ophalen ;)

Skjaldar

Woensdag, 15. Januar 2020, 00:43 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 9

lidmaatschapsnummer..: 36828

Lid sinds: 03.01.2020

Slechts een kleine tussenconclusie:

Basis: Vervangt mijn Delonghi naar tevredenheid tot nu toe.

De koffie smaakt milder, iets zachter, minder aards/sterk, zelfs met een fijne moleninstelling en maximale bonenhoeveelheid.

Het LatteGo systeem is geweldig. Het is een beetje luidruchtig, maar niet zo luid dat het hinderlijk is, vooral omdat het ongeveer 45 tot 60 seconden melk kost voor een latte. In mijn oren acceptabel, want het is geen "permanente toestand". Nadat de melk is aangezogen, kunt u het systeem/container gewoon verwijderen en in de koelkast zetten of bijvoorbeeld reinigen.

De voorwaartse en achterwaartse beweging van de brouwgroep of zeef en de rest van het mechanisme is aangenaam rustig.

Het was voor mij irritant dat er altijd water in de lekbak zat, ik kon het niet van mijn DeLonghi afkanten. Uitleg: Na elk kopje koffie spoelt de machine één keer, automatisch (ik weet niet wat precies, maar het lijkt een zetgroep te zijn, één keer "eroverheen";) )

Op de standaard instelling is de koffie te heet voor mij, ik zet hem eerder neer, test hem morgen.

Ook het achter elkaar zetten van 2 koppen koffie is erg handig. Gebeurt automatisch. Slijpen, afdekken, slijpen, afdekken. wink.gif

Negatief:

De koffie loopt te snel door, ik heb niet gemeten, maar voor een geschatte 100 tot 120 ml zou het iets meer dan 10 seconden moeten zijn. Lt: Philips past de machine automatisch aan, dus de koffie moet eerst waterig zijn en de peulen in de pompoenbak waterig.

Ik ben benieuwd hoe dat verandert.

Automatische uitschakeling na ca. 30 minuten. Helaas is dit vereist door de EU! Ik ben iemand die elke 1,5 tot 2 uur van de dag een koffie drinkt.

LG