Geavanceerd zoeken

Jura Ena 5 koffie alleen druppelsgewijs

Machine heeft moeite om koffie te zetten

Wally

Samstag, 20. Februari 2021, 11:27 Uhr

Unregistered

Goedendag,

Sinds een paar dagen komt de koffie steeds trager uit de machine. Het komt de volledige hoeveelheid, maar slechts druppelsgewijs of een dun straaltje. De machine klinkt extreem gemarteld. Soms komt er bij de eerste poging maar een paar milliliter uit en stopt het brouwen. Daarna vraagt de machine om de kraan te openen. Er komt dan met tussenpozen zeer heet water, soms in de vorm van stoom. Pas bij de tweede zetpoging komt er dan druppelsgewijs weer een volledige koffie.

Het water komt normaal uit het warmwaterpijpje. Ik heb de machine twee keer ontkalkt, geen verbetering.

Ik ben van plan de machine zelf te repareren. Ik heb de kennis en het gereedschap.

Waar moet ik beginnen te zoeken? Hoe moet ik nu verder? Hoe kom ik erachter welke onderdelen defect zijn?

Gegroet, Wally.

Yves

Donderdag, 18. Maart 2021, 23:05 Uhr

Unregistered

Ik heb hetzelfde probleem, de koffie thuis stroomt nog wel maar ik voel dat de pomp forceert en dat aan het eind van de cyclus de druk wegvalt en een geluid maakt als van een springende kurk.
Als dit een probleem is met de afdichting, of met een verstopt filter, dan moet de machine worden gedemonteerd om te beoordelen waar het defect vandaan kan komen.
Het is geen raketwetenschap, als het de pomp is, moet je hem ook demonteren en de O-ringen vervangen.
Om de machine te openen, moet je eerst de ovale kop kopen, want zonder is het onmogelijk.


Yves

Vrijdag, 19. Maart 2021, 09:28 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1

lidmaatschapsnummer..: 43181

Lid sinds: 19.03.2021

Wij zouden graag de verlichte mening hebben van iemand die ons precies kan vertellen waar het probleem ligt en hoe wij moeten werken om onze dappere koffiemachine weer tot leven te wekken.
Wat mij betreft, ik heb een Ena 7 van Jura.
Ik heb een automatische machine van Krups gerepareerd.
Ik denk dat de verbindingen, de slangen en de pomp nagekeken moeten worden
.

Ik weet niet of het koffiewater door een rooster gaat, dit rooster zou eventueel met bicarbonaat gereinigd kunnen worden en deze overdruk voorkomen.
In ieder geval ben ik begonnen met het bestellen van deze ovale sleutel die de sleutel schijnt te zijn om toegang te krijgen tot het inwendige van de machine.