Geavanceerd zoeken

Vragen van een QM 5000A nieuwe eigenaar

Dr.Bellows

Samstag, 24. Januar 2009, 14:03 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 17

lidmaatschapsnummer..: 3657

Lid sinds: 24.01.2009

Allereerst mijn hartelijke groeten aan alle QM VA eigenaren!

Het is leuk dat dit forum bestaat, want ik had mezelf al door vele threads heen gelezen tot ik uiteindelijk besloot om een QuickMill 5000A te kopen.

Nu ben ik geen nieuwkomer bij VA, maar ik was een van de eerste eigenaars van een volautomatische espressomachine (een Saeco-familie - die ze niet kent : metalen behuizing en messing ketel, een van de eerste VA's), maar nu na 15 jaar en zeker 20000 kopjes moet hij met pensioen, omdat hij versleten is ;-)


De QM 5000A is iets anders, en ik ben erg geïnteresseerd in een goede espresso, die alle andere warenhuis VA's zich gewoonweg niet kunnen veroorloven.

Nu mijn vragen (ik had de tips van Mr. Smith al gelezen, maar ik ben niet in staat om ze te implementeren) en ik hoop op ervaringen en tips van die-hard QM-gebruikers:

- Maling en koffiehoeveelheid aanpassen

Wat is de beste maalgraad en koffiehoeveelheid die ik kan instellen in verhouding tot een waterhoeveelheid van 70 ml?
op het moment dat de maling 2,5 is en de gewenste hoeveelheid water 70 ml is (schaalverdeling is 1,5).
Ik kon de hoeveelheid koffie niet meten
, maar

ik

merkte dat de koffie de zeef te veel vulde als de deur open was en dat de zuiger altijd een deel van de koffie mist. Het wiel met de lijn staat op 12 uur. Nog steeds zo rustig als ik ze van de fabriek heb. Is dat normaal ? - De machine loopt aan na de bereiding van een espresso. Ergens komt water vandaan, dat in de lekbak loopt. Hoe dan ook, ik hoor het zachtjes "trekken" en dan zit er altijd wat water, zo'n 2-3 el in de lekbak. Normaal ?
Kun je het uitzetten of is het normaal, zoals bij sommige beeldschermdragers, vanwege de druk? Ik denk
niet
dat dit
optimaal is voor een VA, omdat het veel extra dagelijkse schoonmaakkosten veroorzaakt. - DrukDe drukweergave ging tot 13 bar met mijn eerste espresso's, dus in het rode gebied! Ik
heb toen nog een spoelcyclus gedaan en de laatste deksels stonden nu op 8 bar.
Is dat oké ? of zou een beetje meer druk beter zijn en zo ja, hoe kom ik er dan bij ?

- Waterhardheid en bonenvariëteitLeider
ons drinkwater is hier erg hard. Ik heb nu twee soorten koffie geprobeerd die goed te combineren waren met de oude Saeco VA: altomayo (een organisch product) en Mrs Rose bonen - die vrij duur zijn. De altomayo espresso's zijn bitter en hebben geen vleugje amandelsmaak. De espresso van Mrs. Rose beans ruikt erg lekker. met een licht amandelaroma en smaakt beter, maar ik had beter gedronken in espressowinkels
om de hoek, die hetzelfde stadswater gebruiken. Komt
het door mijn keuze van bonen? het water? de machine-instellingen? of alle drie tegelijk en
wat moet ik doen om een beter resultaat te krijgen? - Piep.
Bij het inschakelen van de QM doet deze controle en erkent elk met een van die lelijke 1 khz tonen, die worden geproduceerd door de goedkoopste piëzo van allemaal. QM had iets beters kunnen gebruiken voor zo'n professionele VA. Nou, is er een manier om het uit te schakelen of is de gebruikersgemeenschap er al aan gewend?!

veel vragen van een nietsvermoedende QM-nieuweling. Ik ben me ervan bewust dat zo'n VA niet de resultaten van een goede schermdrager kan bereiken, maar het kan
vrij dicht in de buurt komen
volgens veel QM-eigenaren die er commentaar op hebben gegeven op het internet wereldwijd
.
Dan wil ik de lezer bedanken voor het feit dat hij de moeite heeft genomen om mijn vragen tot hier te volgen en ik kijk uit naar advies
en tips.

Dr

.BellowsP
.S. de QM reinigings tip pagina heb ik al gevonden: (http://www.whatis.mynetcologne.de/quickmill/index.html)

mr.smith

Samstag, 24. Januar 2009, 17:35 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 203

lidmaatschapsnummer..: 1471

Lid sinds: 23.10.2007

QUOTE
- Maling en koffiehoeveelheid aanpassen

Wat is de beste maling en koffiehoeveelheid die ik instel ten opzichte van een waterhoeveelheid van 70 ml?
Op het moment dat de maling is ingesteld op 2,5 en mijn voorkeurshoeveelheid water is ingesteld op 70 ml (schaalverdeling ingesteld op 1,5).
Ik kon de hoeveelheid koffie niet meten, maar ik merkte dat de koffie de zeef te veel vulde als de deur open was en dat de zuiger altijd een deel van de
koffie
mist.
Het wiel met de lijn staat op 12 uur. Nog steeds zo rustig als ik ze van de fabriek heb.
Is dat normaal ?





Is normaal - maar zou dat niet moeten zijn.
Verminder de slijphoeveelheid totdat de schraper niets meer over de rand schraapt.
De maalgraad moet altijd zo worden ingesteld dat het debiet (eerste tot laatste druppel duurt 30 seconden) - het maakt niet uit of u 30 ml of 70 ml instelt.
(U kunt de looptijd regelen via de slijpgraad)
30 sec. is de parameter die u kunt
gebruiken.





QUOTE
- WateroverloopDe
machine overloopt na het bereiden van een espresso. Het water komt ergens vandaan en loopt in de lekbak. Hoe dan ook, ik hoor het zachtjes "trekken" en dan zit er altijd wat water, zo'n 2-3 el in de lekbak. Normaal ?


Is normaal !Dit
is het restwater dat MV (magneetventiel) - na aankoop uit het systeem laat.


QUOTE
Kan dit worden uitgeschakeld of is het normaal, zoals bij sommige beeldschermdragers, vanwege de druk? Ik denk niet dat dat ideaal is voor een VA, omdat het veel extra dagelijks schoonmaakwerk veroorzaakt.

Uitschakelen - Geen enkele
moeite is dus niet meer nodig!?
Eenmaal per dag zou je toch moeten legen.



QUOTE
- DrukDe
drukindicator ging tot 13 bar bij mijn eerste espresso's, dus in het rode gebied
heb
ik
nog een keer gespoeld en de laatste referenties stonden nu op 8 bar.
Is dat oké ? of zou een beetje meer druk beter zijn en zo ja, hoe kom ik er dan bij ?



De druk moet hoger zijn (30 sec. stroom
) Verhoging door fijner te slijpen.


QUOTE
- Waterhardheid en soort bonen

Helaas is ons drinkwater hier erg hard. Ik heb nu twee soorten koffie geprobeerd die vrij goed waren met de oude Saeco VA: altomayo (een organisch product) en Mrs Rose bonen - die vrij duur zijn. De altomayo espresso's zijn bitter en hebben geen vleugje amandelsmaak. De espresso van Mrs. Rose beans ruikt erg lekker. met een licht amandelaroma en smaakt beter, maar ik had beter gedronken in espressowinkels om de hoek, die hetzelfde stadswater gebruiken.

Komt het door mijn keuze van bonen? het water? de machine-instellingen? of op alle drie de punten tegelijk en wat moet ik doen om een beter resultaat te bereiken?

Bitter (ik denk dat je bedoelt zuur - gemengd in het begin
) is een teken van een te korte cyclustijd = te grof gemalen = te weinig druk. Stel fijner (30 sec.) in en u zult zien dat de smaak ronder wordt.


QUOTE
- Piep.

Bij het inschakelen van de QM maakt deze controle en erkent iedereen met een van deze lelijke 1 khz tonen, die worden geproduceerd door de goedkoopste van alle piëzo's. QM had iets beters kunnen gebruiken voor zo'n professionele VA. Nou, is er een manier om het uit te schakelen of is de gebruikersgemeenschap er al aan gewend?

Ik heb de kabel doorgeknipt tijdens mijn vakantie QM.
Thuis
raakte ik eraan gewend.
Veel
plezier met de QMGrußJürgen



--------------------
Quick th mill

Dr.Bellows

Zondag, 25. Januar 2009, 18:15 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 17

lidmaatschapsnummer..: 3657

Lid sinds: 24.01.2009

Dank u wel, mijnheer Smith (Jürgen), voor de bekwame antwoorden.

In ieder geval heeft uw advies al geleid tot een iets betere koffie - ik ben nog steeds aan het experimenteren met de instellingen van de maling en de hoeveelheid koffie. Ik heb tenminste al een beetje minder koffiezooi bereikt. Dus ik realiseer me dat de weg naar een echt goede espresso een lange weg is en wat onderzoek en bonenconsumptie vereist. smile.gif

Het volgen van de MV is een beetje vervelend en ongewoon.
Het QM-handboek is een echte grap, laat veel vragen open en je
hebt
echt professionele
hulp nodig.
Wat ik problematisch vind is de aanpassing van de maalgraad: de handleiding zegt: pas de maalgraad aanpassen als de molen aan het malen is (zoals bij alle VA), maar ik moet de deur openen en het contact overbruggen, wat ik heb gedaan met een theelepel die ik er in heb gedaan. Alleen mis ik dan een hand, door
links te vallen.

Is er een idee om dit beter op te lossen en dan beide handen vrij te

hebben ? Een
prettige week!


Dr. Bellows wenst

u...

mr.smith

Zondag, 25. Januar 2009, 22:13 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 203

lidmaatschapsnummer..: 1471

Lid sinds: 23.10.2007

De schakelaar kan worden omzeild door de achterste en voorste behuizing los te schroeven en het mechanisme met isoband uit te schakelen.

U kunt ook de maalgraad aanpassen zonder dat de molen draait !Is
geen probleem - als u niet extreem fijn schroeft en er zit een
boon vast.

Een schroefje toch maar een beetje fijner - probeer

dan - ...

Dat kan zelfs als

de molen

niet

draait.

Grover - toch

!
Jürgen



--------------------
Quick th mill

Dr.Bellows

Zondag, 01. Februari 2009, 14:33 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 17

lidmaatschapsnummer..: 3657

Lid sinds: 24.01.2009

Dank u wel Mr. Smith , ik heb goed naar uw antwoord geluisterd en na lange maalbeurten en aanpassingen van de koffiedosering heb ik nu een bevredigende espresso. Nu de verse bonen van de branderij, wekelijks gekocht en allen zijn tevreden, die trekken een espresso door de m². De druk tijdens het brouwen gaat nu tot 9 bar en de espresso zet ongeveer 22 - 24 seconden op. Dus eerste druppel tot laatste druppel. Of hoe meet je dat ? Ik hou nog steeds niet van het trekken, vooral omdat je altijd denkt dat er iets kapot is, omdat er veel water in de lekbak loopt, maar als dat het geval is... Ik laat het piepen over me heen komen tot de garantie voorbij is en dan wordt de kabel doorgeknipt. Ik heb het deurcontact nu overbrugd met een houten wasknijper, maar ik wil niet te veel knutselen, ik heb eerder twee linkerhanden. Is er een referentiemeter bij de machine? Ik heb een QM 5000A gezien op ebay veiling, het geeft de exacte referentie hoeveel de machine al gebrouwen heeft: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...em=290293058373Jedenfalls eerst en vooral bedankt en jullie kunnen hier op het forum van elkaar horen !
Groeten smile.gifDr
.Bellows

mr.smith

Zondag, 01. Februari 2009, 22:15 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 203

lidmaatschapsnummer..: 1471

Lid sinds: 23.10.2007

QUOTE
De druk tijdens het brouwen gaat nu tot 9 bar en de espresso zet ongeveer 22 - 24 seconden op. Dus eerste druppel tot laatste druppel. Of hoe meet je dat ?

meer dan 10 bar en 30 seconden zou nog beter zijn.
- Ja 1 tot laatste druppel ! op 25-30ml


QUOTE
Is er een referentieteller op de machine? Ik heb een QM 5000A gezien op de ebay-veiling, die de exacte hoeveelheid laat zien die de machine heeft gebrouwen...

Ja - u. zwar - klep open - bocht - in de rechterbovenhoek is de referentieteller.
(Maar het berekent ook elke zuigerbeweging = elke spoeling
! )GegroetJürgen



--------------------
Quick th mill

Dr.Bellows

Woensdag, 04. Februari 2009, 23:44 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 17

lidmaatschapsnummer..: 3657

Lid sinds: 24.01.2009

Hallo Mr.Smith

Bedankt voor de tips.

Ik heb nu de QM verder verfijnd en ben nu op 25 -27 sec. in een run door een eenvoudige espresso. De druk gaat tot 14 bar en daalt dan een beetje tot bijna 13 bar. Is dat niet te hoog, want de wijzer staat in het rode gebied? Maar smile.gif
de espresso is goed, de crema die bij 9 bar lichtbruin was is nu een mooi medium bruin
, als van een

goede cateringmachine

.

Experimenteer nu met het water en het type bonen en je hebt straks het optimale

.
Groeten uit Berlijn !

mr.smith

Donderdag, 05. Februari 2009, 14:02 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 203

lidmaatschapsnummer..: 1471

Lid sinds: 23.10.2007

Met de 5000A heb je geen ketel maar een thermoblok. (Alleen met de 5500 - ketel) kun je hem niet laten barsten - je kunt hem fijner draaien totdat de BG blokken of alleen nog maar druppels naar buiten komen. Het wordt donkerder als je de machine voor langere tijd aan laat staan, dus meer warmte - crema donkerder - en de espresso is meestal beter. De QM moet niet de hele tijd worden uitgeschakeld - maar blijven lopen. (als u in de komende 3 uur nog een koffie wilt
) Veel plezier met dph34r.gife
machine Jürgen



--------------------
Quick th mill

Dr.Bellows

Montag, 16. Maart 2009, 15:07 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 17

lidmaatschapsnummer..: 3657

Lid sinds: 24.01.2009

Ik dank de heer Smith nogmaals voor zijn waardevolle adviezen, die ik heb overgenomen en die zeer bevredigende resultaten hebben opgeleverd.

Nu heeft de machine een goede 220 deksels achter zich (ik heb de teller gezien dankzij uw tip) en doet regelmatig elke twee dagen een schoonmaakbeurt.
Ik beperk me tot het ledigen
en schoonmaken van
pompoencontainers
, het vers vullen en

afborstelen van

water

in het interieur van de koffieresidu's, die zich na het malen nog enigszins ophopen. Veeg de afdichting van de zuiger af, veeg de rand van de zeefhouder af (of hoe noem je dat?) en verwijder eventuele koffieresten.

Veeg

alles

uit

met een licht vochtige

doek, spoelcyclus en dat is het. -
en
toch heb ik een klein probleempje. De laatste tijd heb ik

een aantal fijne

grondsoorten

in espresso

, d.w.z. kruimels koffiedik.

Dit was in het begin niet het geval en ik weet niet waar ze vandaan komen, maar ik denk

niet

dat ze in een

goede espresso

moeten zitten

.
doe ik iets verkeerds met mijn schoonmaak? Moet u ook de zeef
verwijderen en reinigen

of is dat voldoende één keer per jaar,

bijvoorbeeld bij het ontkalken?
U merkt, Mr. Smith, dat de vragen
niet ophouden.
Bij voorbaat dank!

mr.smith

Zondag, 29. Maart 2009, 22:40 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 203

lidmaatschapsnummer..: 1471

Lid sinds: 23.10.2007

Een paar kruimels in de espresso kunnen gebeuren.
Soms houden ze zich vast aan de zeef - bij de volgende
koffie...

Maar het gebeurt met een ST

op dezelfde manier -

als je de zeef niet na elke beker

schoonmaakt.
Jürgen



--------------------
Quick th mill

poldimachine

Dinsdag, 04. Juni 2013, 08:51 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 2

lidmaatschapsnummer..: 20497

Lid sinds: 20.05.2013

Goedemorgen!

Ook ben ik geen nieuwkomer op het gebied van koffie-VA en nu heb ik dankzij dit geweldige forum de Quickmill 05000 A.

Deze piepjes storen me ook en ik wil ze uitschakelen, maar mijn Quickmill workshop vertelt me dat je geen kabel kunt doorknippen.

Wat voor soort kabel zou het zijn, en kan het veilig worden doorgeknipt zonder andere functies aan te tasten?

Hartelijk dank en vriendelijke groeten,

poldimachine Snelle Molen MOD.05000A - OA Professional

mr.smith

Donderdag, 06. Juni 2013, 13:21 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 203

lidmaatschapsnummer..: 1471

Lid sinds: 23.10.2007

Hallo

Zoals hierboven beschreven, hoeft u geen kabels door te knippen.
Het is voldoende
om
de
schakelaar met tape te bevestigen.

Maar je moet wel de achterwand losdraaien (lange kruiskopschroevendraaier

nodig

) en dan

de voorwand verwijderen.

Daarna kunt u

de schakelaar

zien

.
Zou de
makkelijkste manier
zijn
. GroetenJürgen



--------------------
Quick th mill

poldimachine

Donderdag, 06. Juni 2013, 13:51 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 2

lidmaatschapsnummer..: 20497

Lid sinds: 20.05.2013

Hallo Jürgen,
allereerst dank voor
uw antwoord, als

ik het goed begrijp helpt het bevestigen van de schakelaar alleen om de afdekking te kunnen observeren als de deur open is of om de mate van slijpen en de hoeveelheid water in de afdekking aan te passen

.

De inschakeltonen of de bevestigingstoon bij het indrukken van de afdekknop zijn toch niet gedeactiveerd? Dat is waar ik het over heb

...

Met vriendelijke groet


,
Niels

mr.smith

Samstag, 08. Juni 2013, 10:13 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 203

lidmaatschapsnummer..: 1471

Lid sinds: 23.10.2007

Oké. Dan heb ik het mis.

De pieptoon moet een bron hebben, je hoeft alleen maar theoretisch te weten te komen (er naar te luisteren) en de verbinding te verbreken.
Maar daar ben ik nog niet mee bezig, dus... Geen plan.
ph34r.gif



--------------------
Quick th mill

Gast_Nico

Dinsdag, 03. Mai 2016, 06:29 Uhr

Unregistered

Hallo

Nou, het piepen werkte ook op mijn zenuwen. Ik opende de machine, dus ik nam de koffer af.
Achterin zit een kleine ronde toongenerator, dus ik heb met een naald wat wat wat wol in het gat gestopt en het geluid was erg stil en onopvallend
.
Bij deze gelegenheid kunt u ook het deurcontact overbruggen of er gewoon een kleine kabelbinder omheen leggen en
het is
goed
.