Geavanceerd zoeken

Jura impressa e60 onderbreekt het brouwproces

Thilnd

Samstag, 08. Januar 2022, 09:51 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 6

lidmaatschapsnummer..: 48646

Lid sinds: 08.01.2022

Goedemorgen,

Gisteren kocht ik een Jura impressa e60 voor een zacht prijsje. Volgens de vorige eigenaar is hij in perfecte staat en technisch in orde.

Vanmorgen heb ik de buitenkant van de machine schoongemaakt en ben ik begonnen met het spoel- en ontkalkingsprogramma.
Nu knipperen deze symbolen tenminste niet meer wink.gif

Maar als ik koffie wil zetten, hoor ik de molen werken en de zetgroep in bewegingkomen

.


Hij pompt gedurende 2 seconden water (vermoedelijk in de zetgroep), daarna is er een pauze van 1 seconde en dan druppelt er helder water uit de tuit, wat meestal een totaal van 25 ml oplevert.
De koffieresidubak is nat, misschien is er een halve boon gemalen.

Ik kan de hoeveelheid water niet regelen, noch via 2 knoppen, noch via de draaiknop. Het is altijd constant.

Waar kan ik beginnen met het oplossen van problemen? Volgens de verkoper liep hij (naar verluidt) zonder problemen voor de verkoop.
De inhoud van de koffieresidubak zag er echter meer dan oud en hard uit, naar schatting al 1-2 maanden niet meer in gebruik, want er zat al schimmel op.


Ik zou u zeer dankbaar zijn voor eventuele tips smile.gif














Schlawi

Samstag, 08. Januar 2022, 10:00 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1103

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

Heb je weer geprobeerd een koffie te tekenen? Het poederkanaal kan leeg zijn geweest tijdens het transport en dan stopt het brouwproces als er te weinig poeder is gemalen. De machine herkent dit aan de weg die de zeteenheid aflegt.
Is het het nieuwe model of de oude E60?

Thilnd

Samstag, 08. Januar 2022, 14:04 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 6

lidmaatschapsnummer..: 48646

Lid sinds: 08.01.2022

Ja, ik heb het net opnieuw geprobeerd.
De machine is al 3 uur aan het ontkalken.
Hij pompt 2 seconden lang water in de afvoerbak en stopt dan, maar ik weet niet zeker of dat de bedoeling is.
Hij meldt niet dat de watertank leeg is.

Anders zal ik kijken of ik ergens wat koffiepoeder kan krijgen om het resultaat te zien.

Ik denk dat het het oude model is, het heeft een digitaal "info" bord maar geen ticker of iets dergelijks.






Schlawi

Samstag, 08. Januar 2022, 14:13 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1103

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

Hoi
,dan is het al de nieuwere. U vult de tank met ongeveer 0,5 liter ontkalker en laat hem draaien tot de tank helemaal leeg is. Hij moet lucht aanzuigen om te herkennen dat de tank leeg is. Spoel vervolgens het waterreservoir uit en vul het met vers water. Alles moet op het scherm te zien zijn.
De reden waarom de extractie stopt is waarschijnlijk omdat er te weinig poeder is gemalen.

Thilnd

Samstag, 08. Januar 2022, 14:37 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 6

lidmaatschapsnummer..: 48646

Lid sinds: 08.01.2022

Bijgevoegd is de foto smile.gif


Ik had de brutaliteit om de bonencontainer leeg te zuigen en er zat iets vast aan de molen dat er niet in hoorde.

Nu vult hij de kopjes minstens zo vol als ik wil.

Het koffiedik is echter helemaal brokkelig, zompig en lijkt meer op dat uit een filtermachine. De regulator is ingesteld op maximum maalgraad.

De koffie smaakt navenant flauw.

Het zou waarschijnlijk zinvol zijn om de brouwerijgroep te herzien.

Bijgevoegde afbeelding

Schlawi

Samstag, 08. Januar 2022, 16:52 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1103

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

Er is geen foto te zien.
Het is waarschijnlijk niet beschadigd om de brouwinstallatie te herzien. Maak ook de molen schoon. Neem de slijpring eruit en maak de schijf schoon. Ik haal de molen altijd helemaal uit elkaar, inclusief de slijpkegel, en maak dan alles schoon.
Je hebt een HS-Plus molen. Je kunt geen slijpkegels krijgen om te vervangen. Het is dus mogelijk dat de slijpmachine versleten is.

Thilnd

Samstag, 08. Januar 2022, 16:56 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 6

lidmaatschapsnummer..: 48646

Lid sinds: 08.01.2022

Oké bedankt, gebaseerd op het feit dat er geen crema wordt geproduceerd heb ik sterk het vermoeden dat de brouwgroep zeker moet worden herzien. Ik laat het je weten als het klaar is. smile.gif

De slangen zijn allemaal super poreus en verkalkt. Zijn er slangen per meter verkrijgbaar?


Dus ik zie de foto aan het eind van de vorige draad. Ik heb het opnieuw geüpload biggrin.gif

Bijgevoegde afbeelding

Schlawi

Samstag, 08. Januar 2022, 19:58 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1103

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

Ja, nu is het beeld er. De eerste ook. Het is tenslotte een oude E60. biggrin.gif
De waterslangen van de tank naar de pomp zijn per meter verkrijgbaar.
De drukslangen zijn ook per meter verkrijgbaar, maar ik zou ze kant-en-klaar kopen als u ze nodig hebt.
De machine heeft ook de oude molen. U kunt de slijpring vervangen.
Maar eerst zou ik hem uit elkaar halen en schoonmaken. U kunt instructies vinden op het net.
Ik hoop dat de verwarming niet te gesloten is. Het verwarmingselement zit er nog in.




Thilnd

Samstag, 08. Januar 2022, 20:56 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 6

lidmaatschapsnummer..: 48646

Lid sinds: 08.01.2022

Wat me wel bang maakte was het volume. wacko.gif

Vergeleken met mijn Philips Easy Cappuccino, is hij drie keer zo luid.

Zoals ik al zei, ik laat het je weten zodra het herzien is.
Omdat het zo niet werkt:

Bijgevoegde afbeelding

Schlawi

Samstag, 08. Januar 2022, 23:15 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1103

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

De machine is ongeveer 15-18 jaar oud. De Phillips heeft een keramische molen. Jura heeft een stalen kegelmolen. Ik denk dat de slijpmachine versleten is. Ik zou investeren in een slijpring als je de machine wilt gebruiken.