Geavanceerd zoeken

Het vervangen van Melitta CI Heater

Systeemfout 5 + 6

Rookie84

Zondag, 31. Januar 2016, 21:05 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 8

lidmaatschapsnummer..: 28256

Lid sinds: 31.01.2016

Nadat ik een gevoelde eeuwigheid nodig had om iets uit de systeemfouten 5 of 6 van mijn Melitta CI te halen, wilde ik mijn bevindingen met jullie smile.gifdelen.

Ik wil erop wijzen dat ik een leek ben en daarom kan ik geen verklaring of verregaande uitleg geven.

Systeemfout 5 - machine verwarmt niet. Betekent meestal dat de stromingsverwarmer defect is. Nadat ik de instant waterverwarmer had verwisseld moest ik erachter komen dat niet het blok zelf, maar de temperatuur zekering(en) was doorgebrand. (Simpelweg met de multimeter de doorgang onderzoeken). Deze zitten in de plastic coating van de blauwe en de bruine kabel onder de schroeven van het thermoblok. Ik heb ze gevonden onder deze link: ( http://www.coffeemakers.de/Melitta-UEberte...120/220-BL-3013 ) (ik hoop dat ik deze mag posten) en aan de andere kant kunt u ze vinden bij Conrad. Een andere reden zou de NTC-sensor kunnen zijn. Gewoon losdraaien (8mm sleutel) en vervangen (ook te vinden op de bovenstaande pagina). )Wat ons bij unsure.gif unsure.gifsysteemfout 6 brengt
is
mijn kennis: KortsluitingsfoutOm

een voor mij onbekende reden was

de

NTC min of meer uit elkaar gevallen en kwamen de draden direct bij elkaar en veroorzaakten kortsluiting. Na

de uitwisseling van dezelfde was de fout verdwenen.
Ik hoop dat dit
het een of het ander helpt.
Als iemand mij zou kunnen vertellen wat voor soort weerstand er in de NTC-component zit
, zou ik dankbaar zijn.

Gaat de blauwe draad of de bruine draad in de Heater-L? Ik dacht dat ik het goed deed, maar in het heetst van de strijd,

weet ik het niet zeker.
Groeten aan


Alex

.

HWS

Montag, 01. Februari 2016, 17:59 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1017

lidmaatschapsnummer..: 24376

Lid sinds: 23.05.2014

Heater-L betekent <Line>, d.w.z. <Phase>, waar de bruine draad naartoe zou gaan.

CERVISCHE SPIJN

Geri

Zondag, 28. April 2019, 19:27 Uhr

Unregistered

Hoi, ik heb een soortgelijk probleem (op een Melitta CI), misschien kan ik je helpen.

Het begon met systeemfout 5 en de thermische zekeringen op het verwarmingsblok waren defect.

Nu heb ik het volgende gedaan:

In plaats van het thermoblok wordt een lampje aangesloten en in plaats van de NTC in het thermoblok een potentiometer. Door deze simulatie kon ik zien dat het oorspronkelijke probleem, dat het thermoblok oververhit raakt, nog steeds aanwezig is. De gloeilamp (simulatie Laatste Thermoblok) brandt constant, hoewel de temperatuur (simulatie Poti) al lang bereikt is en er koffie wordt bereid (natuurlijk kouder, vanwege de simulatie). Eigenlijk moet de gloeilamp uitgaan na het bereiken van de temperatuur, of in ieder geval na het zetten van koffie wanneer de machine in stand-by staat. Maar de gloeilamp brandt constant.

Verdenking op de triac, die het thermoblok bevoorraadt.

Ik heb de triac BTB12-600BW gesoldeerd en getest met een kleine schakeling op een gelijkspanning. De triac schakelt zodra ik de spanning op de poort zet, ik zet de spanning weg van de poort, dan schakelt de triac weer uit, normaal gesproken, als de triac doorgeschakeld blijft (tenminste bij gelijkspanning, bij wisselspanning zou het gedrag juist zijn).

De grote vraag is nu: Is de triac defect of is het een probleem op het bord?

Nou, ik heb een triac besteld, maar als dat niet zo is...

Wie heeft het probleem gehad en kan de vraag beantwoorden?

Keenen

Donderdag, 28. Mai 2020, 10:22 Uhr

Unregistered

Hallo Geri,

wat was de oorzaak van de oververhitting? Ik heb hetzelfde probleem.

Martin Ritter

Donderdag, 02. September 2021, 10:34 Uhr

Unregistered

Weerstand R74 veroorzaakt een kortsluiting naar de koperen baan eronder.
Til R74 op, zodat de onderkant de printplaat eronder niet raakt.
R74 bevindt zich dicht bij de verwarmingstriac.