Geavanceerd zoeken

Ventilator voor Siemens EQ.9 s500?

Vermijd schimmel door ventilatie

espi

Montag, 06. September 2021, 20:19 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1

lidmaatschapsnummer..: 45388

Lid sinds: 06.09.2021

Hallo,

Ik heb sinds iets meer dan een jaar een Siemens EQ.9 s500 volautomatische koffiemachine.

De machine is al twee keer gerepareerd, na ongeveer acht maanden met een defecte keramische klep, en na ongeveer 14 maanden met een kapotte molen, waarbij ook de zetgroep werd vervangen. Maar dat is maar een kanttekening.

Ik doe om de drie weken een basisreiniging, omdat ik er proefondervindelijk achter ben gekomen dat de eerste schimmel zich na ongeveer vier weken in de machine vormt.

De schimmel is hoofdzakelijk te wijten aan het feit dat in de machine een geschikte omgeving wordt gecreëerd door vochtige draf, warmte en een gebrek aan luchtcirculatie.

Nu ken ik van PC bouw kleine, platte ventilatoren die weinig of helemaal niet hoorbaar zijn. Een snelle zoektocht op het internet bracht aan het licht dat dergelijke ventilatoren ook beschikbaar zijn voor vochtige omgevingen (beschermingsklasse IP55). Blijkbaar zijn er ook KVA's die zijn uitgerust met een ventilator.

Heeft iemand ooit geprobeerd een ventilator te installeren in zijn KVA, eventueel zelfs in een EQ.9?

Veel groeten uit Hamburg

Sascha