Geavanceerd zoeken

EA8150 - Waterverdeler overstroomt

De waterverdeler loopt na

pinky73

Dinsdag, 03. Mai 2022, 14:03 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 8

lidmaatschapsnummer..: 52775

Lid sinds: 03.05.2022

Gegroet,
na een complete seal revisie heb ik het probleem dat de machine de waterverdeler laat lopen, hetzij direct na het aanzetten (dus voor het opwarmen) of na het koffiezetten. Het deed dit altijd tussendoor. Nu is het na bijna elke kop koffie. Als ik niet beter wist, zou ik denken dat het waterleidingbedrijf zijn positie niet wist en zichzelf aan het kalibreren was. Of ergens is er nog te veel druk in het systeem, maar waar en waarom?
Het koffiewater in de marc is 4cl wanneer de machine wordt aangezet en gespoeld, en 2cl na een kopje koffie. Dus alles is in orde.
Crema en drukvereffening in de cilinder zijn geweldig, want alles ziet er daar mooi en schoon uit, op een beetje koffiestof van het malen na.
Ik heb de afvoer verschillende keren gecontroleerd. De afdichting is nieuw en is gebruikt met en zonder siliconenvet. Het verandert niets aan de voor- of nasleep van de waterwerken.
Als de microschakelaars op de WV defect waren, zou de machine vast niet meer werken.
Heb je een ander idee waarom de waterverdeler leegloopt? En nee, ik heb hem nog niet opengemaakt, want volgens het forum heeft hij alleen keramische tandwielen en is hij normaal onderhoudsvrij. Het heeft voor mij ook geen zin om het te openen, want het werkt kennelijk heel goed, behalve bij de oploop (of liever gezegd de voorloop).
Bij voorbaat dank voor alle constructieve ideeën.

En alsjeblieft geen opmerkingen dat de machine waardeloos is enz.
Onderhoud is misschien niet eenvoudig, maar het kan en is leuk ;)
PS: Koffie is heet en uiterst lekker met de juiste koffiesoort :)

Korte basisgeschiedenis van de machine: ....





na ruim 4 jaar probleemloos gebruik waren de zuigerafdichtingen op en zoals u weet was een complete revisie van alle afdichtingen noodzakelijk


.


Helaas zijn sommige afdichtingen van slechte kwaliteit, zodat ik er na 5 jaar een aantal heb moeten vervangen.
De meest interessante was de laatste, de cremaklep. De oude was helemaal uitgehard en liet de druk er veel te laat doorheen/afblazen. Het resultaat was dat het reinigen met de lipjes slecht werkte en dat de druk na de bereiding niet volledig werd opgeheven omdat de druk in de kamer gewoonweg te hoog was en de tijd dus te kort was. Natuurlijk was vervanging alleen mogelijk met een complete zuiger. De CV is niet los verkrijgbaar :(
Dehydraulische cilinder is ook helemaal gereviseerd omdat er water in kwam en de bovenste veerring deed kwispelen.Niet zo makkelijk om een nieuwe ring te krijgen tegen een redelijke prijs.