Geavanceerd zoeken

Jura Imprassa Xs9 gaat niet aan

MoF

Montag, 24. April 2023, 15:55 Uhr

Unregistered

Hallo,

mijn Jura start niet meer.
Het rode ledje brandt maar als ik op de schakelaar druk knippert het ledje 5 keer, er zijn 2 klikken en er gebeurt niets, er staat niets op het display.
Heeft iemand een idee waar ik kan beginnen met het oplossen van problemen? Ik heb alles al uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, maar na de eerste klik van de thermische zekeringen komt er 230v en na de tweede is de spanning weer weg.
De klik komt ergens achter de printplaat vandaan.

LG, Mo

Guest

Woensdag, 26. April 2023, 16:41 Uhr

Unregistered

Hallo weer.
Ik had een nieuwe transformator besteld voordat ik deze thread aanmaakte omdat ik ergens las dat die het probleem zou kunnen zijn.
Ik heb hem zojuist vervangen en de machine draait weer.
Nu heb ik uit nieuwsgierigheid de oude transformator aangesloten op een voeding en gemeten, er kwam noch 9v noch 15v door.

In een ander forum kreeg ik de tip dat een paar componenten kapot zouden kunnen zijn, maar ik zal toch een korte uitleg geven, ook al was dat niet de fout.

Voor iedereen die hetzelfde probleem heeft en op zoek is naar de juiste componenten.
Corrigeer me als ik het mis heb!
Er zijn 4 diodes en 2 filmcondensatoren die niet zo gemakkelijk te bestellen zijn omdat ten eerste een ervan gecodeerd is en ik de capaciteit niet kon achterhalen, maar ik neem aan dat het 100nF is, en ten tweede de andere een MP-condensator is. Voor zover ik heb ontdekt, worden ze niet meer zo gemaakt, je kunt alleen MKP condensatoren vinden. Ik weet niet of dit verschil maakt, want ik ben geen elektrotechnicus maar gewoon een hobbyist.

Vervang de diodes 1N4004 door de betere 1N4007, wat mij betreft zitten deze direct op de 9V stekker die uit de transformator komt, 4 stuks.
De FoKos zijn als volgt:
(c9-u1) x2 MKT 100nF 305v +-10% -40°/105°/56/B
MP (of MKP) x2 150nF +-10% -40°/105°/56/B
Deze zitten op de tweede kleinere printplaat, de 100 was blauw en de andere grijs. Ik heb het echter erg moeilijk om de juiste te vinden, want er is altijd wel een factor die niet klopt.

Ik sta echter niet garant voor de juistheid van mijn verklaring, dus sleutelen op eigen risico.

LG aan allen.