Geavanceerd zoeken

Ranzige smaak, Saeco Xelsis SM7683

papoum

Dinsdag, 07. November 2023, 08:48 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1

lidmaatschapsnummer..: 69370

Lid sinds: 07.11.2023

Hallo,

We hebben al 4 jaar een Xelsis SM7683 thuis en hebben altijd van de koffie genoten.
Sinds enige tijd is de smaak (en de geur) van de koffie erg onaangenaam geworden.
Het is niet dat de koffie te zuur of te bitter is, het is echt een ranzige smaak, alsof er ergens een aanslag zit. Het is de afgelopen 6 maanden beetje bij beetje gebeurd, eerst was het af en toe een slechte koffie, nu zijn het de goede die we op de vingers van één hand kunnen tellen...

De percolator wordt regelmatig gereinigd en ingevet (eens in de 15 dagen of zo).
HigieSteam voor elke latte, en we doen regelmatig de ontvettingscycli voor de koffie-unit en het poeder voor het melkcircuit... maar misschien niet zo regelmatig als zou moeten? (grofweg doen we het eens in de drie maanden)

Een paar vragen voor de kenners van deze machines:

- kan aanslag in de molen (het enige dat je niet kunt schoonmaken, natuurlijk) een slechte smaak veroorzaken?

- zouden beschadigde afdichtingen in de percolator de smaak van de koffie kunnen beïnvloeden (ik denk aan de grote afdichting op de zuiger)?

- ik wil hem graag uit elkaar halen om hem schoon te maken, maar ik weet niet zeker waar ik op moet letten als de machine eenmaal open is... waar zijn de plekken waar olie zich kan nestelen? Ik heb een paar video's over demontage gevonden, maar je ziet nooit de demontage van het blok waar de sproeiers zitten waar de koffie doorheen stroomt (dat is waar ik vermoed dat ze zitten).

Kortom, alle suggesties zijn welkom smile.gif
Hartelijk dank.

Schlawi

Dinsdag, 07. November 2023, 10:43 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1104

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

Ik zou ook de koffie-uitloop demonteren en schoonmaken.
Zoek naar "sma_xelsis_2017_en_rev_05.pdf"

De demontage wordt daar uitgelegd. Het is in het Engels, maar ik denk niet dat het een probleem moet zijn. Het is ook geïllustreerd. smile.gif