Geavanceerd zoeken

Melitta Barista TS - Knall

Gast_Fabian

Samstag, 02. Januar 2021, 11:15 Uhr

Unregistered

Hallo,

Helaas weet ik niet meer en kan ik de fout niet vinden.
Ik heb een paar dagen geleden mijn brouwinstallatie verwijderd en de machine schoongemaakt. Dit ging erg moeilijk, maar bracht ze toch naar buiten. Door de tips hier met de olie gaat het er ook weer in.

Het probleem is dat er nu een luide knal is zodra de schacht omhoog gaat. De machine zet zichzelf in de uitgangspositie (MIJN KOFFIE + AAN/UIT).

Misschien heeft iemand iets dergelijks gehad of kan hij me helpen de fout te analyseren.

In bijlage ook een video:


ErrorThanksen groeten,
Fabian










Gast_Fabian

Samstag, 02. Januar 2021, 11:17 Uhr

Unregistered

Links:



Fehler

Gast_Stefan

Woensdag, 10. Maart 2021, 16:41 Uhr

Unregistered

Hallo Fabian,

mijn Barista T gedraagt zich identiek: Eerst kon de zetgroep niet meer worden ingebracht, wat ik ook kon oplossen met wat plantaardige olie. Daarna gebeurde de door u beschreven knal vaak bij het inschakelen van de machine. Leeftijd machine ca. 3 jaar, 7000 brouwsels.
Het is duidelijk de brouwgroep die bonkt, en het is wanneer de bruine inzet van kantelen naar omhoog bewegen gaat. Dit bruine inzetstuk wordt geleid met 2 metalen (bronzen?) lagerblokjes die ongeveer 1 cm rand lang zijn. Ik heb deze lagerblokjes of hun spoor opnieuw gesmeerd met siliconenvet (Q-tip), sindsdien lijkt het stil te zijn. Ik heb geen echte oorzaak gevonden zoals slijtage of een mechanisch defect of slijtage, dus ik hoop dat het gewoon een smeringsprobleem was, dat zich bijna gelijktijdig voordeed met het andere smeringsprobleem bij het aandrijftandwiel van de brouwgroep. Post om te zien of dat jou ook helpt.

Gast_Stefan

Montag, 29. Maart 2021, 11:45 Uhr

Unregistered

Nou, dat was niet de oplossing helaas, het komt nog steeds sporadisch voor....
Ik vermoed dat na verloop van tijd de nulstand van het aandrijfrondsel een paar graden verdraait, dat zou verklaren dat de brouwgroep zo hard in en uit gaat en olie als smeermiddel nodig heeft. Ook de beweging van de brouwgroep komt dan niet meer 100% overeen met de aandrijving, maar komt iets te vroeg (of te laat). Als dan iets in de machine nog niet op zijn plaats staat, bonkt het in de brouwgroep, omdat er iets geblokkeerd is.
Hoe kun je de Anrtiebsritzel afstellen?

Gast_Stefan

Montag, 05. April 2021, 20:48 Uhr

Unregistered

Dus, probleem geïdentificeerd - probleem opgelost!
Deknal ontstaat wanneer de zetgroep met de koffietuit omhoog beweegt. Door overmatige speling (slijtage? slecht ontwerp?) kantelt de brouwgroep een paar graden naar links, ondersteund door de draaiende beweging van de aandrijfspil. Dan heeft de koffie-uitloop, die omhoog beweegt, moeite zijn tegenhanger te vinden: Bang! Als je de brouwgroep aan de linkerkant vastzet zodat hij niet meer kan wiebelen, komt alles goed zonder een knal.
Ik heb een STL-bestand gemaakt en afgedrukt dat je kunt gebruiken om de BG te bevestigen, elke gelijkaardige wig of rubberen voet/prop zou ook moeten werken.
U kunt het bestand en de foto's HIER
vindenAlsueen 3D printer hebt of er een kent, veel succes!


Zondermoetu gewoon een beetje proberen tot u een goede wig vindt

.

biggrin.gif






Gast_Stefan

Montag, 05. April 2021, 20:52 Uhr

Unregistered

Eens kijken, als gast kan ik geen link plakken misschien werkt het zo:
https://www.thingiverse.com/thing:4818381

Andy B.

Donderdag, 28. Juli 2022, 21:59 Uhr

Unregistered

Het is meer dan een jaar geleden sinds uw bericht, maar nu "knalt" mijn Melitta Barista TS elke keer als ik hem aanzet. Ik heb de BG al vele malen schoongemaakt, want mijn Barista is al zo'n 3 jaar oud. Ik heb uw bestand opgeslagen voor een 3D-printer. We hebben een 3D printer op het werk, dus ik hoop dat iemand daar het voor me wil printen.
Bedankt voor je hopelijk succesvolle tip en het dossier. rolleyes.gif
Groeten Andreas

Gast_BigBoppa

Dinsdag, 02. Augustus 2022, 15:38 Uhr

Unregistered

Meldt u alstublieft of het ook voor u werkt!

Gast_Uwe

Woensdag, 28. December 2022, 20:00 Uhr

Unregistered

QUOTE (Guest_Stefan @ maandag, 05 april 2021, 20:48)
Dus, probleem geïdentificeerd - probleem opgelost
! De knal komt wanneer de zetgroep omhoog gaat met de koffie-uitloop. Door overmatige speling (slijtage? slecht ontwerp?) kantelt de brouwgroep een paar graden naar links, ondersteund door de draaiende beweging van de aandrijfspil. Dan heeft de koffie-uitloop, die naar boven beweegt, moeite om zijn tegenhanger te vinden: Knal! Als je de zetgroep aan de linkerkant vastklemt zodat hij niet meer kan wiebelen, dan werkt alles zonder knal.
Ik heb een STL-bestand gemaakt en afgedrukt dat kan worden gebruikt om de BG te bevestigen, een soortgelijke wig of rubberen voet/stop zou ook moeten werken.
U vindt het bestand en de foto's HIERAls
ueen 3D-printer hebt of er een kent, dan veel succes!


Zonder, zult u gewoon wat moeten proberen tot u een goede wig vindt

.







biggrin.gif





Ik heb het onderdeel uitgeprint en gisteren in mijn Melitta Barista T gedaan.
Wat kan ik zeggen: VOLLEDIGE REPASS - het ding knalt niet meer.
Veel dank aan Stefan.

GroetenUwe



laberbla

Montag, 04. December 2023, 21:09 Uhr

Unregistered

Hartelijk dank!

Ik kwam hier terecht via Google omdat onze barista TS vreselijk hard aan het knallen was: Het klonk niet meer gezond. Ik printte het onderdeel uit met mijn printer, installeerde het en sindsdien ben ik blij met precies hetzelfde achtergrondgeluid dat de Barista TS produceerde toen hij nieuw was.

Het gebonk is volledig verdwenen.

Hartelijk dank voor deze eenvoudige oplossing!