Geavanceerd zoeken

EQ6 plus S400 zit vast. Na het afbreken van de ontkalking

Niet-koolzuurhoudend water / filtervervanging

jeboteKuraz

Samstag, 10. Juni 2023, 20:16 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 3

lidmaatschapsnummer..: 66393

Lid sinds: 10.06.2023

Hallo,

We hebben een Siemens EQ6 plus S400 op kantoor die al enige tijd "Ontkalking dringend nodig" aangeeft.

Mijn eerste fout was om de zaak vrijdag af te handelen.
Mijn tweede fout was om het ontkalkingsproces te annuleren door de stekker uit het stopcontact te halen. (Zie hieronder waarom)

Na het inschakelen van de machine, toonde het display iets in de trant van "Opnieuw opstarten na serviceonderbreking"
En "Spoelmachine", wat duidelijk is.

Het probleem is nu dat de machine niet stopt met spoelen en alleen "Koolzuurvrij water bijvullen of filter vervangen" laat zien
Het water loopt door de machine en stroomt binnenin de machine in de lekbak. Er komt geen water uit de voorkant (waar je de kopjes zet)! Als daar wel water uit zou komen, zit er zeker iets verstopt.

Ik blijf water toevoegen, het komt uit in het bakje, ik leeg het en blijf water toevoegen. Ik heb al minstens 7 liter door de machine laten lopen.

Mijn veronderstelling (omdat er geen water aan de voorkant uitkomt) is dat ik wat kalk heb opgelost door mijn 'halve ontkalking', maar het niet volledig heb verwijderd, en dat het nu iets verstopt in de machine.



Waarom:

Mijn fout begon met het feit dat ik niet eerst die Siemens Spezieltabs had gehaald om te ontkalken, maar vertrouwde op de mededeling van de bazin dat ze daar al iets had waarmee ze het altijd zou doen.
Dat was een fles van 250ml, maar er zat nog maar ongeveer 90ml in, dus dat was de volgende fout. Ik haalde het filter eruit, goot de 90 ml in 0,5 liter water en startte het ontkalkingsproces. Na korte tijd stopte de machine en gaf de melding "Ontkalker bijvullen" (ik realiseerde me toen dat de machine zeker de concentratie meet en de 90 ml was zeker te weinig geweest). Door op start te drukken, liep er wat water doorheen en toen verscheen de melding weer.

Omdat ik niet verder kon bij gebrek aan ontkalker, ging het drama verder. Ik besloot het waterreservoir met de ontkalker uit te gieten, spoelde het grondig uit en vulde het met helder water. Ik deed het erin en drukte weer op start en weer op het display "Ontkalker bijvullen" zodat het heldere water door de machine zou gaan (want ik wilde niet dat de ontkalker erin bleef zitten).

Mijn plan om na een snelle spoeling en de melding 'Ontkalker bijvullen' de machine te laten zoals hij was, om dezelfde dag bij Saturn de speciale tabs te kopen en verder te gaan met het proces, lukte niet.
De werkdag liep ten einde en ik kwam er niet aan toe.

Daarna volgde de grootste fout van allemaal: ik wilde uit het menu stappen, maar dat lukte niet. Dus trok ik uit frustratie de stekker eruit. Dus trok ik uit frustratie de stekker eruit (omdat aan/uit meestal helpt :facepalm: )
Na het inschakelen gebeurde wat ik hierboven beschreef. "Nu blijft de machine hangen in de stand "water bijvullen zonder koolzuur of filter vervangen".



Ik ga er sterk van uit dat er een leiding verstopt is, waardoor de machine niet volledig kan spoelen.

Bedankt voor uw hulp
LG

swolle

Zondag, 11. Juni 2023, 12:31 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 110

lidmaatschapsnummer..: 46321

Lid sinds: 17.10.2021

De machine meet de ontkalkingsconcentratie niet.
De fout zit in de debietmeter, die vuil of defect is.

jeboteKuraz

Zondag, 11. Juni 2023, 18:50 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 3

lidmaatschapsnummer..: 66393

Lid sinds: 10.06.2023

Waar zit het en hoe kan ik het schoonmaken?

swolle

Zondag, 11. Juni 2023, 19:23 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 110

lidmaatschapsnummer..: 46321

Lid sinds: 17.10.2021

De slang van de watertank leidt rechtstreeks naar de flowmeter, schoonmaken is alleen mogelijk door de zijkant van de behuizing waarop de watertank zit te verwijderen.

jeboteKuraz

Montag, 12. Juni 2023, 09:54 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 3

lidmaatschapsnummer..: 66393

Lid sinds: 10.06.2023

QUOTE (swolle @ zondag 11 juni 2023, 18:23)
De slang van de watertank loopt rechtstreeks naar de flowmeter, schoonmaken kan alleen door de zijkant van de behuizing waar de watertank op zit te verwijderen.

Ik heb de debietmeter verwijderd, schoongemaakt en opnieuw geïnstalleerd. Nu werkt alles weer.

Hartelijk dank!!!

swolle

Montag, 12. Juni 2023, 22:20 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 110

lidmaatschapsnummer..: 46321

Lid sinds: 17.10.2021

????