Geavanceerd zoeken

Jura S90 van 14.07.1999 uit Doornroosje-slaapje.

Na 10 jaar reactiveringspoging....

kopiluwak

Donderdag, 05. Januar 2023, 16:49 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 3

lidmaatschapsnummer..: 9913

Lid sinds: 06.10.2010

Hallo vrienden van de koffieboon en Co.

Vraag voor de ronde,

Ongeveer 10 jaar geleden (+/- 2-3 jaar) heb ik mijn "oude Jura S90" koffiemachine, aankoopdatum 14.07.1999, laten inslapen wegens een nieuwe aankoop.

Ik denk dat de stoom toen niet meer werkte..., maar laat maar zitten.

Nu mijn vrouw een nieuwe baan heeft, en mij door de week moet verlaten, wilde ik dit weer op gang brengen, voor het tweede huis.

Mijn vrouw zou het apparaat alleen gebruiken zonder stoom, als Amerikaanse drinkster!

Voordat ik de machine 10 jaar geleden in de mottenballen legde, heb ik haar grondig gereinigd en nog ontkalkt, gedroogd, gestofzuigd en in de originele doos verpakt.

Het moet gezegd dat deze machine, een van de vroegere generaties van Jura, geen uitneembare zetgroep had, wat tegenwoordig bijna altijd het geval is bij nieuwe machines.

Nu maak ik het weer schoon, ontkalk en reinig het, maar dat is alles.

Nu de vraag: huh.gif
Heeft iemand ooit zoiets gedaan?
Zijn er van tevoren reserveonderdelen geïnstalleerd?
Is de machine gedemonteerd enz.[/B[/B]]

Momenteel weet ik niet hoe hij er van binnen uitziet, omdat Jura daar destijds "niet in voorzag".





Ik ben dankbaar voor alle hulp, ik wil mijn vrouw niet vergiftigen........biggrin.gif

Groeten uit Beieren



























Bijgevoegde afbeelding

Schlawi

Donderdag, 05. Januar 2023, 19:31 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1104

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

Hallo,

In principe heeft uw Jura nog steeds bijna dezelfde zetgroep als de huidige Juras. Bij Jura zijn de zeteenheden meestal niet afneembaar. Tenminste niet zonder de machine los te schroeven.
Na 10 jaar kan de ene of de andere afdichting hard zijn geworden en de machine kan dan gaan lekken. Liep het vanaf het begin goed? Klinkt de brewer tijdens de werking gekweld?
Ik zou op zijn minst de brouwinstallatie reviseren. Nieuwe zegels. Open ook de achterkant en controleer of vervang alle slangafdichtingen en controleer of de schroefverbindingen op de kachels goed vastzitten.
Een pakkingset kost niet zoveel. Als de kachels lekken bij de schroefverbindingen, dan wordt het meer werk, omdat het moeilijk is ze weer dicht te krijgen.
Demonteer en reinig ook de molen en koop, afhankelijk van hoeveel kopjes de machine heeft gehad, een nieuwe maalring.
De S90 is geen slechte machine, ook al wordt hij wat ouder.
Ik heb er hier nog 2 of 3 staan die echt werken, maar de kachels lekken bij de schroefverbindingen. Het kost me te veel moeite om ze weer op te knappen.





kopiluwak

Vrijdag, 06. Januar 2023, 13:24 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 3

lidmaatschapsnummer..: 9913

Lid sinds: 06.10.2010

Hallo
, alvast bedankt, strakheid is waarschijnlijk een probleem, na mijn reiniging, die nu compleet zou moeten zijn, heb ik het volgende probleem bij het uitnemen van de koffie, zie foto.
Hoe kom ik in het schuifgedeelte en heb ik afdichtingen nodig?

Elk antwoord zal helpen.

Alvast bedankt!


















Bijgevoegde afbeelding

Schlawi

Vrijdag, 06. Januar 2023, 13:32 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1104

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

De koffie-uitloop is geblokkeerd.
Neem een kijkje op Komtra.de. Er zijn instructies voor het openen en demonteren van de tuit.
Het werkt eigenlijk best goed.
U kunt proberen de gaten van onderaf te ontstoppen, maar dat is slechts een kortetermijnoplossing.














kopiluwak

Vrijdag, 06. Januar 2023, 15:37 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 3

lidmaatschapsnummer..: 9913

Lid sinds: 06.10.2010

Dank u, ik heb er naar gekeken, dat helpt veel.... Ik zal het meteen proberen!