Geavanceerd zoeken

JURA Z6 (luide ventilator)

KaffeeMichel

Vrijdag, 06. April 2018, 16:50 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 32232

Lid sinds: 06.04.2018

Hallo daar.

Ik heb me hier ingeschreven om een beetje *stoom* te verhuren wink.gif

Een korte geschiedenis van onze volautomatische koffiemachines:

2008-2013 Jura F50 2013-2015 Nespresso2015-01/2018 Siemens TE607503DE seit 02/2018 Jura Z6 (Alu zwart)In het verleden ergerde de luidruchtige slijper me op een gegeven moment met de Jura F50 en we gaven de F50 door met 9800 deksels, waar hij tot voor kort werd vervangen door bijna 20.000 deksels. De Nespresso was zeer comfortabel en vooral rustig en gemakkelijk te reinigen. Maar toen ik na 15 maanden meer dan 900€ aan capsules had gekocht, werd de Siemens gekocht. De Siemens was echt geweldig, de rit was rustig en voor 780€ kon hij allerlei lekkere koffiemelkdrankjes maken. Geschiedenis ENDEDie Jura Z6 kwam naar ons toe omdat de "erfgenamen" van de F50 de machine zo langzaam het spook opgaf en Vatti iets nieuws kon/wilde kopen De Z6 is wink.gifeen echt chique, niet bepaald goedkope machine, maar wat moet het zijn ze hield me gewoon tegen Had ik biggrin.gif
echter op voorhand geweten dat
cool.gif er zo'n luidruchtige fan zijn service is zou ik het niet gekocht hebben. (Afhankelijk van mijn gemoedstoestand ben ik meer of minder gevoelig voor lawaai) Verzwarend is dat we een open keuken-eetkamer-woonkamerruimte hebben en dat we direct naast de Z6 in de keuken zitten. De dame van de zeer mooie Jurassic steun zei, dat de ventilator dat niet zou veranderen.
Ik had gedacht dat
er misschien een firmware-update zou komen of iets voor de machine waar de snelheid geregeld zou kunnen worden zoals bij een PC-ventilatorregeling. Maar helaas geen kans.

Laten we eens kijken hoe lang de machine bij oncool.gifs

blijft...
Als de Z6 langer dan 26 maanden bij ons blijft, kan ik proberen de ventilator te vervangen of er een 12V naar 5V adapter in te plaatsen, zodat de ventilator niet zo snel draait, wie weet, laten we eens kijken.

KaffeeWolferl

Dinsdag, 26. November 2019, 15:53 Uhr

Unregistered

Het is jammer van de ventilator! Waarom heeft een koffiemachine een ventilator nodig? Het is een lachende oproer, simpel en simpel. Het is
hetzelfde voor mij! het lawaai is kolossaal vervelend! en een ding weet ik zeker - het zal geen Jura meer zijn! voor deze stapel geld een lawaaierige machine die ook de koffiebonen lijkt op te eten - bijna twee keer zoveel als onze oude Z5 - dat is gewoon belachelijk.


Ik ben geneigd om de machine te ruilen...

Kaffee Micha

Montag, 09. December 2019, 20:34 Uhr

Unregistered

Helaas kan ik de constatering alleen maar bevestigen. We waren verheugd om de beste van alle koffiemachines te kopen, een Z6 van de laatste generatie. En ja, de koffie was uitstekend, maar toen we hem uitschakelden, waren we gedesillusioneerd - een koffiemachine die nog steeds een ventilator heeft draaien nadat hij is uitgeschakeld?!? Natuurlijk wordt de machine ook heel erg na de eethoek geplaatst, onmogelijk... en dan nog meer dan een minuut lawaai... Nee, dat was niet mogelijk. Teruggeschakeld naar een stille en stille machine...

Gast_Theresa

Dinsdag, 24. December 2019, 10:49 Uhr

Unregistered

QUOTE (KaffeeWolferl @ dinsdag 26 november 2019, 15:53 uur)
Het is jammer van de ventilator! Waarom heeft een koffiemachine een ventilator nodig? Het is een lachende oproer, simpel en simpel.
Het is hetzelfde voor mij! het lawaai is kolossaal vervelend! en een ding weet ik zeker - het zal geen Jura meer zijn! voor deze stapel geld een lawaaierige machine die ook de koffiebonen lijkt op te eten - bijna twee keer zoveel als onze oude Z5 - dat is gewoon belachelijk.
Ik ben geneigd om de machine te ruilen...


Ik kan deze bijdrage alleen maar onderschrijven. We hebben de Z8 en deze direct in de Jurawinkel gekocht. Bij de eerste cappuccino kwam de verrassing van het ventilatorgeluid. Oh, een direct telefoontje naar de winkel hielp niet, verdere gesprekken en e-mails hielpen ook niet, de machine werd niet teruggenomen, het is normaal met de machine - nu kunnen we jaren met dit lawaai leven. De machine kostte ons 2666 €. Wat mij stoort is dat we geen enkele keuze hadden om te zeggen, nee, we willen dit lawaai niet hebben. De dame op het consult vroeg ons waarom we geen cappuccino in de winkel hadden. Werd ons niet aangeboden en was ook niet aan de orde, wie berekent met een koffiemachine met het geluid van een achterna draaiende ventilator? We zijn volledig teleurgesteld door deze machine en door het advies! We voelen ons echt bedrogen.

Lucky68

Vrijdag, 27. December 2019, 12:12 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 54

lidmaatschapsnummer..: 17217

Lid sinds: 21.08.2012

Ik kan de opwinding begrijpen, maar door mijn Jura-ervaring kan ik het niet begrijpen.

Ja, de ventilator is niet noodzakelijkerwijs stil, kan gevoelige mensen storen. Maar ik zie de functie als een zeer goede ontwikkeling bij Jura. De ventilator heeft geen koelfunctie, als je dat denkt. Het zuigt effectief het schimmelvormende vocht uit het brouwhuis.

Omdat ik elke dag rotte Jura-brouwerijen openstel, die deze fan niet hebben, geef ik de voorkeur aan deze geluiden.

U kunt ook de ventilator loskoppelen of een stille versie van de ventilator gebruiken.
De ingebouwde ventilator is van Sunon 60x60x15mm 24 Volt, 1,68 Watt 4300 rpm en maakt 36db geluid. Als alternatief vond ik de Papst-ventilator type 614F met 3900 toeren per minuut en slechts 27 db geluid. Het heeft minder vermogen, maar 9db minder lawaai.

KaffeeMichel

Dinsdag, 03. Maart 2020, 18:44 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 32232

Lid sinds: 06.04.2018

Whoa, wat is hier aan de hand? cool.gif

Ik moet toegeven dat we de Z6 nog steeds hebben en gewend zijn aan het lawaai van de ventilator.
Ik
dacht er toen aan om
de vochtige lucht eruit te zuigen
.
s Avonds, na het laatste kopje koffie, zijn we zelfs begonnen om het resterende waterbakje halverwege uit de koffer te trekken, ook vanwege de
luchtvochtigheid.

De reden is de volgende: "Toen ik uit nieuwsgierigheid een zaklamp in de machine scheen, merkte ik wat schimmel op, die ik vervolgens afveegde met een alcoholpapieren handdoek"

Anders
vind ik het ontwerp nog steeds geweldig en het ding spint nog steeds zoals op de eerste dag. (De F50 bij onze dochter is nu op 15.000 covers en loopt en loopt...)

Guest

Dinsdag, 03. Maart 2020, 18:56 Uhr

Unregistered

Maaltijd
, correcte beslissing, vooral die met de kom na gebruik om iets uit te trekken, is
een must
voor elke Jura
.
Dit houdt de onvermijdelijke schimmel in toom.

Lucky68   

Dinsdag, 03. Maart 2020, 18:58 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 54

lidmaatschapsnummer..: 17217

Lid sinds: 21.08.2012

Er werd helemaal niet ingelogd... unsure.gif

Thyros

Woensdag, 07. Oktober 2020, 08:42 Uhr

Unregistered

Ik kan het alleen maar eens zijn met de algemene mening.
Ik had ook een Z8 gekocht en schrok vanhet
lawaai dat de machine maakt.

Ik heb de machine teruggestuurd en ben nu (halverwege) tevreden met een Siemens machine.

Het schoonmaken van de

brouwerijgroep

is een lastige zaak, maar daarom is het stil.
Ik vind de uitleg met de zuiging zeer interessant, maar eerlijk gezegd is zo'n oplossing met een machine voor 2500 Euro een wang en de bewering van Jura is zeker onwaardig. Afgezien van het feit dat voor 2,5 € meer in de aankoop een Noctura Silent Fan zou zijn opgenomen in plaats van goedkopeChina
crap.

Al met al is het duidelijk dat de Jura helaas ook

in kwalitatief opzicht achteruitgaat.
Ook de oproepen tot steun waren allesbehalve bevredigend.

Inde dagen van mijn S9had
ik te maken
metonbekwameafhandeling
.
Voor de verkoop van de machines ga ik ervan uit dat de verkopers goed op de hoogte zijn van het probleem en daarom geen koffie uit de machineaanbieden
.

Ik heb me een aantal keren vermaakt en ik heb laten zien dat ik geïnteresseerd ben. Direct daarna werd het ventilatorprobleem zelfs ontkend.

KaffeeMichel

Samstag, 15. Mai 2021, 08:27 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 32232

Lid sinds: 06.04.2018

Korte update over onze Z6.

We hebben de machine nog steeds en hij presteert betrouwbaar, zelfs na 7200 omslagen van hun service.
De ventilator heb ik nog steeds niet vervangen happy.gif, de dagen waarop ik de ventilator soo recht op de E... gaat toch in de Unterzahl:

DDDe nieuwe Z10 heeft volgens een vakhandelaar gegarandeerd geen ventilator, is me echter met 2600€ in de dark-inox variant te duur, en/of de ventilator van de Z6 niet luid genoeg ;-)

Kleine tip die ik me "ergoogelt heb" voor diegenen bij wie de machine na het Entkalken constant "Restwasserschale leereren" toont. De twee achterste contacten met schoon water goed afspoelen, omdat zelfs de kleinste resten van de ontkalkingsoplossing sterk elektrisch geleidend zijn en daarna goed drogen.