Geavanceerd zoeken

EQ6 continu ontkalken + stoom uit machine

Gast_Andreas

Dinsdag, 07. Maart 2023, 10:29 Uhr

Unregistered

Beste allemaal,

Mijn schoonouders hebben een EQ6 s300 koffiemachine, die net uit de garantie is. Een paar maanden geleden klaagden ze dat hij al na een stuk of 20 kopjes om ontkalking vroeg. Ik heb een fabrieksreset uitgevoerd en dat heeft een paar weken gewerkt.
Daarna dook het probleem weer op. Ik zette de hardheid op 'aparte ontkalker' en het probleem ging een tijdje weg.

Twee weken geleden kwam het probleem weer terug, maar nu met het bijkomende ongemak van een knal, gevolgd door stoom die uit de zetgroep kwam tijdens het opstarten. Omdat ze nogal wanhopig zijn vertrouwden ze mij hun koffiemachine toe. Na het openen zag ik dat een inkomende siliconenslang naar de keramische klep een knik had. Ik heb hem vervangen, maar dat loste het probleem niet op. Na enige mentale voorbereiding besloot ik de keramische klep aan de binnenkant te inspecteren, maar tijdens de demontage knapten de #$^#* verbindingen van 2/3 drukslangen.
Wat mij meer verbaasde was dat ik daar geen tekenen van verstopping kon vinden: zowel de schijven als de kanalen leken vrij schoon.

Wat is uw mening hierover? Ligt het probleem toch in de keramische klep en is vervanging (zo'n 65E) gerechtvaardigd? Of is het misschien het stoomventiel?

Hartelijk dank!

Beste,
Andreas

Gast_Andreas

Dinsdag, 07. Maart 2023, 10:44 Uhr

Unregistered

Ook moet ik vermelden:

Voordat ik de buis verving, heb ik de werking van de machine getest door zelf een espresso te zetten. De smaak was niet erg sterk, ik denk dat het meer naar filterbrouwsel smaakte. Na de buisvervanging was de smaak verbeterd, maar de stoomafgifte ging door.

swolle

Dinsdag, 07. Maart 2023, 13:23 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 110

lidmaatschapsnummer..: 46321

Lid sinds: 17.10.2021

Als de aansluitingen van de keramische klep zijn afgebroken, is dit onherstelbaar en moet deze worden vervangen door een nieuwe. De stoomlekkage kan worden veroorzaakt door kalkaanslag, deze moet worden ontkalkt met een ontkalkingsmiddel op basis van amidosulfon (bijv. Eilfix-poeder) en om de hardnekkige kalkaanslag op te lossen moet de hoeveelheid ontkalkingsmiddel worden verdubbeld of verdrievoudigd.

Gast_Andreas

Dinsdag, 07. Maart 2023, 18:32 Uhr

Unregistered

Ik wist al dat ik de keramische klep moest vervangen wink.gif

Ik ben er alleen vrij zeker van dat een nieuwe ontkalking het probleem niet zal oplossen. Ik woon in een gebied met een zeer lage waterhardheid en mijn schoonouders hebben het systeem al regelmatig ontkalkt. Vooral in de laatste maanden hebben ze het systeem zo'n 6 keer ontkalkt met Siemens ontkalker (dus ik neem aan de chemische stof die u bedoelt).

Is stoom die uit de bodem, de zetgroep en de koffie-uitgang (waar het kopje zit) komt geen teken dat er iets anders defect is?

swolle

Dinsdag, 07. Maart 2023, 19:06 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 110

lidmaatschapsnummer..: 46321

Lid sinds: 17.10.2021

Ja, het kan nog steeds te wijten zijn aan een defecte waterpomp, defecte NTC-sensoren op het verwarmingselement of een verstopte zetgroep.

Gast_Andreas

Vrijdag, 10. Maart 2023, 09:22 Uhr

Unregistered

Bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe!

Ik vergat eerder te vermelden dat toen ik de koffiemachine opende, ik een druppel uit de keramische klep zag komen. Het bleek ook dat dit al lang aan de gang was (lichte kalkafzetting). Is dit normaal?

Ook heb ik je advies opgevolgd en de continuïteit van de pomp en het verwarmingselement NTC gecontroleerd (slechts één, en het lijkt een thermostaat?). Ik krijg alleen inifiniteit / OC lezing van de pomp. Zit er misschien een zekering verstopt in de krimpkous bij de pomp? Ik vind het echter vreemd, aangezien de pomp de laatste keer dat ik het controleerde wel werkte (hoewel misschien niet op vol vermogen), dus het zou geen oneindige weerstand moeten geven... Op de diodemodus krijg ik een spanningsval op 900 mV. De thermostaat lijkt een weerstand van minder dan één Ohm te geven.

Dus, in het kort: kan de pomp een oneindige weerstand geven en toch (gedeeltelijk) functioneren?

Gast_Andreas

Samstag, 25. Maart 2023, 09:29 Uhr

Unregistered

Iemand? smile.gif