Geavanceerd zoeken

Bosch TCA73F1 - geen water - geen koffie

geen waterstroom meer

tobit2001

Woensdag, 11. September 2013, 22:06 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 2

lidmaatschapsnummer..: 21753

Lid sinds: 11.09.2013

Hallo
, vier jaar probleemloze werking van onze Bosch TCA73F1 VeroProfessional, vergelijkbaar met
Siemens EQ7, zijn nu voorbij. Tot nu toe slechts een passieve lezer, ik ben nu een actieve gebruiker om deze reden.

Plotseling kwam er geen water, koffie etc. meer uit de sproeiers van onze machine. Tijdens de Calc'n'Clean testen druppelde of stoomde het alleen uit het melkschuim mondstuk. Het startproces duurt langer, er

komen "normale" start/bedrijfsgeluiden uit de machine, maar helaas geen vloeistof.

Mijn veronderstelling was in de richting van een "verstopping/calcificatie", maar dit zou heel plotseling gebeuren: 's morgens werkte de machine nog perfect, 's avonds niet meer. Ik ben bang dat de pomp en

mogelijk in de tussentijd ook de stromingsverwarmingseenheid een defect heeft. Wat vinden de experts?

Alvast bedankt voor uw hulp! Bosch TCA 73 F1 Vero Professional Exclusief

rudi-03

Samstag, 14. September 2013, 18:06 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1357

lidmaatschapsnummer..: 17460

Lid sinds: 16.09.2012

Hallo,

Zolang er geen waterverlies of een andere fout is, ben ik er zeker van dat er een verstopping of verkalking is. Dit zou ook de langere opwarming van de machine verklaren tot deze klaar is voor gebruik. Daarom zou ik eerst proberen de machine te ontkalken met een vloeibare ontkalker op basis van amidosulfonzuur, of het mengsel (in hogere doses) door het watercircuit te drukken met behulp van heet water of spoelen. Laat het mogelijk langer doorwerken.



--------------------
Gruß Rudi

surfsteffen

Zondag, 15. September 2013, 12:49 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 15

lidmaatschapsnummer..: 2487

Lid sinds: 18.07.2008

is het probleem opgelost?

Mijn VeroBar 100 vertoont sinds vanmorgen Indiase symptomen - geen water -
het bericht "Waterreservoir
controleren" - koffiepoeder

landt droog in de pomace container

.
Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven, want eerst werden er 2 koffies normaal bereid en toen kwam er plotseling geen water meer en het koffiepoeder landde droog in de pomace container
.

Verder is de machine goed onderhouden en regelmatig ontkalkt

.
Groeten van Bodensee Steffen

tobit2001   

Samstag, 21. September 2013, 23:23 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 2

lidmaatschapsnummer..: 21753

Lid sinds: 11.09.2013

Nee, helaas werd zonder succes een nieuwe reiniging met vloeibare ontkalker geprobeerd.
De machine wilde een reiniging uitvoeren als deze weer werd ingeschakeld, er kwam ook wat koud water uit het melkpijpje, maar de machine meldde nu dat de hotline moest worden gebeld vanwege een storing. De zeteenheid blijft "vergrendeld" zodat deze niet kan worden verwijderd
.

Kent iemand een trucje om ervoor te zorgen dat het zonder schade kan worden verwijderd

? Zijn er

nog meer oplossingen of moet ik

in

de

kogel bijten.

Ook werd onze machine onderhouden en altijd ontkalkt na aanvraag of ook van tijd tot tijd tussen de aanvragen ontkalkt en gereinigd, Calc'n'Clean.


UPDATE: de machine meldt momenteel alleen "Spoel en vul het waterreservoir" - maar stopt bij dit bericht - er gebeurt niets meer...

Gast_Andreas

Samstag, 28. September 2013, 09:36 Uhr

Unregistered

HalloWij
hebben precies hetzelfde probleem volgens de dagen. de machine neemt geen water op en geeft de foutmelding "Waterreservoir controleren". Ik heb het gemerkt sinds een filterwissel, maar ik heb de juiste besteld. De brouwinstallatie had zich bij mij ook opgesloten, een hernieuwde inschakeling repareerde het
probleem.

Ik ben ook dankbaar voor elke tip, vooral omdat de machine af en toe opnieuw werkte, wat de foutenanalyse in de werkplaats natuurlijk niet vergemakkelijkt...

Gast_Andreas

Samstag, 28. September 2013, 17:35 Uhr

Unregistered

Ik heb het bovenstaande probleem uitgeprobeerd zonder de waterfilter en zie...het werkt. Kan iemand van jullie het proberen en het resultaat plaatsen? Misschien is het een filterprobleem...

Gast_M

Montag, 11. Mai 2015, 11:34 Uhr

Unregistered

Omdat ik zelf op zoek was naar een oplossing voor een probleem, was mijn ervaring hier:
het kan de debietmeter zijn. -> "Klein emmerwiel in een geschroefde behuizing met inlaat en uitlaat" direct "na" het waterreservoir.


Ondanks de handmatige "extreme ontkalking" vertelde de machine me onregelmatig: Controleer het waterreservoir!



Oplossing was de handmatige reiniging van de debietmeter en de in- en uitlaat. In de loop der jaren zal er zich iets "water verstikken" in de slangen en de inlaat van de debietmeter. Dit leidt ertoe dat zelfs bij regelmatige ontkalking de kleine inlaat verstopt raakt en de machine denkt dat er niet genoeg

water

is

...

Het nieuwe deel kost ongeveer 12,50€ in de netto... Instructies voor het demonteren van de machine zijn beschikbaar in het net... Het onderdeel zelf kan eenvoudig worden "losgeschroefd" door te draaien. Tijd voor de eerste keer:

ongeveer 30minGoed geluk
!

Andreas_KL

Vrijdag, 25. December 2015, 13:40 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 14

lidmaatschapsnummer..: 28016

Lid sinds: 25.12.2015

Hallo
,
bedankt voor de tip met de debietmeter.
Mijn machine heeft ook het probleem met de foutmelding "Controleer het waterreservoir", dus ik opende het en
keek naar
de
debietmeter. Het is duidelijk dat er niets smerigs aan de hand was.
Ik bouwde de watertoevoer op met de machine open en zag dat
er geen waterdruk werd opgebouwd
achter de debietmeter
.
Er zijn 3 kabels aangesloten op de debietmeter. Massa, spanning en waarschijnlijk terugkoppeling dat er genoeg
water
is
.

Kan ik het gewoon overbruggen voor de test

om te doen alsof er genoeg

water

is? Of
: Hoe kom ik erachter of de debietmeter defect is
of niet?

Het mag niet mislukken vanwege de 15 euro voor een nieuwe. Maar voordat ik het uitgeeft, wil ik graag een ruw idee hebben of het

deze is.
Ik hoop op uw
bijdragen.

Gast_Alex

Woensdag, 13. Januar 2016, 22:34 Uhr

Unregistered

Hallo,

had hetzelfde probleem twee weken geleden. Plotseling verscheen de melding "Waterreservoir controleren" op het display en er was geen water meer. Later werd de machine weer normaal. Nu heb ik weer dezelfde fout.

Op dit moment heb ik de achterkant geopend en alle slangen gecontroleerd. De leidingen zijn vast en er komt ook water uit de pomp.

Ik denk niet dat het de debietmeter is, want het water zit altijd in de lekbak na een aantal testen (ergens waar het water loopt).

Is er hier nog een oplossing of suggestie voor het oplossen van problemen?

Alvast bedankt.

Gast_Tinchen

Zondag, 28. Februari 2016, 14:58 Uhr

Unregistered

Hallo, iedereen.
Ik heb hetzelfde probleem als dat ik al meerdere malen heb beschreven. Ik heb gisteren de koffiemachine ontkalkt en daarna koffie gemaakt. Vanmorgen zou de machine niet werken. sad.gif Toen ik hem aanzette: Controleer de watertank......... dry.gif

Ik heb de machine pas vorig jaar in oktober laten repareren. Maar liefst 4 weken
!!!! En nu hetzelfde probleem!! Omdat ik

mad.gif er

nog

1 jaar garantie op heb,




open








ik hem niet


, maar moet ik hem weer naar de Media Markt rijden en inleveren. We hebben geen hard water, en bovendien gebruik ik een Brits waterfilter. Kan iemand mij uitleggen waarom het probleem na 4 maanden weer opduikt?

























































HWS

Zondag, 28. Februari 2016, 21:23 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1017

lidmaatschapsnummer..: 24376

Lid sinds: 23.05.2014

Goedendag,

Misschien heeft de servicewerkplaats alleen de flowmeter schoongemaakt en geen nieuwe geïnstalleerd. Met onze machine heb ik toen alleen de FM schoongemaakt. Het duurde ongeveer 1 maand. Daarna moest ik een nieuwe debietmeter installeren en sindsdien werkt de machine permanent.

Groeten HWS