Geavanceerd zoeken

Solac Espression Supremma

saeconutzer

Vrijdag, 18. Juli 2008, 22:57 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 49

lidmaatschapsnummer..: 2489

Lid sinds: 18.07.2008

Kan iemand van u ons meer informatie geven over de nieuwe Solac volautomatische koffiemachine met touch screen display?

De brouwerijgroep geeft een garantie van 6000 cups tot 5 jaar zonder onderhoud. In geval van gratis onderhoud in het 5e jaar wordt de garantie verlengd tot 10 jaar. De fabrikant produceert naar verluidt brouwgroepen voor professionele koffiemachines en is Italinesch.

18 bar brouwdruk, 3 mm dik en stabiel crema wordt aangegeven door de brouwerijgroep,- technologie.
Roestvrijstalen ketel, keramische beschildering traploos
instelbaar
van buitenaf
, signaaltonen etc.
Ik heb de instructies gedownload. Het toont niets over het instellen van de koffietemperatuur en het schakelen van de verwarming voor de kopjeslade. Zo permanent aan?
Er is geen sprake van het
af en toe betreuren van de brouwerijgroep van de zeehonden of de gidsen
.
De fabrikant van de brouwerijgroep is Bianchi
.
De prijs: ca. 649,- €

Bijgevoegde afbeelding



--------------------
Gruß, Saeconutzer
---------------------------------------------

saeconutzer

Samstag, 19. Juli 2008, 22:10 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 49

lidmaatschapsnummer..: 2489

Lid sinds: 18.07.2008

Ik weet niet of ik de foto hier mag plaatsen omdat ik hem van de Solac site heb gekopieerd.

Anders vraag ik om opheldering en verwijdering door de beheerder.

Dank u wel.



--------------------
Gruß, Saeconutzer
---------------------------------------------

Solac-Interessent

Samstag, 19. Juli 2008, 22:12 Uhr

Unregistered

Hier zijn de uitrustingsdetails van de machine in detail


ESPRESSION SUPREMMA Mod CA4815

* Professionele brouwerijgroep. * Coffee Essence System: pre-brew systeem.
* Touch Control System: duidelijk LCD-scherm voor een uiterst eenvoudige
bediening en weergave van de geselecteerde functies of de bijbehorende stappen. * 18 bar pompdruk. * Temperatuurregelingssysteem. * Keramische slijper
* Programmering: instelling van de waterhoeveelheid per kopje,
automatische uitschakeling, waterhardheid, weergavecontrast, signaaltonen. * Automatische ontkalking. * Aanpassing van de slijpgraad. * Ook voor gemalen koffie. * Aanpassing van de koffiehoeveelheid.
* Roestvrij stalen stoompijpje voor het opschuimen van
melk of het verwarmen van vloeistoffen.

* Hete wateruitloop

voor het maken van thee. * Tweelingkoffiesysteem.
* Regelmatig

e
automatische reiniging van de leidingen. * Roestvrijstalen ketel.
* Verwarmde
bekeropslagruimte.

* In hoogte verstelbare

koffie-uitloop. * Suikerpotje.
* Afneembare
lekbak.

* Gemakkelijk afneembare watertank

. *

Bekerteller

.

Thomas

Montag, 21. Juli 2008, 14:18 Uhr

Unregistered

Volgens de gebruiksaanwijzing en mijn aanvraag in het Gaggia Service Center is de koffietemperatuur NIET instelbaar door de gebruiker! ohmy.gif

Een echte knock-out. criterium. Omdat smaken en sensaties zeer verschillend zijn en alle instellingen individueel moeten worden aangepast.

De koffiesterkte is in twee stappen instelbaar.
De waterhoeveelheid met betrekking tot Expresso en koffie kan worden
geprogrammeerd
in stappen van 25 ml (niet traploos)
.
Dame's aanbeveling: ik geef er persoonlijk de voorkeur aan om een kopje gemalen koffie te tekenen zonder koffie in het vakje te zetten. (Dus warm water stroomt) Dan is de volgende koffie lekker heet
.

naan

Donderdag, 30. Oktober 2008, 15:20 Uhr

Unregistered

Ik wil er ook graag meer over weten.

Ik heb een paar vragen over deze machine:

1. hoe hoog kan een beker zijn? In diverse reviews heb ik 8cm of 10cm2 gevonden. Opvangbakje voor water en draf apart? Dus 2 kommen of slechts één voor het reinigen van water en koffieresten? Iemand beweerde dat water en draf in één kom worden verzameld. Ik kan het me niet voorstellen3. Wat zijn de buitenafmetingen van het apparaat? 4. Is de speciale melkopschuimer (met slang) altijd inbegrepen? CAPPUCCINADOR Van de technische waarden is dit een super VA. De beoordelingen bij ciao, amazon of idealo klinken ook goed. Zelfs als ze elkaar een beetje tegenspreken. Velen schrijven ook nogal onzin. Info is beschikbaar op
http://www.solac.comhttp://www.solaccoffee.comhttp://www.espressionsolac.com/Ich
, waar we
momenteel oscilleren tussen
solac
4815 of nivona
725.

Gregorthom

Donderdag, 30. Oktober 2008, 16:32 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 2483

lidmaatschapsnummer..: 312

Lid sinds: 18.07.2006

Aangezien de koffiesterkte slechts in 2 stappen instelbaar is, zou de VA niet voor mij zijn. Niet alle koffie is hetzelfde en afhankelijk van de smaak is het zeer nuttig om de sterkte in fijnere gradaties te kunnen instellen.
En zoals elders al is beschreven, heeft de Solac
niet meer te bieden op technisch gebied dan alle andere fabrikanten.

De Nivona heeft bijvoorbeeld de bekende Eugster technologie in zich, die te vinden is in

Jura machines of identieke siemens machines (oudere modellen).
Maar om uw vragen over de Solac gedeeltelijk te beantwoorden (na
het bekijken van de downloadbare handleiding en technische gegevens)
:1. Mijn ervaring leert me echter dat het 10 cm moet zijn, ik ken
geen enkele huishoudelijke VA waar de tuit lager is dan 10 cm.
2. er is slechts één lekbak voor de draf in het apparaat, het restwater
van de brouwerijgroep wordt in de lekbak geleid. 3. afmetingen: (LxBxH) 27,1x40,3x38
,24. een cappuccinator is niet
inbegrepen (zie lijst in de BDA
) Wat mij opviel bij het lezen van de BDA: Maximale vulhoeveelheid voor één kopje is 150ml, dat is nog eens 30ml minder dan bij de DeLonghi-VA, die ook "slechts
" 180ml afgeeft.

De 10 jaar brouwerijgroepsgarantie is alleen beschikbaar als het apparaat in het 5e jaar tegen een vergoeding wordt onderhouden --> een groot CO-criterium, de klant wordt voor de gek gehouden. Je kunt meteen een Saeco kopen, er is ook een

garantie van

5 jaar

op de BG.

Het verwijderen van de BG en het terugplaatsen voor de reiniging is zeer gecompliceerd, er zijn veel individuele stappen nodig. Dit

is gemakkelijker en sneller

met andere fabrikanten

.

Wat me ook opviel is dat de bovenste brouwzuiger erg dun is. Dit laat eigenlijk alleen een onvoldoende bevochtiging van het poeder met water toe, wat

leidt

tot een slechtere geurontwikkeling

.
Mijn scepsis ten aanzien van dit apparaat wordt steeds groter nadat ik de beschikbare documenten heb doorgenomen. De belofte van 10 jaar garantie op de BG is verlamd als de klant in het 5e jaar een betaalde dienst moet doen om nog eens 5 jaar garantie
te krijgen. GroetenGregor



--------------------
VA-Werdegang: Jura E75 06.2006-10.2006 >>> Jura S9 Avantgarde 10.2006-07.2007 >>> 08.2007-04.2008: DeLonghi PrimaDonna
ST-Werdegang: Gaggia Evolution mit Demoka M-203 10.2007-01.2009 >>> Arte di Poccino Bar (ST+Mühle) seit 01.2009 >>> 03.2009 La Spaziale Mini Vivaldi II + Eureka MCI/T

mr.smith

Vrijdag, 31. Oktober 2008, 04:18 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 203

lidmaatschapsnummer..: 1471

Lid sinds: 23.10.2007

Nou - in de rechten school moet je het doen jählich - dus ik denk niet dat het zo slecht is!?

Ik zou erg geïnteresseerd zijn in de BG - zijn er foto's - tekeningen?
(Ik observeer de machine nu al meer dan een jaar - maar er zijn nog steeds geen veldmeldingen
??
)
GroetenJürgen



--------------------
Quick th mill

Gregorthom

Vrijdag, 31. Oktober 2008, 09:29 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 2483

lidmaatschapsnummer..: 312

Lid sinds: 18.07.2006

Veel foto's van de BG zijn te vinden in de BDA, die kan worden gedownload van www.espressionsolac.com/. Ik vind ze niet bedwelmend, het doet me een beetje denken aan de BG's van oudere Saecos.

Het is duidelijk dat het schoonmaken van de BG nog moeilijker is met Jura, maar kijk eens naar de vele individuele stappen die nodig zijn om de BG die als "uitneembaar" wordt geadverteerd echt uit en weer in te wringen. De andere fabrikanten bewijzen dat dit beter en gemakkelijker is.
En in Jura ben je niet gedwongen om de BG elk jaar tegen betaling te laten repareren. Ik heb gewoon een probleem met het feit dat ze 10 jaar garantie adverteren, maar ze zeggen me niet dat dit alleen mogelijk is als je voor minstens 1x onderhoud moet betalen. Jura heeft dit enkele jaren geleden al afgeschaft (beroemde 5000-bericht). Voor mij is dit gewoon geen transparante reclame, maar zoveel mogelijk reclametekst om de klant
iets te laten geloven.
De Solac VA's zijn al 2,5 jaar op de markt, maar er zijn niet veel klanten hier in Duitsland. Ik heb Alelrding's VA nergens in een
winkel gezien. GroetenGregor



--------------------
VA-Werdegang: Jura E75 06.2006-10.2006 >>> Jura S9 Avantgarde 10.2006-07.2007 >>> 08.2007-04.2008: DeLonghi PrimaDonna
ST-Werdegang: Gaggia Evolution mit Demoka M-203 10.2007-01.2009 >>> Arte di Poccino Bar (ST+Mühle) seit 01.2009 >>> 03.2009 La Spaziale Mini Vivaldi II + Eureka MCI/T

naan

Vrijdag, 31. Oktober 2008, 09:55 Uhr

Unregistered

Garantie:

"als de klant een betaalde dienst moet uitvoeren in het 5e jaar".

Dat is zo niet waar. Waar staat dat de controle na 5 jaar wat kost? Je hoeft het alleen maar op te sturen. Natuurlijk, misschien vinden ze dan iets. Nivona schrijft bijvoorbeeld in de garantieregeling dat de garantie vervalt als u meer dan 3000 dekkingen per jaar heeft. Dat is ook niet geweldig. Koffiehoeveelheid:Solac 4815:Espresso gaat van 30-60mlKoffie van 60-150mlNivona 725:Espresso 20-70mlKoffie 80-130mlAls
ik
op 2 kopjes druk en er slechts één onder zet, heb ik 300ml.
De Nivona is
nog "slechter" voor koffie, in termen van hoeveelheid. Maar verder lijkt de machine me Spaans.
De foto's in de handleiding zien er goedkoop uit
. Maar alle fabrikanten gebruiken veel plastic.
De Cappuccinatore is in vele winkels verkrijgbaar. Maar blijkbaar niet altijd. Velen van hen bieden het ook aan. En dat nog steeds voor minder dan 600,-€. De Nivona kost 799,- en heeft niet zo'n
grote garantie. geen keramische slijper, ...
Toch
is
de Solac op de een of andere manier
minder
vertrouwd
dan de Nivona. Ik voel hetzelfde.
Ik wil
graag de Solac zien. Maar waar?
Op dit moment aarzel ik nog tussen Nivona
725 of Solac 4815
.
Trouwens, je kunt
ervaringsberichten
vinden in de netto-groet
andi zeurpiet

naan

Vrijdag, 31. Oktober 2008, 10:02 Uhr

Unregistered

Hier de ervaringen in het net:

http://www.ciao.de/Solac_CA_4815_100855_Es...a__Test_8339395

http://www.ciao.de/Solac_CA_4815_100855_Es...a__Test_8385399

http://www.amazon.de/review/product/B000R5...howViewpoints=1

http://www.idealo.de/preisvergleich/Meinungen/719910.html

Gregorthom

Vrijdag, 31. Oktober 2008, 10:49 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 2483

lidmaatschapsnummer..: 312

Lid sinds: 18.07.2006

Over het onderwerp van de dienst tegen betaling
: Oké, ik heb te ver uit het raam geleund. Ik had verondersteld dat deze dienst verplicht was om kosten te betalen
, omdat dat toen in het Jura-gebergte (500 berichten) het geval was, maar later werd afgeschaft.

Na bestudering van de FAQ's op www.espressionsolac.com/ wordt bevestigd dat na 5 jaar een gratis onderhoudsservice zal worden uitgevoerd.

Er

wordt echter

niet

vermeld

of er kosten verbonden zijn aan eventuele reparaties of vereiste reserveonderdelen.
De beperking van Nivona tot 3000 bekers per jaar of 6000 bekers in de garantieperiode is niet echt slecht. De Novona's van de 700-serie zijn qua constructie identiek aan de oudere Siemens S-serie modellen en komen uit Eugster, waar Jura ook de VA's laat bouwen. Daarom werkt dezelfde technologie in al deze brouwgroepen, alleen de brouwgroepen verschillen enigszins (de BG's van de Jura zijn niet afneembaar). Conclusie: Lange bewezen
technologie, die ook meer dan 3000 brouwsels per jaar produceert zonder een defect.
Als je een kopje wilt vullen met een dubbel brouwsel, zal de Nivona 480ml vullen (de instelbare hoeveelheid van 240ml wordt verdubbeld met een 2-kopsbrouwsel
). De bron voor de 240ml is de BDA van de Novona 725
.wat de keramische slijper betreft: laat je niet te veel verblinden. Alleen de nieuwste generaties (geïntroduceerd in 2008) keramische slijpmachines maken gebruik van duurzamere materialen. Oudere modellen hadden vaak problemen als er een kiezelsteen in de molen zat. Keramiek is harder, maar tegelijkertijd ook brozer, wat betekent dat als er een kiezelsteen
tussen de bonen zit, de molen snel beschadigd raakt.

Ik ben een vriend van staalslijpers. En wat de duurzaamheid betreft, heb ik

tot nu toe geen negatieve eigenschappen kunnen ontdekken.
Heb je ooit naar de oudere Saeco-modellen gekeken? Expliciet de Saeco Royal Professional? Met de prijs die u noemde, zou ik
er
zonder aarzeling
voor gaan, de prijs ligt tussen de 650-700€:-
actief verwarmde kopjesopslag (de
indirect verwarmde zijn bijna nutteloos

) - draaiend op 3 wielen,

zeer goed voor reiniging en onderhoud - uitneembare brouwgroep -
grote
opslag- en afvalcontainer -

stoompijp EN cappuccinator

tegelijkertijd op de machine -

zeer lange bewezen technologie, zelfs met Saeco gastronomische goedkeuring

(hoge doorvoersnelheid

) - 5 jaar brouwtijd op de brouwgroep, zonder kopjesbeperking -



3 kopjesmaten kunnen

worden

opgeslagenGroeikoppenGregor



--------------------
VA-Werdegang: Jura E75 06.2006-10.2006 >>> Jura S9 Avantgarde 10.2006-07.2007 >>> 08.2007-04.2008: DeLonghi PrimaDonna
ST-Werdegang: Gaggia Evolution mit Demoka M-203 10.2007-01.2009 >>> Arte di Poccino Bar (ST+Mühle) seit 01.2009 >>> 03.2009 La Spaziale Mini Vivaldi II + Eureka MCI/T

naan

Vrijdag, 31. Oktober 2008, 11:30 Uhr

Unregistered

Bij Solac wordt het haar in de soep gezocht en zelfs een garantie van 10 jaar wordt bekritiseerd, terwijl anderen een dekking van maximaal 3000 per jaar als goed beschouwen en zeggen: "dat past perfect". Klinkt op een of andere manier erg subjectief.
Sorry, maar ik ben op zoek naar objectieve beslissingshulpmiddelen, en
speculatie is hier niet erg behulpzaam.
Uw 480ml verwijst niet naar espresso of koffie. Dat is gewoonweg niet te vergelijken. Als ik melk
meeneem, kan de Solac meer doen.
De Saeco Royal Professional
wordt om verschillende redenen geëlimineerd. -slechte (subjectieve
) -slechte ervaringen van sommige van de mensen die ik heb gesproken. Velen zeggen dat Saeco
geneigd is om te repareren - maximale cuphoogte 9 cm - ik
vind de Solac niet leuk. Ik wil een VA kopen en ik ben op zoek naar beslissingsondersteuning. En tot nu toe ben ik nog geen echte argumenten of ervaringen voor of tegen de Solac tegengekomen. Alleen subjectieve afwijzing van dit merk
.

Wat telt als een psitive argument voor anderen wordt afgedaan als onbelangrijk of onnodig voor andere merken. En dit zonder

enige

eigen

ervaring.

Gregorthom

Vrijdag, 31. Oktober 2008, 12:01 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 2483

lidmaatschapsnummer..: 312

Lid sinds: 18.07.2006

Ik zoek niet naar het haar in de soep, maar rapporteer over mijn ervaringen. Ik werk al 3 jaar intensief met het onderwerp "volautomatische koffiemachines", ik heb er zelf 3 gehad (Jura en DeLonghi) en heb nog vele andere merken van binnenuit gezien, omdat ik ze zelf repareer.

Mijn uitspraken zijn niet alleen gebaseerd op subjectieve indrukken, maar vooral objectief.

QUOTE
Uw 480 ml hoeveelheid heeft geen betrekking op espresso of koffie. Dat is gewoonweg niet te vergelijken. Als ik de melk meeneem, kan de Solac meer


Dat moet je me nog even uitleggen. De hoeveelheid water die u kunt instellen met de knop varieert van 20ml tot 240ml.
Citaat uit de BDA: "Het kan met de regelknop voor de waterhoeveelheid (fig. 1/D en 6) van links naar rechts in stappen van 10 ml van 20 ML tot 240 ML worden ingesteld" (pagina 10 --> http://www.nivona.de/upload/BAL_CafeRomati...ine2008_413.pdf )

Onder "20 ML tot 70 ML voor Espresso 80 ML tot 130 ML voor Café Creme 140 ML tot 240 ML voor Cappuccino, Cappuccino" moet
worden verstaan
"recept".


Als de melk is inbegrepen: Beide machines leveren zoveel schuim totdat de melkcontainer leeg is, er is geen limiet, want je

moet zelf

de

schuimbekleding starten.
Ik kan alleen maar bevestigen dat Saecos gevoelig is voor reparaties aan de nieuwe modellen. De Royal Serie is al vele jaren op de markt en heeft altijd een grote populariteit en
betrouwbaarheid genoten.
Bovendien heb ik het gevoel dat u inmiddels gehecht bent geraakt aan de Solac en geen verdere adviezen meer wilt aannemen. Dan kan ik alleen maar zeggen: koop het en test het zelf. Meer ervaringsverslagen zult u niet vinden in de relevante koffieforums op het internet, aangezien bijna niemand
een Solac bezit. GroetenGregor



--------------------
VA-Werdegang: Jura E75 06.2006-10.2006 >>> Jura S9 Avantgarde 10.2006-07.2007 >>> 08.2007-04.2008: DeLonghi PrimaDonna
ST-Werdegang: Gaggia Evolution mit Demoka M-203 10.2007-01.2009 >>> Arte di Poccino Bar (ST+Mühle) seit 01.2009 >>> 03.2009 La Spaziale Mini Vivaldi II + Eureka MCI/T

naan

Vrijdag, 31. Oktober 2008, 14:28 Uhr

Unregistered

Ik neem graag advies aan. Het is gewoon dat je het gevoel hebt dat er een dubbele standaard is. Of zelfs een buikgevoel. Ook worden er vaak claims ingediend zonder enige persoonlijke ervaring. Ik bedoel jou niet, maar in het algemeen.
Als je de
recensies bij ciao, idealo, amazon en co leest, raak je vaak in de war.
Bij Solac valt op dat de positieve technische waarden
worden
afgewezen
en dat de negatieve eigenschappen van andere merken vaak ook worden
afgewezen
.
Ik vind de 5/10-jarige garantie van de Solac brouwerijgroep vrij positief en ik kan uw kritiek daarop niet begrijpen. Maar de algemene garantie is slechts 2 jaar. Er is geen kritiek op de limiet van 3000 dekkingen.
Veel espressodrinkers kunnen dit in een jaar tijd bereiken.
Ik vind ook de hoeveelheid water relatief, want de hoeveelheid koffiepoeder varieert slechts tussen een kleine hoeveelheid. Met veel water krijg je
een dunne bouillon, waarvan ik de zin niet snap.

Misschien interessant voor normale koffiedrinkers. Maar als een VA deze instelling niet aanbiedt, is het

een terechte kritiek van u op deze VA.

Zo kan Nivona de waterhoeveelheid

aanpassen van 20-240ml in stappen van 10.

Dit is zeker een

pluspunt voor Nivona ten opzichte van Solac met 30-150ml. De
hoeveelheid koffie met Nivona
is 7, 9 en 11 gram, dus 3 stappen. De Solac heeft slechts 2 stappen.
Misschien moet je een tafel/vergelijking
maken.

Ik ben ook kritisch over de Solac. Juist omdat er zo weinig ervaring is. En je

krijgt

nauwelijks

echte informatie.
Tot nu toe heb ik de neiging om de Nivona 725 te gebruiken, omdat een vriend van mij meer dan tevreden is met de 620. (ook subjectief
!) Ik
ga nu ook eens kijken naar de Krups, ze hebben mooie afmetingen. Helaas heb ik hier veel slechte ervaringen met de Krups gehad. Dit
is een afschrikmiddel.

Gregorthom

Vrijdag, 31. Oktober 2008, 15:10 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 2483

lidmaatschapsnummer..: 312

Lid sinds: 18.07.2006

De technische waarden zijn pure marketing voor alle VA's, of het nu gaat om Solac of Nivona of andere. Of het nu 15 of 19 bar is, beide zijn overdreven, want geen enkele VA bereikt deze waarden. In de brouwerijgroepen is er een maximale druk van 8-9 bar en dat is veel. Alleen de VA's van Quickmill kunnen meer aan, maar ze hebben over het algemeen een veel stabielere structuur (metalen brouwerijgroep etc.).
Technisch gezien maken veel VA's een goede indruk. Wat ik wilde overbrengen: Alle VA-fabrikanten overtreffen elkaar met technische
gegevens, het heeft in de praktijk weinig zin.
Wat betreft de 10 jaar garantie: ik wilde het niet slecht doen, het is geweldig. Wat ik alleen maar wilde overbrengen is dat bijvoorbeeld de Nivona's niet slechter hoeven te zijn, "alleen" omdat de fabrikant een limiet van 3000 deksels maakt. DeLonghi, bijvoorbeeld, heeft een limiet van 5000 dekkingen voor de volledige 3 jaar garantie, maar 95% van de brouwgroepen gaan veel langer mee en sommige hebben meer dan 10.000 dekkingen zonder defect. Natuurlijk zijn dergelijke limieten altijd verdacht, dus ik wilde mijn praktijkervaring gebruiken om aan te tonen dat deze limieten niet automatisch betekenen dat de brouwerijgroep na 3000
of 5000
brouwsels
zal breken.

Ook de algemene garantievoorwaarden zijn belangrijk: er zijn fabrikanten die een garantie van 2 jaar geven, maar niet op slijtdelen zoals de brouwerijgroepafdichtingen. En dat is meestal het ding dat het meest waarschijnlijk breekt op een BG, zelden doen de andere

componenten van een brouwerijgroep

breken of barsten

.
In het algemeen is de VA-markt zeer verwarrend en zijn er geen apparaten die volledig vrij zijn van gebreken.
Op
basis van mijn eigen ervaring zou ik, als ik opnieuw zou moeten kiezen, in de eerste plaats weer voor een DeLonghi (prijs-prestatieverhouding) kiezen, een oudere Saeco
(betrouwbaar)
zou op de tweede plaats komen
.

Als geld geen probleem is, zou ik geen twee keer nadenken en voor een WMF of Schaerer/Solis gaan

.
Maar sinds ik persoonlijk afstand heb gedaan van de VA, vanwege mijn gegroeide passie voor espresso, sta ik niet meer voor deze beslissing. Toch ga ik nog steeds met het onderwerp om, want VA's zijn technisch gezien heel interessant en je
kunt
er heel goed aan sleutelen
. GroetenGregor



--------------------
VA-Werdegang: Jura E75 06.2006-10.2006 >>> Jura S9 Avantgarde 10.2006-07.2007 >>> 08.2007-04.2008: DeLonghi PrimaDonna
ST-Werdegang: Gaggia Evolution mit Demoka M-203 10.2007-01.2009 >>> Arte di Poccino Bar (ST+Mühle) seit 01.2009 >>> 03.2009 La Spaziale Mini Vivaldi II + Eureka MCI/T