Geavanceerd zoeken

Krups Arabica Picto EA8108

Foutcode 5 en ontkalkingsproblemen

Gast_Nik

Zondag, 18. Februari 2024, 16:25 Uhr

Unregistered

Hallo beste koffiemachinegemeenschap,

Ik heb een lastig probleem met mijn Krups Arabica Picto EA8108 en hoop op jullie expertise. Als ik de machine aanzet, knipperen de lampjes 'Calc' en 'Clean', terwijl de aan/uit-knop continu brandt. Wanneer ik het ontkalkingsprogramma probeer te starten, komt er slechts ongeveer 100 ml water uit het stoompijpje voordat alle vier de rode lampjes beginnen te knipperen en foutcode 5 verschijnt.

Ik heb al enkele stappen ondernomen om het probleem aan te pakken: Ik heb de machine geopend, ontdaan van koffieresten, de zeef en de afdichtringen van de zeteenheid schoongemaakt, evenals de afvoerslang. Ik heb ook geprobeerd het waterreservoir te vullen met citroenreiniger voor koffiemachines om het te ontkalken, maar dit was geen succes omdat het volledige ontkalkingsprogramma niet wilde starten.

Ik moet toegeven dat ik in het verleden de vereiste reinigingsprogramma's alleen met water heb uitgevoerd, omdat het water in mijn regio nauwelijks kalk bevat. Ik vermoed dat dit kan hebben bijgedragen aan het huidige probleem, hoewel ik geen duidelijke kalkaanslag kon ontdekken.

Ik wil hieraan toevoegen dat ik technische kennis heb en toegang tot allerlei meetapparatuur zoals een multimeter en oscilloscoop, evenals het benodigde gereedschap. Ik sta daarom open voor iets complexere oplossingen die verder gaan dan de basis.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen of kan iemand mij specifieke tips geven over hoe ik dit probleem zou kunnen aanpakken? Zou het de flowmeter kunnen zijn of zijn er andere onderdelen die ik zou moeten controleren?

Ik ben dankbaar voor elk advies en kijk ernaar uit om mijn koffiemachine weer aan de praat te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Nik

Gast_Nik

Zondag, 18. Februari 2024, 16:28 Uhr

Unregistered

Hier zijn een paar foto's:

https://ibb.co/WVcsxdS
https://ibb.co/dLQnn7S