Geavanceerd zoeken

Philips LatteGo EP3246/70 - Spanning te hoog bij

Ondersteuningsverzoek

Giovanni-T

Montag, 04. December 2023, 04:00 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 2

lidmaatschapsnummer..: 70041

Lid sinds: 04.12.2023

Hallo allemaal!
Ik ben erg blij dat ik dit waardevolle forum heb ontdekt en ik hoop dat ik met jullie hulp mijn probleem kan oplossen.
Ik ben eigenaar van een Philips EP3246/70 en ik geef toe dat ik geen "expert" ben op het gebied van elektronica, maar ik vind het leuk om te ontdekken hoe apparaten werken en om kleine aanpassingen te maken. Ik wilde LED's toevoegen en dat is gelukt.
Helaas heb ik aan het einde van de klus, onbedoeld, terwijl de machine onder spanning stond, de polen van het magneetventiel, rood omcirkeld in de bijgevoegde afbeelding, kortgesloten.
Toen ik op dit forum las, realiseerde ik me dat dat magneetventiel zijn positie vasthoudt met 9,2 V en een hogere spanning krijgt als dat nodig is.

In mijn geval echter, zodra ik de machine inschakel:
- het relais van het magneetventiel wordt onmiddellijk bekrachtigd (je kunt ook de klik horen) en de spanning op de spoel is hoger dan 25 V zonder ooit te dalen;
- ik zie stoom uit de koffiekamer komen en er lijkt ook stoom te zijn in het transparante siliconenbuisje dat in blauw is gemarkeerd in de bijgevoegde afbeelding.

Merk ook op dat:
- Het magneetventiel warmt erg op en er komt geen koffie uit de uitloop wanneer ik de functies 'Espresso', 'Koffie', etc. activeer.
- Heet water, daarentegen, komt niet uit de uitloop wanneer ik de functies 'Espresso', 'Koffie', etc. activeer. Heet water daarentegen komt er regelmatig uit als ik de functie "Heet water" activeer.

Ik heb het magneetventiel gedemonteerd. Het relais 'lijkt' te werken, in feite wordt het bekrachtigd als ik het met een voeding bekrachtig.
Ik denk dat ik een onderdeel op het moederbord moet controleren (vervangen?), maar ik weet niet waar ik moet beginnen, ook omdat ik geen bedradingsschema van het bord op het net heb gevonden.
Het zou te triviaal zijn om het hele moederbord te vervangen, en ik denk dat dit niet in de geest is van de mensen die dit forum bezoeken... heb ik het mis? ;-)
Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand van jullie me zou kunnen helpen om mijn koffiemachine weer te laten herrijzen

Ik bedank degenen die me vanaf nu kunnen en willen helpen.
Met vriendelijke groet aan iedereen

Giovanni


BEELD OPGELADEN