Geavanceerd zoeken

Miele CM 5100

Korte impressies

saeconutzer

Samstag, 11. Augustus 2012, 16:20 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 49

lidmaatschapsnummer..: 2489

Lid sinds: 18.07.2008

Ik heb de Miele CM 5100 nu ongeveer 15 maanden in mijn bezit en de productteller toont iets meer dan 3000 stuks.

Zonder in technische details te willen treden, zal ik hier enkele impressies geven.

Zoals altijd is het uiterlijk en de vormgeving een kwestie van mening en smaak. Het is een vrij hoekige doos in het bekende ontwerp, die echte hoogtepunten mist die waarschijnlijk aanwezig zijn in deze 1000,- € prijsklasse.

Noch de kopjesverlichting, noch de elektrische afstelling van de kopjesbodem, geen aanraakscherm en zeker geen melksysteem voor roosters zijn hier als speciale gimmicks verkrijgbaar. Een draaischijf of walsen voor een betere reiniging en toegankelijkheid van de machine vanaf de zijkant? Dat kan niet!

Alleen het oranje verlichte bedieningspaneel aan de bovenzijde van de machine en het verchroomde frontpaneel met koffie-uitloop lijken te wijzen op een Miele.

Het feit dat dit geen pure Miele technologie is, - productie heeft me in eerste instantie een beetje ontwormd!

Als ik een Miele koop, ga ik onvermijdelijk uit van een echte Miele, inclusief ontwikkeling, productie etc. en verwacht ik geen massaproductie volgens vermeende huurspecificaties in een buitenlandse fabriek!

Maar ik kan ermee leven zolang de duurzaamheid en betrouwbaarheid van de naam Miele het waard is.

De koffie-uitloop kan redelijk goed worden afgesteld. Er kan echter geen sprake zijn van bijzondere precisie in de begeleiding of haptiek.

De afneembare tank aan de linkerzijde van de machine onder het scharnierend deksel heeft een inhoud van ongeveer 2 liter en is smal uitgevoerd, waardoor er afhankelijk van het gebruik en de locatie altijd een lichte lekkage van vers water kan ontstaan.

Het bonenreservoir bevindt zich ook rechts achteraan de machine onder een scharnierend deksel en een extra afneembare aromabeschermkap. Dit is nu echt te smal en uiterst onpraktisch om te vullen als de machine ergens onder een keukenkastje staat. Bovendien glijden de bonen door de vrij hoekige en gekartelde binnenconstructie niet goed naar binnen, zodat je altijd met de hand moet helpen bij de juiste vulling.

Het poederbonencompartiment ligt ervoor. Na het openen verschijnt de melding "Fill in powdered coffee?", die vervolgens via het frontpaneel moet worden bevestigd door op een knop te drukken.

Hoe het beter werkt, laten de fabrikanten zien met een transparant en verhoogd bonenreservoir aan de bovenkant, duidelijk zichtbaar, en met een vast scharnierend deksel!

Daarnaast zijn alle programmeerstappen zeer eenvoudig te verwerken dankzij de tweeregelige platte tekstdisplay. Na het loskoppelen van de stroomvoorziening, bijv. via een schakelbare stekkerdoos, gaan echter enkele instellingen zoals tijd en datum verloren voor de eventueel benodigde timerfunctie en moeten deze altijd worden gereset.

De koffietemperatuur kan in drie stappen worden ingesteld, waarbij de hoogste instelling voor mij nog steeds te laag is. Maar het is nog steeds aanvaardbaar. De hoeveelheid gemalen koffie gaat van zwak, gemiddeld tot sterk.

Er is ook een instelbare uitschakelklok, een reinigingsprogramma, een ontkalkingsprogramma, een poederherkenning na het openen van het poedercompartiment en de gebruikelijke instellingen.

Er is geen bericht voor het invoegen van de grondcontainer. Als, om welke reden dan ook, de container niet wordt gebruikt, zal het brouwen nog steeds plaatsvinden en zal het koffiedik altijd in de grote wateropvangbak terechtkomen.

Aan de positieve kant leidt het voortijdig handmatig legen van de droesbak/waterbak tot een interne reset van de teller, zonder dat de melding "droesbak leegmaken" één brouwsel later verschijnt. Helaas werkt dit niet met andere merken zoals Saeco. De elektronica combineert het handmatig verwijderen van de droesbak met het legen van de droesbak! Onzin - wat moet de gebruiker nog meer met de droesbak doen als hij deze voortijdig verwijdert?

Blijkbaar zijn de programmeurs niet bereid om kleine maar belangrijke veranderingen in de software na jaren eindelijk in de serie te laten vloeien.

Ik ben een beetje geïrriteerd door het regelmatige verzoek om het automatische programma van de brouwerijgroepsreiniging te starten met tussenpozen van ongeveer 200? brouwsels.

Hoewel ik een eenvoudig te demonteren brouwgroep voor handmatige zelfreiniging aanbied, laat ik het aan de gebruiker over om een zelfstandig geautomatiseerd brouwgroepreinigingsproces uit te laten voeren of volledig te deactiveren!

Dit is echter niet mogelijk, dus kan het zijn dat ik een dag na een manuele en grondige brouwgroepsreiniging wordt gevraagd om het programma te starten. Anders moet ik elke keer als ik hem weer aan zet de prompt uitschakelen, zodat ik verder kan gaan met het tekenen van bekers.
Hier gaat het paternalisme van de fabrikant een beetje ver voor mij. Dit heeft
niets te maken met al dit gebrabbel over hygiëne, maar dient waarschijnlijk om te dure reinigingstabletten voor brouwgroepen te kopen.
Binnen de garantieperiode heb ik enkele maanden na aankoop bij de automaat geklaagd, omdat de gemalen koffie altijd te grof gemalen is, zelfs in de fijnste malingstand, en de gemalen koffie
zeer modderig is. Ik verwacht eenvoudige vaste koffiekoeken en een goede benutting van het koffiearoma door fijnere maling.
Het ophalen, repareren en retourneren vond plaats
binnen maximaal 4 werkdagen. Het resultaat was goed, alhoewel de geobjectiveerde koffietemperatuur niet werd verhoogd.
De originele verpakking inclusief polystyreen inzetstukken werd niet geretourneerd. In plaats daarvan werd echter een neutrale buitenverpakking teruggestuurd. Op klacht werd mij gratis een nieuwe originele verpakking zonder piepschuim in een enorme buitenkarton toegestuurd. Zonder polystyreen inzetstukken kan ik de zware koffiemachine niet verzenden en
de inzetstukken uit de vorige neutrale verpakking zijn niet geschikt voor gebruik in de originele verpakking. Kosten en problemen voor Miele
waren dus
volledig onnodig en te vermijden door een denkfout! tussendoor
knippert het hele display en de knopverlichting na het brouwproces, wat aangeeft dat de grondcontainer even geleegd moet worden, hoewel dit
al gebeurd is. Of dit opzettelijk is of dat het een fout is, is mij nog niet duidelijk. Maar

de inspanningen voor

klachten, het schoonmaken en het insturen van de machine zijn voor mij niet de moeite waard om precies te weten te komen!
Ik ben over het algemeen tevreden, zolang de betrouwbaarheid maar lang gehandhaafd blijft en
ik tenminste dezelfde tegenprestaties kan leveren als bij eerdere Saecos.
Miele CM 5100



--------------------
Gruß, Saeconutzer
---------------------------------------------

Micha78

Woensdag, 29. Augustus 2012, 09:53 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 21

lidmaatschapsnummer..: 13489

Lid sinds: 28.09.2011

is de helft van een roman die je hier schreef:)