Geavanceerd zoeken

Ecam 510.55.M "Brouwgroep invoegen".

Problemen met uitschakelen

dietergert

Woensdag, 29. November 2023, 16:19 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1

lidmaatschapsnummer..: 69963

Lid sinds: 29.11.2023

Hallo!

Ik ben sinds 2019 in het bezit van een Primadonna S Evo (Ecam 510.55.M) en hij heeft tot nu toe perfect gewerkt. Sinds kort geeft de melkopschuimer alleen nog melkschuim af na één of twee seconden stoom.
1) De eerste stap om dit te verhelpen was om te proberen de zetzuiger te ontkalken. Dit was geen succes
2) Na het openen van het apparaat was het gebied rond de aansluiting van het melkreservoir behoorlijk aangekoekt. Voor de zekerheid heb ik de hele unit vervangen.
3) Omdat de zetzuiger nog nooit onderhouden was en er zich hier ook veel residu had opgehoopt, heb ik hetzelfde gedaan.

Sindsdien doet de machine het niet meer. Als de machine van tevoren volledig van het lichtnet is losgekoppeld, werkt het opstartproces zonder problemen. De koffie- en melkafgifte werken perfect; geen enkele afwijking. Als ik de machine opstart vanuit de stand-by modus, beweegt de zetgroep naar de zetpiston, pauzeert daar met "Even geduld a.u.b." en vraagt na een paar bewegingen van de zetgroep om "Zetgroep plaatsen". Dit betekent dat er geen koffie kan worden gezet. Als ik hem van tevoren loskoppel van het lichtnet, verloopt het inschakelproces onopvallend.
Bij het uitschakelen beweegt de zetgroep nog een keer voorbij de parkeerstand in de verticale stand, alsof hij koffie wil zetten, maar beweegt dan weer in de parkeerstand en vraagt "Insert brew group", omdat de zuiger zich in de verkeerde positie in de zetgroep bevindt. Als ik de zuiger van de zetgroep met de hand in de juiste stand zet, schakelt de machine uit.
Aangezien ik alleen de zetgroepzuiger heb gereviseerd en de koppeling voor de melkopschuimer heb vervangen (nieuw!), heb ik geen idee waar ik moet zoeken.
Kan iemand met veel ervaring mij helpen?