Geavanceerd zoeken

Krups EA81 spoelt 2x, dan stekker symbool

Gast_Christoph

Zondag, 20. November 2022, 21:45 Uhr

Unregistered

Beste leden van het forum
,Sinds de laatste ontkalkingsprocedure doet zich bij mijn Krups EA81 koffiemachine het volgende voor:
Na het starten van de machine gaat hij automatisch naar het spoelsymbool, er kan niets anders gekozen worden dan starten.
Na het spoelen herhaalt de situatie zich weer, waarna het stekkersymbool verschijnt.
Stekker eruit, meer dan 10 seconden wachten, stekker erin, zelfde scenario.
Met de reset-methode en diagnose beschreven in een ander forumbericht over het onderwerp kalibratie, verschijnen de foutmelding d05 en het stekkersymbool.
Heeft iemand van jullie een tip over wat ik kan doen om het spoelen te stoppen?
Alvast bedankt.
Christoph







Nifaem

Vrijdag, 09. December 2022, 10:38 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1

lidmaatschapsnummer..: 61025

Lid sinds: 09.12.2022

Ik heb dit probleem ook en wil graag het antwoord weten.

chevrolet

Zondag, 26. Februari 2023, 15:12 Uhr

Unregistered

probleem met de debietmeter of ketelsensor

Stinnes

Zondag, 05. Maart 2023, 13:07 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 2

lidmaatschapsnummer..: 63615

Lid sinds: 05.03.2023

Hallo,

na google en youtube kwam ik hier terecht.
Had hetzelfde probleem.
2x spoelen dan stekker symbool. Dit proces 10 keer herhaald.
Geen verandering >>> geen koffie

Na het openen van de machine ( bij yt Vid: "Krups Verliert Wasser unter Maschine. Oorzaak en reparatie. De afdichting van de stoter is defect")
zag ik een kwart van een verweekte koffieboon in het niveauhuis (zoetwaterinlaat),
Ik heb de slangen zover mogelijk losgetrokken, de flowmeter verwijderd en opengemaakt. Alles was schoon.
Bij de eerste reparatiepoging werd alleen de zuiger verwijderd en schoongemaakt.
Schroefde het filter los, het zat vast en was verstopt. Toen kwamen er 4-5 koffie's.
Toen weer deze 2x spoelen + stekker symbool.

Aangezien de zuigerzeef vast zat, werd het vermoeden bevestigd dat de tegenoverliggende zeef van de zetgroep er hetzelfde uitzag. Deze kan echter niet worden losgeschroefd zonder hem vast te houden en veel moeite te doen, want hij draait mee met de duwstang.

Tenslotte werd ontkalker gewoon rechtstreeks op het filter van de zeteenheid gegoten, zodat het bedekt was, en werd het ca. 1 uur laten inwerken tijdens de interne reiniging/montage.

Daarna werd ontkalker in het waterreservoir gegoten en werden verschillende spoelprocessen uitgevoerd. Ergens onderweg schakelde de machine terug naar de normale modus.

Vervolgens is het hele reservoir opnieuw gespoeld met alleen water.
Vervolgens is gereinigd met een tablet en opnieuw gespoeld.

Ergens tussen de spoelbeurten is de helft van de ontbrekende en volledig zacht geworden koffieboon via de lekbak "uitgescheiden".

Sindsdien draait de machine weer.

Tot op heden zijn er ca. 15 dubbele koffiebonen gezet.

De volgende keer dat zo'n storing optreedt, boor dan de onderhoudsopening onder de machine uit zoals in bovenstaande video en houd de drukstang vast om de zeef van de zetgroep erboven los te schroeven.

Ik denk dat het een mengsel was van verkalking en de kwart boon in het systeem.
Totale waterhardheid in mijn geval ca. 24 dh, dus vrij hard.
Om dit te voorkomen helpt het waarschijnlijk om vaker te ontkalken. (Blijkbaar niet mogelijk om dit handmatig te doen, dus zoals je hier kunt lezen, de machine doorspoelen)
Helaas heeft de machine mij in de ca. 2 jaar dat hij in bedrijf is, slechts één keer gevraagd dit te doen.
Daarvoor heeft hij ca. 2-3 jaar bij mijn zus in bedrijf geweest.

Voor deze actie(s) waren geen reserveonderdelen nodig.
Als het weer zover is, wordt vooraf de stoterstangafdichting besteld. Misschien ook de twee O-ringen van de zetzuiger uit voorzorg. (zagen er nog goed uit, waren na het schoonmaken ingevet met vaseline)

De actie (2x openen, schoonmaken, etc.) heeft me in totaal ongeveer 3 uur gekost. Misschien helpt dit artikel je om het in de helft van de tijd te doen.
Een nieuwe Krups kost ongeveer 300 EUR. Nadat ik hem voor de eerste keer geopend had, heb ik een paar keer afgewogen of het de moeite waard was. Maar nu ben ik mechanisch redelijk fit op de machine en zal hem houden.

(>Spelling en uitdrukking zijn me vergeven vanwege de tijd)

VG.
Stinnes










Miloud

Montag, 04. Maart 2024, 23:22 Uhr

Unregistered

Goed gedaan en delen

Gundula

Zondag, 10. Maart 2024, 19:10 Uhr

Unregistered

QUOTE (Stinnes @ zondag, 05 maart 2023, 13:07)
Hallo,

na Google en youtube kwam ik hier terecht.
Had hetzelfde probleem.
2x spoelen dan stekker symbool. Dit proces zeker 10x herhaald.
Geen verandering >>> geen koffie

Na het openen van de machine ( bij yt Vid: "Krups verliest water onder machine. Oorzaak en reparatie. De afdichting van de zuiger is defect" goed beschreven)
zag ik een kwart van een verweekte koffieboon in de vulstandbehuizing (vers water inlaat),
verwijderde de slangen voor zover mogelijk, verwijderde ook de flowmeter en opende deze. Alles was schoon.
Bij de eerste reparatiepoging werd alleen de zuiger verwijderd en schoongemaakt.
Hier werd de zeef losgeschroefd, was goed afgesloten en verstopt. Daarna werden er 4-5 koffie gezet.
Daarna nog twee keer spoelen + stekkersymbool.

Omdat de zeef van de zuiger dicht zat, vermoedde men dat de tegenoverliggende zeef van de zeteenheid er hetzelfde uitzag. Deze kan echter niet worden losgeschroefd zonder tegenhouden en veel moeite, omdat hij meedraait met de zuigerstang.

Tot slot werd ontkalker gewoon rechtstreeks op het filter van de zetgroep gegoten, zodat het bedekt was en ongeveer 1 uur kon werken tijdens de interne reiniging/montage.

Na afloop werd ontkalker in de watertank gegoten en werden verschillende spoelprocessen uitgevoerd. Ergens onderweg schakelde de machine terug naar de normale modus.

Vervolgens werd een complete tank met alleen water gespoeld.
Daarna werd de machine gereinigd met een tablet en opnieuw gespoeld.

Ergens tussen de spoelprocessen in werd een halve ontbrekende en volledig zacht geworden koffieboon "uitgestoten" via de lekbak.

Sindsdien draait de machine weer.

Tot op heden zijn ca. 15x dubbele koffie gezet.

De volgende keer dat dit soort storingen zich voordoen, boor je gewoon de onderhoudsopening onder de machine uit zoals in de video hierboven en houd je de drukstang vast om de zeef van de zeteenheid erboven los te schroeven.

Ik denk dat het een mengsel was van verkalking en de kwart boon in het systeem.
Totale hardheid van mijn water is ongeveer 24 dh, dus vrij hard.
Om dit te voorkomen, helpt het waarschijnlijk om vaker te ontkalken. (blijkbaar niet handmatig te doen, dus zoals je hier kunt lezen, doe het door te spoelen)
Helaas heeft de machine me dit maar één keer gevraagd in de ca. 2 jaar dat hij in gebruik is.
Daarvoor was hij al ca. 2-3 jaar in gebruik bij mijn zus.

Voor deze actie(s) waren geen reserveonderdelen nodig.
Als het weer zover is, zal ik van tevoren de afdichting van de duwstang bestellen. Misschien ook de twee O-ringen van de zetzuiger uit voorzorg. (zagen er nog goed uit, waren ingevet met vaseline na het schoonmaken)

De klus (2x openen, schoonmaken etc.) heeft me in totaal ongeveer 3 uur gekost. Misschien helpt dit artikel je om het in de helft van de tijd te doen.
Een nieuwe Krups kost ongeveer 300 EUR. Nadat ik hem voor de eerste keer had geopend, heb ik een paar keer afgewogen of het de moeite waard was. Maar nu ben ik redelijk mechanisch fit op de machine en zal ik hem houden.

(>Pardon voor mijn spelling en uitdrukking vanwege de tijd)

VG.
Stinnes

Bedankt voor de gedetailleerde beschrijving, maar wat als je niet zo technisch onderlegd bent? Ik weet niet eens hoe ik dingen moet vinden... binnen, unsure.gifunsure.gif