Geavanceerd zoeken

Quickmill 5000A - Optimalisatie !!!

mr.smith   

Zondag, 20. Januar 2008, 23:15 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 203

lidmaatschapsnummer..: 1471

Lid sinds: 23.10.2007

Hallo QM-User

Open hier uw eigen draad - om mijn ervaringen te documenteren - in de optimalisatie van machine en resultaat. Aangezien de QM geen eenvoudige knopendrukmachine is, kunt u het resultaat en de bediening echt verbeteren met een aantal eenvoudige trucjes. En natuurlijk hoop ik meer tips te krijgen voor de Quickmill 5000A. > de belangrijkste optimalisatie gaat over de kwaliteit van de koffie (daar wil ik niet op ingaan - zijn er genoeg goede draden)> Bij de meeste QM's was het nodig om de molenbeperking te verwijderen of te verplaatsen om echt een echte espresso met 25-35 sec. referentie mogelijk te maken. Dit betekent - de koffie wordt meestal te grof gemalen (noodzakelijk bij de meeste VA's - omdat ze een beetje drukgevoelig zijn vanuit de zetgroep - maar de QM kan vrij goed omgaan met druk) De koffie-uitloop moet echt een zeer dunne straal zijn Niet zoals bij normale VA's - die is in 5-10 sec. de espresso is door. De gemalen koffie moet zo fijn gemalen worden - dat als de schraper gewoon niets wegschraapt, de pomp het gewoon voor elkaar krijgt. (je kunt overdrijven - de pomp komt vast te zitten - dan heb je het kraakpunt)> Ik heb de koffie-uitloop beperkt tot één mondstuk - het voordeel is dat de (bij 25-35 sec.) extreem dunne straal - wat meer volume krijgt - aan het eind niet druppelt - niet afkoelt - (de crema ziet er beter uit - maar is subjectief )>
De uitloop van de over-eend (slang die meestal in pommade gaat - dus pommade is altijd modderig) - naar de reeds bestaande (maar
ongebruikte) uitloop in de koffie-overloop.

Dit is de slang (2 gaan in een pompvat) - die een terugloopventiel

in de slang heeft

kort voor het einde

(meestal gemaakt van messing).

Het voordeel is dat de pommade zeer droog blijft, de schimmelvorming

wordt

verminderd

en het legen wordt vergemakkelijkt. Met een beetje oefening en geduld is de Quickmill het resultaat - de beste VA die er is!! Maar het is
vergelijkbaar met een zeefhouder - het hangt meer (dan bij normale VA's) af van de WHO en HOE (instellingen) die je de espresso maakt.

Dus voor een levendige uitwisseling.
..

Jürgen



--------------------
Quick th mill

looser

Samstag, 07. Augustus 2010, 21:28 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 2322

lidmaatschapsnummer..: 5600

Lid sinds: 28.10.2009

Hallo, Mr. Smith,

Ik heb geen idee of ik hier mijn ervaringen/verbeteringen mag inbrengen. Als het niet gewenst is, stuur me dan een kort berichtje.

Ik heb gemerkt dat het vullen van water met een deksel een beetje omslachtig is. Haal de container eruit, vul hem op en rommel hem weer tussen de siliconen buisjes. Bij gebruik zonder deksel is er wat bonenmeel op de vloer komen te liggen.
Oplossing: Ik heb een klein gaatje in de voorkant van het deksel geboord. Net groot genoeg om een trechter
te plaatsen.

Nu hoef ik alleen nog maar het waterreservoir met het deksel op een klein stukje uit te trekken, de trechter erin te steken en het water

te vullen

met een

bak/fles.
Op mijn machine zit de koffie-uitloop niet in het midden van de gaten in de deur als de servicedeur gesloten is. Hierdoor loopt de koffie gedeeltelijk in de lekbak/beker
.

Oplossing: Boor de twee buitenste gaten iets groter. Nu belandt alles weer in

de beker. Groeten



--------------------
Nach vielen verschiedenen KVA habe ich jetzt meinen Seelenfrieden. WMF 800 :-)

www.DeMichaelLonghi.de

mr.smith

Zondag, 08. Augustus 2010, 09:18 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 203

lidmaatschapsnummer..: 1471

Lid sinds: 23.10.2007

ALLE suggesties voor verbetering van de QM zijn hier te vinden!

Die met de watertank is een goed idee.
Ik gebruik het altijd zonder
deksel (vanwege de genoemde redenen) -

maar

het zou zo goed moeten werken! Alle QM-gebruikers
zouden
het
probleem met de tuit moeten
hebben - omdat

de gaten

bij

iedereen die ik tot nu toe heb gekocht, gebruikt

zijn.

Sommige hebben zelfs een echte spleet aan de onderkant

.
Bedankt voor uw input
op QM.
Juergen



--------------------
Quick th mill