Geavanceerd zoeken

Het reinigingsprogramma van het Jura Z10 melksysteem is defect

KaffeeCheeser

Vrijdag, 05. Januar 2024, 00:19 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 3

lidmaatschapsnummer..: 70857

Lid sinds: 04.01.2024

Hallo allemaal,

We hebben sinds ongeveer 2,5 jaar een Jura Z10. Hij heeft ook een onderhoudsbeurt gehad bij zijn tweejarig bestaan (Expert). Helaas zijn we er toen niet achter gekomen wat er nu eigenlijk wel of niet gedaan is.

Koffies met melk: ca. 1.700

Een paar weken geleden begon het te gebeuren dat de machine de melk niet goed leek aan te kunnen zuigen, waardoor er meer stoom dan melkschuim ontstond. Ik heb toen alles schoongemaakt, een andere slang geprobeerd enzovoort. Het reinigingsprogramma van het melksysteem werkte ook niet meer goed, de reinigingsvloeistof werd ook hier niet meer goed aangezogen.

Na wat speurwerk vond ik de tip om een melkschuimafzuiging te maken zonder de stoompijpverdeler, zodat de pin zichzelf weer "vrij" rijdt. Naar mijn mening heeft dit het probleem bij het afzuigen van melk grotendeels opgelost of verbeterd. Maar op de een of andere manier werkt het reinigingsprogramma van het melksysteem nog steeds niet goed. Er wordt pas wat reinigingsvloeistof aangezogen tijdens de tweede 'cyclus'.

Hieronder staan nog twee video's om het probleem en de huidige situatie te illustreren. Wie kan hier helpen? Ik zou u zeer dankbaar zijn ????

Cappuccino video:
Youtube Z10 Cappuccino

Melksysteem reinigingsprogramma video:
YoutubeZ10 Reiniging

Hartelijk dank!

Met vriendelijke groet
Michael

Schlawi

Vrijdag, 05. Januar 2024, 09:50 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1104

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

Hallo,

Ik ken de Z10 niet, maar volgens de onderdelenlijst zit er een luchtklep in de flens. Is deze schoon en continu?

Het keramische ventiel is ook een bron van fouten. Er is een klein ventiel dat verantwoordelijk is voor de lucht.

Dit zouden mijn eerste verdachten voor de fout zijn.

Bijgevoegde afbeelding

KaffeeCheeser

Zondag, 14. Januar 2024, 18:05 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 3

lidmaatschapsnummer..: 70857

Lid sinds: 04.01.2024

QUOTE (Schlawi @ vrijdag, 05 januari 2024, 08:50)
Hoi,

Ik ken de Z10 niet, maar volgens de onderdelenlijst zit er een luchtklep in de flens. Is deze schoon en doorlopend?

De keramische klep is ook een bron van fouten. Er is een klein ventiel dat verantwoordelijk is voor de lucht.

Dit zouden mijn eerste verdachten voor de fout zijn.

Hoi Schlawi,

Hartelijk dank voor je feedback!

Ik ben nu naar het luchtventiel gegaan, dat ik nog niet had schoongemaakt. Nu is hij schoon, als ik hem tegen het licht houd kan ik er makkelijk doorheen kijken. Maar sinds het gereinigde luchtventiel weer is geïnstalleerd, werkt er helemaal niets meer. Noch de melkschuimextractie, noch het melksysteemreinigingsprogramma kan nu iets aanzuigen.

Het lijkt er dus op dat ik de juiste plek heb 'aangeraakt', maar met het verkeerde resultaat. Kan het de keramische klep zijn? Kan ik iets anders proberen of controleren waar de fout zit?

Hartelijk dank!

Met vriendelijke groet
Michael

Schlawi

Zondag, 14. Januar 2024, 19:06 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1104

lidmaatschapsnummer..: 14628

Lid sinds: 26.12.2011

Op het keramische ventiel is het onderdeel met de pijl het luchtventiel. Controleer dit.
Maar zorg ervoor dat er niets breekt.
Ik zou ook het onderdeel dat je hebt schoongemaakt vervangen.

Bijgevoegde afbeelding

KaffeeCheeser

Woensdag, 31. Januar 2024, 22:19 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 3

lidmaatschapsnummer..: 70857

Lid sinds: 04.01.2024

Hoi Schlawi,

bedankt voor de feedback.

De klep was van binnen erg verkalkt/vuil en moest worden schoongemaakt. Nu werkt alles weer perfect zoals op de eerste dag. We hebben tegelijkertijd ook het luchtventiel vervangen.

Hartelijk dank!

Met vriendelijke groet
Michael