Geavanceerd zoeken

Welke zeehonden zijn echt belangrijk?

Kroko25

Dinsdag, 24. April 2018, 12:37 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1

lidmaatschapsnummer..: 32313

Lid sinds: 24.04.2018

Ik heb pas recentelijk mijn passie voor koffie ontdekt, voordat ik er echt zin in had. Het is een echte jungle, de wereld van de koffie, en je hoort allerlei slechte dingen over de werkomstandigheden en het milieu. En ik heb gemerkt dat er allerlei verschillende zegels zijn die moeten aangeven dat de koffie afkomstig is van een eerlijke en milieuvriendelijke productie. Maar welk zegel kan ik echt vertrouwen? Waar kijk je naar? Of kan het je niet schelen?

Danceman

Dinsdag, 24. April 2018, 18:44 Uhr

*

Experts

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 563

lidmaatschapsnummer..: 23992

Lid sinds: 30.03.2014

Bij koffie ben ik vooral geïnteresseerd in de smaak.
Ik heb een heel andere mening over eerlijke productieomstandigheden dan de media en de gehaakte fietsers ons willen doen geloven
...

En ik denk dat milieuvriendelijk geen productie is die winst wil maken. Dat zie je op dit moment bij het onderwerp glyfosaat of diesel. Als er veel geld achter zit, is niemand meer geïnteresseerd, zelfs niet hier...



--------------------
Pessimist: Ganz schön dunkel hier...
Optimist: Ich seh ein Licht am Ende des Tunnels...
Realist: Mist, da kommt ein Zug...
Zugführer: Was machen die 3 Deppen auf den Gleisen?

Tuxtom007

Dinsdag, 24. April 2018, 22:05 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 93

lidmaatschapsnummer..: 30680

Lid sinds: 26.06.2017

QUOTE (Danceman @ dinsdag 24 april 2018, 17:44 uur)
Bij koffie ben ik vooral geïnteresseerd in de smaak.

Ik zie het ook zo, koffie is voor mij een luxevoedingsmiddel en eerst telt de smaak en dan komt er lang niets.

Als mijn favoriete koffie biologisch of Fairtrade is, prima, maar niet het belangrijkste criterium om hem te kopen.



--------------------
Jura Giga5 mit Wireless Milch-Kühler

Danceman

Woensdag, 25. April 2018, 07:07 Uhr

*

Experts

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 563

lidmaatschapsnummer..: 23992

Lid sinds: 30.03.2014

QUOTE
Als mijn favoriete koffie biologisch of Fairtrade is, prima, maar niet het belangrijkste criterium om hem te kopen.

Ik ben het ermee eens, maar ik heb het niet nodig om mijn geweten te sussen en verder te gaan met de dagelijkse routine. We proberen al de hele wereld te redden, dus misschien moet de wereld een beetje helpen...

Maar als we het kleine meisje in Bangladesh hebben kunnen bevrijden van het naaien van kleren voor goedkope kettingen, mogen we er trots op zijn dat ze nu de straat op moet om haar kleine broertjes en zusjes een kom rijst te eten te geven. En we sturen ons uit de mode geraakte goedkope shirt per container terug, royaal als we eco-doof zijn, zodat haar broers en zussen iets krijgen om te dragen. Dus de kringloop voor ons goede geweten sluit zich en iedereen is blij!
Nou ja, misschien vindt het kleine meisje het niet zo leuk, omdat ze een goede en serieuze baan heeft verloren en de nieuwe niet
zo
leuk vindt. Maar we kennen het meisje toch niet persoonlijk. Eco heeft zijn prijs. En als we de hele wereld ervoor sparen, zou het kleine meisje niet moeten klagen. Zelfs slecht werk moet door iemand
anders worden
gedaan
...
OH! Speciale brochure van KIK! Helemaal goedkoop. Ik zal er nu naar kijken! En voor mijn geweten heb ik mijn Fairtrade koffie...



--------------------
Pessimist: Ganz schön dunkel hier...
Optimist: Ich seh ein Licht am Ende des Tunnels...
Realist: Mist, da kommt ein Zug...
Zugführer: Was machen die 3 Deppen auf den Gleisen?

Tuxtom007

Woensdag, 25. April 2018, 19:19 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 93

lidmaatschapsnummer..: 30680

Lid sinds: 26.06.2017

QUOTE (Danceman @ woensdag 25 april 2018, 06:07 uur)
QUOTE
Als mijn favoriete koffie biologisch of Fairtrade is, prima, maar niet het belangrijkste criterium om te kopen.

We proberen al de hele wereld te redden, dus misschien moet de wereld een beetje helpen...

Met dubieus succes en een extreem hoog importquotum voor biologisch voedsel. Of de CO2-vervuiling van het vervoer alle organische hype rechtvaardigt - niet in mijn ogen.

Maar tot mijn geruststelling wordt mijn favoriete koffie door de koffiebrander rechtstreeks van de plantage-eigenaar gekocht en is hij traceerbaar - want er wordt zogenaamde single finca-koffie gebruikt, d.w.z. alleen bonen van één soort van één plantage en op de website van de brander kun je alle informatie over de plantage-eigenaar en zijn koffie vinden.

En trouwens, sommige rassen worden volgens biologische normen geteeld.



--------------------
Jura Giga5 mit Wireless Milch-Kühler

MilaMochachino

Donderdag, 26. April 2018, 13:10 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 32334

Lid sinds: 26.04.2018

Natuurlijk is het altijd verbonden met een bepaalde financiële uitgave om "fairtrade" en "eco" te leven, maar ik denk dat je het op zijn minst kunt proberen! Als ik
voedsel koop, dat geïmporteerd wordt uit andere landen, kan ik
er op zijn minst voor zorgen dat het geen al te slechte gevolgen heeft voor het milieu en alle mensen in de handelsketen.
Bij koffie en chocolade kom je heel vaak het "Fairtrade-zegel" tegen, dat staat voor betere sociale omstandigheden, geen uitbuitende kinderarbeid, verbiedt het gebruik van sommige chemicaliën en wordt verondersteld een duurzame teelt te bevorderen.
Natuurlijk is er veel kritiek op dit zegel (de soevereiniteit van de interpretatie wordt betwist), maar in het algemeen is er niets mis mee. Er is ook het strengere GEPA fair+ keurmerk, maar dit is niet zo vaak in winkels te vinden.
De houding dat mensen in hun dagelijks leven geen rekening houden met het milieu en de werknemers is nog steeds de norm. Net
als Danceman beschrijft, denken te veel mensen nog te veel en daarom zal er voorlopig niets veranderen. Hier nog een keer naar de info
:https://www.coffee-perfect.de/kaffeewissen/...en-siegeln.html

Kaffeepoint

Zondag, 29. April 2018, 14:17 Uhr

*

Professioneel

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 455

lidmaatschapsnummer..: 28864

Lid sinds: 07.06.2016

https://www.coffee-perfect.de/kaffeewissen/...en-siegeln.html

Maar het is ook de moeite waard om te vermelden dat Fair Trade ten minste 6 procent, in woorden, 6 procent Fair Trade-koffie moet bevatten. Het is gemakkelijk voor te stellen wat de industrie hiervan maakt.

MfG Paul



--------------------
KVA:WMF 800 ST: Lelit Bianca PL 162

Tuxtom007

Montag, 30. April 2018, 14:38 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 93

lidmaatschapsnummer..: 30680

Lid sinds: 26.06.2017

QUOTE (MilaMochachino @ donderdag 26 april 2018, 12:10 uur)
....
Als ik voedsel koop dat uit andere landen wordt geïmporteerd, kan ik er in ieder geval voor zorgen dat het niet te veel impact heeft gehad op het milieu en alle mensen in de keten.

Bij koffie en chocolade kom je heel vaak het "Fairtrade zegel" tegen, dat staat voor betere sociale omstandigheden, geen uitbuitende kinderarbeid, verbiedt het gebruik van sommige chemicaliën en is bedoeld om duurzame teelt te bevorderen. Natuurlijk is er veel kritiek op dit zegel (de soevereiniteit van de interpretatie wordt betwist), maar in het algemeen is er niets mis mee.
Er is ook het strengere GEPA fair+ keurmerk, maar dit is niet zo vaak in
winkels
te vinden.






In principe is het juist om te kiezen voor fair trade-voedsel, althans daar waar voedsel moet worden geïmporteerd.

Maar ik zou niet zo veel aandacht besteden aan Fairtrade, want zoals u al schreef, is er veel kritiek en is niet alles zo eerlijk als ze u willen doen geloven.

Daarom geef ik de voorkeur aan koffie van een leverancier die, buiten al deze Fairtrade / Gepa sonstwas organisaties, de koffie rechtstreeks van de boer koopt en er goed voor betaalt, nog beter van Fairtrade, en deze op een transparante manier presenteert.

De hele organisatie kost geld en uiteindelijk zijn het de inkomsten van de boeren die daar de belangrijkste reden voor zijn. Gepa is zelfs de betere keuze, maar helaas is het zeldzaam.

Maar zoals altijd is de smaak doorslaggevend en de laatste Fairtrade koffie die ik probeerde smaakte helemaal niet goed.



--------------------
Jura Giga5 mit Wireless Milch-Kühler