Geavanceerd zoeken

Hulp bij aankoopbeslissing gevraagd!

Jako

Montag, 01. Februari 2010, 18:36 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 5

lidmaatschapsnummer..: 6892

Lid sinds: 23.01.2010

Beste QM-eigenaren + QM-experts,

nadat onze Saecco mij al veel zenuwen en euro's had gekost voor reparaties en ondertussen werd mij verteld dat ons budget [ca. 15 tot 20 deksels per dag Espresso/Lungo/Crema] eigenlijk al aan de limiet van de laadcapaciteit van normale particuliere machines zit......ik werd op de een of andere manier verliefd op het idee om onze defecte Saecco te vervangen door een QM 05000(mogelijk 05500)-OA.

Helaas is de volgende QM in persoon minstens 125 km verwijderd van hier in de winkel en daarom loopt het op een bestelling in de online shop. De informatie die ik hier krijg is een beetje karig - dus het zou geweldig zijn als iemand een paar vragen zou beantwoorden. Volgens de hier gedownloade BA heeft de machine weinig onderhoud nodig. Aan de andere kant vond ik hier deze schoonmaakinstructies. Toen realiseerde ik me dat ik dit elke 14 dagen moest doen. sad.gif Wat nu? Hoe vaak en hoe intensief reinigt u uw machines en wat hebben de machines werkelijk nodig om hun functie en waarde voor meer dan 3 jaar te behouden? Ik heb alleen de volle melkgelei nodig als vrienden of ikzelf een keer een cappucino willen drinken. Dat gebeurt misschien één keer per week, maar toch: unsure.gifkan ik beter een 05500-0A gebruiken, want dat kost nauwelijks meer en de gelijktijdige stoombereiding is al slim, als je echt melk wilt opschuimen ? Of heeft dit in ons geval eerder een nadeel: een hoger stroomverbruik of wat dan ook - zelfs als de Autocappucinator zelden wordt gebruikt? En heeft de 05500 eigenlijk wel een normale stoompijp? Meestal drinken alleen mijn man en ik koffie. Maar toch: als er familiefeesten worden aangekondigd, of als alle buren in onze tuin zitten... unsure.gif Wanneer heeft het zin om deze 16-cup functie te laten programmeren? Altijd of alleen als je het vaker gebruikt? Wat zijn je ervaringen? ...en als het onuitsprekelijke gebeurt en mijn dure (!) stuk echt een reparatie nodig heeft... blink.gif Zolang de garantie geldig is moet ik deze toch naar de (vak)webwinkel sturen? Later kan elke goede elektrische werkplaats ze repareren of moet ik dit beter ophelderen voor de aankoop? En hoe kom ik aan reserveonderdelen? En last but not least: vertel me over je goede espresso van de QM, en over de lange levensduur en de jaren van gebruik zonder een enkele reparatie... Immers, een zwabische huisvrouw moet een grote inspanning leveren om tongue.gif tongue.gif1,5 maand salaris te besteden aan een koffiemachine Dank u voor uw antwoorden!! de cafeïneverslaafde tongue.gif



--------------------
seit 04 bis heute noch Saecco Incanto (jetzt mit kaputtem Mahlwerk);
auf der Suche nach neuem VA

QM05000A

Dinsdag, 02. Februari 2010, 17:17 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 6

lidmaatschapsnummer..: 7039

Lid sinds: 02.02.2010

Nu, er zijn een paar punten die ik kan beantwoorden.

1: Het is robuust zonder einde. Ik heb een gebruikte gekocht en gerepareerd, hij is zeker 10 jaar oud, maar onverwoestbaar. Ik heb 80 Euro betaald en er 40 Euro in gestoken voor zeehonden en kleine spullen. Maar ik laat het over aan mijn 5-jarige...
2: Onderdelen zijn zonder problemen beschikbaar, Bonner Espressostudio, Kaffeegenusstechnik
QMD, ik heb er de beste ervaringen mee.
3: Melkschuim is snel en goed, zelfs met de 5000, goede droge stoom, draai het mondstuk terug naar binnen en espresso zonder
wacht/koeltijd is geen probleem.
4: Reiniging: Ik druk na gebruik en spoel altijd eerst af. 1 keer per dag op de deur, alles kort afborstelen en de 3 containers schoonmaken. Ik gebruik zelden citroenzuur om te ontkalken, omdat ik osmosewater
tot 7° meng.

Ik heb de eerste dag de schoonmaak van het internet gedaan, het was erg vies, omdat ik toen maar één keer per week vloeibare Bref vetreiniger met open/geklapte deur in de brouwcilinder

heb laten

trekken

en meerdere keren heb laten spoelen.

1 keer per 1-2 maanden, haal de zeven eruit volgens de instructies, het is een kwestie van minuten als je het een keer gedaan hebt en

steek

alle demonteerbare onderdelen in een

koffievetverwijderaar.
5:
Ik
repareer
alles zelf.
6: zelfs met alleen Lavazza, de beste espresso die ik van een VA
heb
gedronken
! LG
Matthias

Florian H.

Woensdag, 03. Februari 2010, 17:49 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 56

lidmaatschapsnummer..: 2293

Lid sinds: 19.05.2008

Hallo,Ik kocht in 2008 een gebruikte QM 05000 op een veiling, die ongeveer 4 jaar oud was (3000 covers) en vrij onverzorgd.
Na het reinigen en afstellen van de molen heeft deze nu zo'n 2000 probleemloze deksels
. Ik heb in de espressostudio in Bonn alleen nieuwe waterleidingen/pompen en afdichtingen laten installeren, omdat de oude vol met algen zaten ;(...)

We drinken zo'n 8 - 10 kopjes cappucino per dag en in het begin heb ik elke drie tot vier weken de zeven schoongemaakt (volgens de instructies), wat na de derde keer echt niet de moeite van het vermelden waard is. Omdat de zeven tot nu toe altijd schoon waren en niet aan elkaar vastzaten, heb ik de reinigingsintervallen dienovereenkomstig verlengd.

Natuurlijk

kan dit

per koffiesoort verschillen - wij geven de voorkeur aan "Rwanda" van "Raven Black" uit Schwelm.

Anders maken we de containers gewoon leeg

en vullen we ze op en om de paar dagen poetsen en vegen we een beetje. Door de eenvoudige constructie kun je heel goed zien waar je moet schoonmaken...wink.gif

Vanwege de speciale brouwtechniek en omdat we zacht water hebben, is ontkalking misschien een of

twee keer per jaar nodig.

Als u slechts zelden melkschuim nodig hebt, kunt u zonder de Autocappucinator, want er zijn geen wachttijden na de stoomafzuiging, zoals Matthias schrijft. Afhankelijk van het prijsverschil en uw eigen financiële middelen. Misschien ook door de reinigingskracht van de extra sproeier. Na gebruik dompel ik het normale stoompijpje enkele malen in heet water en het is goed. Na de vraag (1 - 2 weken) is er dan de "juiste" reiniging met afwasmiddel en

borstel...

Omdat je voorzichtig moet zijn met de machine als de schakelaar wordt overbrugd (zet een tandenstoker in de schakelaar, maar wees voorzichtig met je vingers!!). de veiligheid van de deur ziet heel mooi hoe vol de zetcilinder is, u kunt eenvoudig de optimale hoeveelheid koffie instellen. Door de maalgraad aan te passen, kunt u vervolgens de benodigde 25 - 30 sec. "doorlooptijd" instellen, afhankelijk van de koffie, om een optimale smaakbeleving

te verkrijgen.

Ik beweer, ZONDER WETEN ZONDER EXTRA WETEN, dat dit niet mogelijk is met andere VA. Daarom wordt de QM beschouwd als de beste VA voor fatsoenlijke espresso (na de zeefdraagmachines

).

Zoals u ziet, ben ik een fan van de machine en kan ik het alleen maar

aanraden.

Veel

groetenBloemen

Jako

Donderdag, 04. Februari 2010, 15:03 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 5

lidmaatschapsnummer..: 6892

Lid sinds: 23.01.2010

Hallo Florian en Matthias,

dus eerst en vooral, heel erg bedankt voor je antwoorden! Dat is precies hoe ik wilde lezen... wink.gif
Het is nog steeds Waaaahnsinn
om zoveel geld uit te geven voor een espressomachine dat ik alleen maar kan hopen dat het me echt 10 tot 15 jaar Superespresso zal geven. (Maar op de een of andere manier beter dan elke 3 jaar 500,-€ uit te geven voor een nieuwe "plastic bommenwerper")Met uw
antwoorden
kan ik mijn man nu overtuigen dat de machine niet zo duur is om te onderhouden als hij vreest.

(Machineonderhoud is een werkterrein, waar ik graag afstand doe van emancipatie = MEN's MATTER

tongue.gif
) En ik heb zelf een beter geweten, als ik nu zoveel geld "alleen" uitgeef voor het "drinken van koffie".


De rest van de aankoopbeslissing moet ik ophelderen met behulp van mijn bankafschriften, maar ik neem contact met u op als het goede stuk de eerste espresso hier in mijn keuken

heeft

gemaakt

.



--------------------
seit 04 bis heute noch Saecco Incanto (jetzt mit kaputtem Mahlwerk);
auf der Suche nach neuem VA

Florian H.

Donderdag, 04. Februari 2010, 17:51 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 56

lidmaatschapsnummer..: 2293

Lid sinds: 19.05.2008

Hallo
, op eBay kun je voor weinig geld (320,-€)
op dit moment
een tweedehands exemplaar krijgen. Misschien
vraag je
het aantal
dekkingen.

Zoals gezegd, we zijn zeer

tevreden

met onze gebruikte

...

Zoek anders een beetje op het net naar speciale aanbiedingen - ook eBay 999.-€ incl.

verzendkosten. GroetenBloemen

Jako

Donderdag, 04. Februari 2010, 21:46 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 5

lidmaatschapsnummer..: 6892

Lid sinds: 23.01.2010

Hallo Florian,

Bedankt voor de tip. Ik had de machine ook ontdekt.

Aaaaber - Ik mag dan een sjofele huisvrouw zijn en verslaafd aan koffie - maar ik ben ook een vrouw....

....dus, zelfs als functie gaat voor styling: het oog drinkt er nog steeds mee;
en natuurlijk moet hebiggrin.gift
die in roestvrij staal zijn
De goedkoopste die ik vond was die in een espressostudio in Bonn voor ongeveer 1250,- ( of
1350,- voor 5500
)Als je iets goedkoper zag in roestvrij staal, dan ben ik dankbaar voor elke tip!!! Natuurlijk
moet
ik misschien beter wachten op een goedkopere tweedehands exemplaar. Maar in roestvrij staal zijn ze waarschijnlijk zelden op de markt en op dit moment heb ik een noodvoorraad koffie (zie handtekening).



--------------------
seit 04 bis heute noch Saecco Incanto (jetzt mit kaputtem Mahlwerk);
auf der Suche nach neuem VA

Florian H.

Samstag, 06. Februari 2010, 15:02 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 56

lidmaatschapsnummer..: 2293

Lid sinds: 19.05.2008

Die voor 1250,- € lijkt de goedkoopste en de Espressostudio in Bonn weet van de machines, dus ik ging erheen voor reparatie.

Mooie WEFlorian

mr.smith

Montag, 15. Februari 2010, 12:37 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 203

lidmaatschapsnummer..: 1471

Lid sinds: 23.10.2007

Ik weet dat het een beetje laat is, maar toch...

Ik kan de QM5000A zonder voorbehoud aanbevelen !
Schoonmaken volgens de instructies
volstaat eenmaal per 1/2 jaar.

(

elke 14 dagen is overdreven

) Anders - leeg de container

- veeg BG - klaar. Ik
zou de 5500
niet nemen.

Het is veel ingewikkelder (ketel,

elektriciteit, ...) en

daardoor veel kwetsbaarder

!GrußJürgen



--------------------
Quick th mill

cocco

Woensdag, 06. April 2011, 13:20 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 18

lidmaatschapsnummer..: 11714

Lid sinds: 06.04.2011

Bedankt voor de tips :-)