Geavanceerd zoeken

Delonghi ESAM 5500 - Algemene fout

Frequenzweiche

Samstag, 05. December 2020, 12:32 Uhr

Unregistered

Goedemorgen,

Misschien kan een expert me hier helpen.

Ik heb een defecte ESAM 5500 gekocht met de foutmelding "General Error" of "General Alarm". Ik wilde de machine weer klaar krijgen.

Een eerste meting toonde aan dat een verwarmingsspiraal werd onderbroken door het thermoblok. Ik heb deze besteld en geruild met de bovenste eindschakelaar en de kabelset en de zetzuiger.

Foutpatroon nog steeds "Algemeen alarm".

Tijdens een testrit van de motor merkte ik dat deze erg luidruchtig was en de top niet bereikte. Met overbruggingsdeur kon ik zien dat de schraag op de draadstang was vergrendeld en niet omhoog werd getrokken. Waarschijnlijk in de vorm van de zware brouwinstallatie.
Vervolgens heb ik de tandwielkast vervangen en de brouwinstallatie gesmeerd. Helaas blijft de fout bestaan.

Over de huidige situatie:
- De fout treedt direct na de stroomtoevoer op, geen initialisatie! - In
detestmodus initialiseert de machine en zet ze de zeteenheid in de uitgangspositie.
- Alle te testen apparaten werken in de testmodus zonder verdere problemen
-De temperatuursensoren geven waarden van ca. 10kOhm aan (op de printplaat gestoken)
.


Het thermoblok met sensor en schakelaar en het tandwiel met de onderste eindschakelaar en de rietplaat



wordenverwisseld.



Ik heb het gevoel dat de fout gewoon in het geheugen is opgeslagen, de machine probeert niet eens de zelftest bij de start. Is er een resetprocedure naast de displaytest? Ik kan niet in het menu van de machine komen vanwege de foutmelding.

Meetapparatuur en technische basiskennis is beschikbaar.

Bedankt voor de tips en opmerkingen!

crossover:rolley's:






























Frequenzweiche

Dinsdag, 08. December 2020, 21:46 Uhr

Unregistered

Ten eerste, bedankt voor alle nuttige tips en suggesties!

De fout kon volledig worden geëlimineerd door het vervangen van het powerboard.

Ik kon zelf geen enkele fout vinden op de printplaat. Het opnieuw solderen van alle componenten en de metingen hebben geen fouten opgeleverd. Alle informatie was ook beschikbaar op het IC van het bestuur. Het bord vertoonde ook geen sporen van rook.

Persoonlijk geloof ik dat de fout ergens op het IC zit - alle reset-suggesties die op het internet werden gevonden, brachten geen verandering of werkten helemaal niet.

Nou, de fout is in ieder geval geëlimineerd.

Nadat de printplaat is vervangen, moet de koffiemachine, net als bij de eerste installatie, voor het eerst water opnemen. Hiervoor moet de warmwateruitloop worden aangebracht.

tyeth

Woensdag, 28. April 2021, 19:25 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 43489

Lid sinds: 28.04.2021

Ik heb de reset procedure gevonden voor Delonghi machines:
user posted image