Geavanceerd zoeken

Ontkalken: Miele CM5200 & andere suggesties van de eigenaar

Hulp bij het ontkalken

OnemoreMeile

Zondag, 25. September 2022, 19:38 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1

lidmaatschapsnummer..: 58925

Lid sinds: 24.09.2022

Hallo allemaal. Ik ben net eigenaar geworden van een mooie Miele CM5200. Ik denk dat dit apparaat van circa 2008-2012 is. Ik heb het heel redelijk gekocht, wetende dat als het niet werkt, er geen groot verlies is.

Het apparaat werd niet misbruikt en weinig gebruikt in de afgelopen 5 jaar. De eigenaar wist er weinig van en had geen idee dat het apparaat ontkalkt of gereinigd moest worden. De buitenkant was erg mooi zonder zichtbare schade.

Toen ik hem thuis kreeg, opende ik het zijpaneel en zag hoe vuil de brouwkop was. Ik besteedde een paar uur aan het schoonmaken en ontkalken. Ik had echter geen tabletten. Hij hing op bij 3 minuten omdat ik sindsdien geleerd heb dat je MOET beginnen met .5L water.

Ik ging ook in het onderhoudslogboek en zag dat er ongeveer 9100 drankcycli doorheen zijn gegaan. Kan iemand zeggen of dit veel of weinig is? Ik heb video's gezien waarin deze machine tijdens de ontwikkeling tot 50.000 brouwcycli werd getest.

Ik heb geen foutcodes en hij lijkt voorlopig prima te werken.

Nu mijn vragen
:1) Miele raadt sterk aan hun ontkalkingstabletten te gebruiken. Er zijn echter veel generieke merken verkrijgbaar voor ongeveer 1/4 van de prijs. Is het noodzakelijk om Miele te gebruiken? Zijn ze anders of beter dan generieke tabletten? Kan ik ook gewoon een 50% oplossing van azijn gebruiken?
2) Moet ik de hele zaak openen en een "basis" onderhoud uitvoeren aan bepaalde pakkingen of O-ringen?
3) Moet ik de brouwkop uit elkaar halen?
4) Alle andere suggesties worden op prijs gesteld.

Tot slot, het enige kapotte onderdeel dat ik heb opgemerkt is de nippel op de "Centrale Uitloop met de Geïntegreerde Cappuccinatore". Zie foto. Ik heb er nog geen kunnen vinden. Alle suggesties nieuw of gebruikt zouden nuttig zijn.