Geavanceerd zoeken

Siemens EQ 300

Gemalen koffie vast in molenuitgang

Nightblade

Zondag, 11. Juni 2023, 15:20 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1

lidmaatschapsnummer..: 66413

Lid sinds: 11.06.2023

Foto van vastgelopen aarde

Hallo allemaal. Ik heb een probleem met mijn Siemens EQ 300. Sinds een dag worden de bonen zoals gewoonlijk gemalen, maar ze komen niet uit de 'dispenser' in de lade. Dit leidt ertoe dat de uitgang van de molen verstopt raakt en dat de gemalen bonen pas na een andere koffiemaalscyclus worden afgegeven, waarbij de nieuwe gemalen bonen de oude gemalen bonen eruit duwen.

Ik ben begonnen met de fijnste maalstand, maar ik ben overgestapt op de grofste om te zien of dit iets verhelpt. Ik heb dit probleem nog niet eerder gehad. Ik dacht dat de bonen misschien te olieachtig waren, dat ze vastzaten en klonterden, maar de bonen lijken helemaal niet olieachtig; ze zijn niet gecoat en het maalsel lijkt niet 'nat' of olieachtig.

Het is me alleen gelukt om kopjes koffie te maken die in de buurt komen van de oude kopjes, maar het wachten tot de droesem eruit wordt geduwd geeft niet genoeg om een normaal kopje of koffiepuck te krijgen.

Heeft iemand een idee om dit te repareren of hoe dit gerepareerd kan worden? Ik heb deze machine acht maanden geleden gekocht, tweedehands, geen problemen tot nu toe, maar ook geen garantie.

Bedankt aan iedereen die de tijd neemt om te lezen en te reageren!

marcosg

Zondag, 11. Juni 2023, 20:55 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 2

lidmaatschapsnummer..: 66417

Lid sinds: 11.06.2023

Hallo,

Ik denk dat er iets mis is met je molen, maar ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn.

De molen is een vrij eenvoudig onderdeel om te onderhouden op deze machine. Je hoeft alleen maar de deksels te verwijderen en je kunt de molen eruit halen (grappig genoeg zit hij alleen vast met een elastiekje).

Maar zelfs voordat je dat doet, raad ik je aan om te onderzoeken wat er gebeurt in de weg van de koffie van de molen naar de zeteenheid. Om dat te doen, kun je gewoon de rode handgreep-kap-trechter op de zeteenheid verwijderen (wees voorzichtig, de linker plastic clip -als je ernaar kijkt als je de eenheid uit de machine haalt- is vrij zwak en breekt gemakkelijk af). Plaats dan de zeteenheid terug in de machine en zet een espresso met de deur open (je moet de deursensor voor de gek houden door iets in de gleuf te steken; nogmaals, wees voorzichtig dat je de sensor of het plaatje niet breekt).

Op zijn weg (nu zonder trechter lijkt het meer op een waterval) moet het koffiepoeder helemaal droog zijn en nergens blijven steken. Het moet zachtjes in het kopje van de brouwer stromen. Je kunt ook de grootte van het poeder controleren, als je grote brokken ziet, is er misschien iets mis met de molen.

Een nieuwe molen is waarschijnlijk vrij duur, tenzij je hem tweedehands vindt, dus ik zou de oude eerst controleren voordat je een nieuwe koopt. Voordat je hem demonteert, moet je er rekening mee houden dat er aan beide kanten van de body (het witte gedeelte) een viltstiftmarkering uitgelijnd moet zijn. Als ze niet uitgelijnd zijn, kun je proberen de bovenkant te draaien tot ze wel uitgelijnd zijn. Dat merkteken zou de referentie moeten zijn voor een nieuwe machine, maar ik denk dat je het misschien wat strakker moet aandraaien als je machine wat ouder is door de slijtage van de schijven. Als je de slijpmachine opent, wees dan voorzichtig met de zwarte clips, ze breken gemakkelijk en als je ze breekt, moet je ze opnieuw bevestigen met lijm of een nieuwe slijpmachine kopen.

Tot slot is er een Duitse jongen op Youtube met veel interessante video's over deze machine, zoek maar op OnlineHelpNoProblem.

Veel succes.

Groeten,

Marcos