Geavanceerd zoeken

Claris Smart-cartridges bijvullen

Misschien is er een manier

Windi

Samstag, 28. Oktober 2017, 17:06 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 2

lidmaatschapsnummer..: 31316

Lid sinds: 28.10.2017

Het bedrijf Jura heeft een RFID-chip geïnstalleerd in de slimme Claris-cartridges, zodat de machine automatisch een nieuwe filtercartridge herkent.
Volgens informatie uit de Jura
natuurlijk alleen maar om te voorkomen dat je per ongeluk een reeds gebruikte cartridge inbrengt.

In werkelijkheid is

het natuurlijk de

bedoeling om

het bijvullen te voorkomen en uw eigen dure cartridges te verkopen.

Het bijvullen is mogelijk als u de filterherkenning op de machine uitschakelt. Maar dan moet je

zelf voor

de wisselintervallen

zorgen, want dan komt er geen bericht meer uit de machine.
Er moet een mogelijkheid zijn om deze cartridges
bij te vullen en als "nieuw" aan de machine te verkopen. Nu stel ik mezelf de volgende vraag.
Hoe of waar herinnert
de machine
zich
of het filter al eerder is gebruikt?

Schrijft

het dit op de RFID-chip of onthoudt het dit intern?

Als het op de RFID-chip schrijft, zou het stom zijn. Dan zou een hack vrij complex of zelfs onmogelijk zijn, omdat

de RFID-chips permanent kunnen worden vergrendeld tegen veranderingen. Maar als
ze het zich
intern
herinnert
, zie ik verschillende mogelijkheden.

Het geheugen van de reeds gebruikte

cartridges kan niet oneindig groot zijn.

Op een gegeven moment zal ze de oudste cartridge "vergeten",

zodat je hem weer kunt gebruiken.

Ik heb het nu

geprobeerd

met 6 oude patronen

. Maar ze kende ze allemaal nog.
Dus
ik wil graag het volgende proberen. Gebruik

gewoon een gebruikte cartridge van

een andere machine. Ze

kan

ze nog niet kennen.

Als de machine deze cartridge accepteert, is het duidelijk dat

deze intern wordt opgeslagen.

Deze cartridge kan

dan worden gevuld.

Als dat werkt, kunt u een systeem

introduceren

voor het uitwisselen van Claris Smart cartridges

.

Gebruiker A stuurt een lege cartridge naar gebruiker B

en vice versa.

Als de cartridge weer leeg is, stuurt gebruiker A deze naar

gebruiker C en zo verder.

Nu zou u eerst moeten uitzoeken of de machine überhaupt andere gebruikte cartridges accepteert. Als dit werkt, kun je nadenken over het bouwen van een ruilsysteem

.
Wie van jullie heeft een oude Claris Smartcartridge en zou deze naar mij sturen (tegen vergoeding van de verzendkosten) zodat ik deze kan testen.

snowball

Samstag, 28. Oktober 2017, 23:21 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 26

lidmaatschapsnummer..: 28178

Lid sinds: 16.01.2016

Je kunt de ruil wel vergeten. Gebruikte filterpatronen kunnen in geen enkele andere machine worden gebruikt. Ik had dit al behandeld, met als gevolg dat de patronen niet meer kunnen worden hergebruikt.

De chips in de patronen worden door de machine geschreven. Elke chip is een uniek ID dat de Jura machine kan onthouden. Wanneer de cartridge opgebruikt is, wordt deze vergrendeld in de daarvoor bestemde blokken. Elke ml watertoevoer wordt opgeslagen op de chip. Bovendien worden de inschakelcycli (als er ook water is getrokken) op de chip geschreven.

De chips moeten ook specifiek worden geadresseerd om er gegevens over op te slaan. Ze kunnen echter gemakkelijk worden gelezen. Een Android telefoon met de TagInfo app van NXP en je kunt de chips lezen. In het codeblok 0 tot 3 staat het unieke ID. Blok 8 de inschakelcycli worden opgeslagen. Blok 10 tot 1B wordt gebruikt voor het debiet. Misschien meer (machinenummer). Blok 1C tot 1F kon ik veranderen met een geschikte RFID-schrijver zoals ik wilde, maar niet de vorige!

De volgende RFID-lezer/schrijver is in de machine ingebouwd: "https://fccid.io/2ADLV60900138/User-Manual/UserManual-pdf-2550467.pdf"

Ik heb het verhaal met de chips opgegeven. Mogelijkheden die zouden zijn: haal geschikte blanco's en vervang de oude. Maar ook hier zou ik denken dat ze daarop voorbereid moeten zijn. In nieuwe staat is de chip al beschreven. Bovendien is de aanschaf misschien niet goedkoop. Daarom geen optie mMn.
Een andere optie zou zijn om de communicatie tussen de Jura-regelaar en de RFID-lezer/schrijver op te nemen en te decoderen. Een eigen protocol zoals de seriële Jura-connector, die al gedecodeerd is, zou hier ook gebruikt kunnen worden. Misschien
dezelfde?
Ik vertrouw op een externe oplossing zonder deze RFID-chips, maar met complexe extra hardware.

kaffeechris

Zondag, 29. Oktober 2017, 11:31 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 2077

lidmaatschapsnummer..: 24425

Lid sinds: 29.05.2014

Filterpatronen, verwijder het zijpaneel van uw MSWI en kijk naar de watervoerende slangen.
Als u zo'n hard water heeft, haal dan een ontkalkingsmiddel voor onder de gootsteen en / of ontkalk met een ontkalkingsmiddel op basis van amidosulfonzuur
.
MfG Chris



--------------------
Alles ist Wiederverwertbar, sogar diese Buchstaben.
Keine Anfragen oder Hilfe, über E-Mail.

Windi

Zondag, 29. Oktober 2017, 17:22 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 2

lidmaatschapsnummer..: 31316

Lid sinds: 28.10.2017

QUOTE (sneeuwbal @ zaterdag, 28 oktober 2017, 22:21 uur)
Ik vertrouw hier op een externe oplossing, zonder deze RFID-chips, maar met uitgebreide extra hardware.

Bedankt voor uw nuttige informatie. Tot nu toe heb
ik de patronen niet
kunnen lezen via NFC.

Vandaag heb ik het opnieuw geprobeerd

en het werkte.

U moet de mobiele telefoon echter wel heel precies plaatsen, zodat deze met

de uitlezing werkt.
Helaas zie ik het nu net zo als u dat men niet verder komt met RFID. Daar staan de uitgaven in geen verhouding tot
het voordeel.

Het zou zeker mogelijk en een interessante uitdaging zijn om betrokken te raken bij de communicatie tussen Jura en de RFID-lezer en om een "softwarecassette" te maken op basis van een microcontroller, maar helaas heb ik daar geen tijd voor.


Wat voor soort externe oplossing heeft u gepland?

Danceman

Zondag, 29. Oktober 2017, 22:15 Uhr

*

Experts

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 563

lidmaatschapsnummer..: 23992

Lid sinds: 30.03.2014

Met cartridges moet je nog steeds ontkalken, dus waarom zou je er überhaupt geld aan uitgeven? Ontkalken gewoon en bespaar veel geld, en het belangrijkste is dat je een machine hebt die langer meegaat! En bovendien heb je geen gevaarlijke kleine biotoop in de cartridge...



--------------------
Pessimist: Ganz schön dunkel hier...
Optimist: Ich seh ein Licht am Ende des Tunnels...
Realist: Mist, da kommt ein Zug...
Zugführer: Was machen die 3 Deppen auf den Gleisen?

snowball

Montag, 30. Oktober 2017, 15:16 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 26

lidmaatschapsnummer..: 28178

Lid sinds: 16.01.2016

QUOTE (Windi @ zondag, 29 oktober 2017, 16:22 uur)
Wat voor soort externe oplossing heeft u gepland?

Een op basis van een microcontroller. Deze tikt in de flowsensor om het debiet te meten. Dit gaat gepaard met een vochtigheidssensor, een alternatieve ventilator die overeenkomstig reguleert. Een relais dat de machine op twee verschillende tijdstippen via een RTC inschakelt. Een LC-display voor de configuratie en diverse realtime displays. In principe al een overkill project wink.gif

QUOTE (Danceman @ zondag, 29 oktober 2017, 21:15 uur)
Met cartridges moet je nog steeds ontkalken, dus waarom zou je er überhaupt geld aan uitgeven? Ontkalken gewoon en bespaar veel geld, en het belangrijkste is dat je een machine hebt die langer meegaat! En bovendien heb je geen gevaarlijke kleine biotoop in de cartridge...

Dat met de biotoop is echt heel vergezocht. Als het water in de cartridge wekenlang staat, zou het gezond verstand zeggen, ga er vandoor. Bij dagelijks gebruik is er niets om je zorgen over te maken. Maak het waterreservoir één keer per week schoon. Ik zou me meer zorgen maken over de siliconenslangen, die na ongeveer 2 jaar gekleurd vuil laten zien. Ik ontkalk het water één keer per jaar ondanks de filterpatronen.

Balkomosi

Donderdag, 11. Januar 2018, 12:23 Uhr

Unregistered

Hallo, ik heb de Jura E8 met de nieuwe Smart Chip Filter.
Ik wil graag de filterkorrels van de originele cartridge
vervangen. Is

er een mogelijkheid om de filtercommunicatie met de machine te onderbreken of

te deactiveren?

Helaas is het verwijderen van de chip uit het filter niet niet-destructief

.
Gegroet Mike

Danceman

Donderdag, 11. Januar 2018, 18:56 Uhr

*

Experts

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 563

lidmaatschapsnummer..: 23992

Lid sinds: 30.03.2014

Lees het onderwerp en laat de kogels eruit. Het is verspild geld, net als de beroemde ontkalker voor de wasmachine. Als u wasmiddel gebruikt, is het ook absolute onzin die de fabrikant alleen maar helpt en de machines eerder schaadt...

Ik blijf ook bij het feit dat er in een bijgevulde patroon allerlei vreemde dingen gebeuren in de loop van de tijd. Zelfs de spoeling van het waterreservoir verandert daar niets aan. Als ik mijn aquarium van buitenaf schoonmaak, verandert het vuil binnenin niet...



--------------------
Pessimist: Ganz schön dunkel hier...
Optimist: Ich seh ein Licht am Ende des Tunnels...
Realist: Mist, da kommt ein Zug...
Zugführer: Was machen die 3 Deppen auf den Gleisen?

Kaffeepoint

Samstag, 13. Januar 2018, 00:46 Uhr

*

Professioneel

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 455

lidmaatschapsnummer..: 28864

Lid sinds: 07.06.2016

Geweldig antwoord Danceman.
Laat gewoon de kogels weg of als dan de originelen. Al het andere zet alleen maar ziektekiemen in het water. We hebben de meest verschrikkelijke dingen gezien in de werkplaats. Bovendien zijn de filters nooit helemaal dicht en vervuilen ze de slangen en het watersysteem
aanzienlijk.
MfG Paul



--------------------
KVA:WMF 800 ST: Lelit Bianca PL 162

snowball

Montag, 15. Januar 2018, 00:04 Uhr

*

Koffiekenners

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 26

lidmaatschapsnummer..: 28178

Lid sinds: 16.01.2016

Lezen over het onderwerp waterfilters helpt echt enorm. Dat met de kalk, er is iets aan de hand. Ik herinner me de oude Z5 waar de warmtewisselaar na een jaar ondanks het filter vrij veel kalk bevatte. In het ergste geval vreet het door de afdichting en heb je op dat moment waterlekkage. Met mijn Z6 merkte ik onlangs wat kalkresten op onder het keramische ventiel. Zij hebben in ieder geval een beter concept van de warmtewisselaar ontwikkeld.

In de toekomst zal ik de ontkalker hier 3 keer per jaar laten draaien. Dan zal ik zien wat er in de loop van het jaar te zien is.

Toch zal ik nog steeds waterfilters gebruiken. Ze filteren nog andere dingen, wat zinvol is afhankelijk van de leeftijd van het appartement/de pijp. Mijn eigen navulsysteem is al een tijdje klaar, maar ik moet nog steeds aan de software werken. De navulsystemen van de bekende winkels zijn helaas niet zo waar, wat betreft de constructie/het concept en de duurzaamheid en waarde. Binnenin zijn ze ook moeilijk schoon te maken.

QUOTE (Balkomosi @ donderdag 11 januari 2018, 11:23 uur)
Hallo, ik heb de Jura E8 met de nieuwe Smart Chip Filter.
Ik wil graag het filtergranulaat van de originele cartridge vervangen.
Is er een manier om de filtercommunicatie met de machine te onderbreken of uit te schakelen?
Helaas is het verwijderen van de chip uit het filter niet niet-destructief.

Gegroet Mike






U kunt de communicatie onderbreken door de kabel uit de spoel van de RFID-lezer te halen. Maar dat zal je ook niet veel goeds doen. Je weet immers niet hoeveel water erdoorheen is gegaan. Je kunt het filter niet doorspoelen omdat de machine denkt dat je er geen hebt. De navulsystemen voor de Otto Normal consument zijn alleen geschikt voor machines zonder IWS.

Guest

Montag, 15. Januar 2018, 13:21 Uhr

Unregistered

Hallo,
ik probeerde een beetje rond en was in staat om de radio tussen filter en machine permanent te onderbreken - een klein plaatje van aluminiumfolie bevestigd op de juiste plaats van buitenaf en
de communicatie
werd al
onderbroken - bingo
!

16 graden dH (helaas bij ons) worden aangepast en de Jura
E8 meldt zich 2 tot 3 keer per jaar.

Met zo'n hard water zonder filtering valt de koffiesmaak weg omdat aroma's en fijne zuren geneutraliseerd worden en ik nog 2 bonen zou moeten toevoegen om een beetje

koffiesmaak te krijgen.
Zoals ik al zei, dient het gebruik van speciaal filtergranulaat uitsluitend om ongewenste smaken in hard water uit te filteren,
maar het ontkalkt nog steeds
goed
.
Na het uitlezen van de omslagen, maar uiterlijk na 6 weken, komt er een nieuw geprepareerde, gereinigde en opnieuw gevulde
originele cartridge binnen.
Groet
Mike

Kaffeepoint

Montag, 15. Januar 2018, 19:34 Uhr

*

Professioneel

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 455

lidmaatschapsnummer..: 28864

Lid sinds: 07.06.2016

...en na twee jaar is de machine klaar (kalk).



--------------------
KVA:WMF 800 ST: Lelit Bianca PL 162

Balkomosi

Montag, 15. Januar 2018, 20:31 Uhr

Unregistered

Waarom? 2-3 ontkalkingen per jaar of meer, afhankelijk van de reactie van de machine op de ingestelde 16dH?

Danceman

Dinsdag, 16. Januar 2018, 07:34 Uhr

*

Experts

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 563

lidmaatschapsnummer..: 23992

Lid sinds: 30.03.2014

QUOTE
Met 2-3 ontkalkingen per jaar of meer, afhankelijk van de reactie van de machine op de ingestelde 16dH ?

Je hebt natuurlijk gelijk. Dan verkalkt de machine natuurlijk niet...

QUOTE
het gebruik van speciaal filtergranulaat dient bij mij uitsluitend voor het filteren van ongewenste smaken in hard water

Ik heb de mogelijkheid om in het huis van mijn ouders kalkvrij leidingwater te krijgen dat heel dicht bij gedistilleerd water ligt omdat het niets anders bevat, of om mijn eigen leidingwater te vullen met ongeveer 20° en een zeer hoog mineraalgehalte. Toen ik de bus weer vergat te vullen, heb ik mijn harde kraanwater gebruikt: De koffie smaakt veel ronder en voller met het harde water.
Het hoeft niet altijd zo te zijn, maar ik heb vaak gelezen dat mineraalrijk water de smaak kan veranderen. Of je dit positief of negatief vindt, is natuurlijk een kwestie van smaak
.

Ik blijf bijvoorbeeld een tegenstander van de filters omdat ik al genoeg kapotte machines met filters heb gerepareerd zonder veel moeite. Ze waren altijd alleen maar gekalkt en de navulfilters rook soms naar het buitenfilter bij het openen van het aquarium.



--------------------
Pessimist: Ganz schön dunkel hier...
Optimist: Ich seh ein Licht am Ende des Tunnels...
Realist: Mist, da kommt ein Zug...
Zugführer: Was machen die 3 Deppen auf den Gleisen?

freakofevil

Zondag, 28. Januar 2018, 23:28 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 4

lidmaatschapsnummer..: 31873

Lid sinds: 28.01.2018

In het algemeen zou ik het water uitwendig filteren omdat het water van bijvoorbeeld Britta waterfilter niet alleen in het volautomatische systeem kan worden gebruikt voor andere apparaten.

Maar de rfid-chip is een leuk knutselproject voor microcontrollers.

Schrijft de vollautomat echt op de chip?
Elke rfid chip heeft een nummer - Jura zou dit nummer ook kunnen opslaan op een geheugen in de volautomatische machine - zodat u ook kunt evalueren
welke cartridge al is geïnstalleerdWanneer
de machine de chip in de cartridge schrijft zou het mogelijk zijn om de nieuwe cartridge
te lezen
met
een arduino?

Sla de waarden op en

schrijf

de originele

waarden terug

na het bijvullen

?
Dan zou de machine moeten denken dat het een nieuwe
cartridge is, toch? Als
de machine de waarde van de cartridge intern opslaat, zou u deze waarde op de een of andere manier uit de machine moeten verwijderen of de cartridge een nieuw nummer moeten geven zodat de machine denkt dat het een nieuwe
cartridge
is

. Heeft iemand zoiets al eens eerder geprobeerd?

 Seite 123