Geavanceerd zoeken

Oververhitting? Testtaart?

Stoomuitbarsting uit de brouwkamer

Claud

Woensdag, 04. November 2020, 13:16 Uhr

Unregistered

Kan iemand me helpen, alsjeblieft?

Wanneer de zuiger na het brouwen stijgt, ontsnapt er plotseling een luid schot van natte stoom, waardoor alle interne componenten doordrenkt raken. Bubbelend kokend water blijft enkele seconden zichtbaar in de brouwkamer. De machine is gestript, gereinigd, geïnspecteerd en er zijn nieuwe afdichtingen aangebracht. De zetkamer ziet er perfect uit en het warme water verspreidt zich normaal gesproken via een spoeling of een schijnbeweging zonder bonen of gemalen koffie.

In het servicemenu vindt "Autotest" geen storingen, maar de "Brewing Function" meldt "Taartdiktesensor geblokkeerd" en roept op tot kalibratie met behulp van een "testtaart".

Is de brouwkamer oververhit en hoe kan deze worden aangepast?
Kan de cakediktesensor worden geactiveerd zonder een testcake?
Waar kan ik een "testkoek" verkrijgen, of indien deze niet beschikbaar is, hoe kan ik er dan een maken (materiaal & afmetingen)?

Andere gedachten







of instructies, alstublieft?




















Claud

Woensdag, 04. November 2020, 13:18 Uhr

Unregistered

Sorry, had moeten zeggen... het is een Krups EA9000 Barista automatische machine. rolleyes.gif

MrLed

Woensdag, 04. November 2020, 20:08 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 209

lidmaatschapsnummer..: 31782

Lid sinds: 14.01.2018

Ik had een paar jaar geleden hetzelfde probleem met een 9100ste
Erzit een condensor in de bodem van de machine, die de druk van de aftapkraannaar
de
lekbakgeleidt
.

Deze defecte constructie heeft waaiervormige ribben aan de binnenzijde, die de druk moeten verminderen. En precies bij deze ribben verzamelt de

koffiemolen

zich

.


Wanneer het restwater/druk) daar niet meer door kan komen, loopt de hele rotzooi in








de machine


weg








.
De condensor kan worden geopend en gereinigd, maar vraag me niet hoe ik er aan moet komen. Ik bedoel dat

jehemvan onderafkunt
bereiken.
Als het eenmaal open is, kun je de tralies binnenin een beetje inkorten, dan zullen ze niet zo snel verstoppen. Vergeet niet de slangaansluitingen te reinigen, ze zijn gegarandeerd gesloten.

MrLed

Woensdag, 04. November 2020, 20:13 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 209

lidmaatschapsnummer..: 31782

Lid sinds: 14.01.2018

https://www.kaffeevollautomaten.org/forums/index.php?showtopic=18004

Claud

Woensdag, 04. November 2020, 23:14 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 8

lidmaatschapsnummer..: 41746

Lid sinds: 04.11.2020

Dank u, Mr. Led. De condensor was inderdaad verstopt met kleverige koffieresten, maar is zorgvuldig gereinigd, samen met alle verwijderbare leidingen, maar het probleem blijft bestaan.

Overigens, voor iedereen die er baat bij heeft - ik heb nu een taartgereedschap gemaakt van 40mm plastic pijp gesneden tot een lengte van 14mm (giswerk!) en dit stelde me in staat om met succes de 'Taartdiktesensor' te activeren, te kalibreren en te valideren onder 'Brouwfunctie' in het servicemenu. Het zou goed zijn om te weten wat de juiste dikte van dit gereedschap moet zijn, zodat ik het opnieuw kan doen aan de juiste afmetingen, als iemand me dat kan vertellen, alstublieft.

Ik vond ook de link in een andere draad die uitlegde hoe je het 'verborgen' servicemenu kunt openen: inschakelen en direct drie keer op de gemalen koffieknop drukken. Dit heeft verschillende meer opties om te verkennen, met inbegrip van een eprom reset, hoewel het in het Frans is.

De EA9000 is een geweldige machine - als hij goed werkt rolleyes.gif[I][/I].

Claud

Woensdag, 04. November 2020, 23:26 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 8

lidmaatschapsnummer..: 41746

Lid sinds: 04.11.2020

Ik heb nu vertaald en gelezen MrLed's link draad agian en kan bevestigen dat mijn drainage klep is ook in goede orde met nieuwe afdichtingen. Ik heb de verdeler echter niet in elkaar gezet. Zou het kunnen dat er een verstopping in zit, of is het gewoon een doos met tandwielen?

Ik word er rrally goed in om deze machine uit elkaar te halen en opnieuw op te bouwen - maar ik zou het liever niet doen als er eerst een ander antwoord is om te verkennen!

Claud

Vrijdag, 06. November 2020, 19:19 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 8

lidmaatschapsnummer..: 41746

Lid sinds: 04.11.2020

Succes! Ik heb de verdeler (tandwielen en ceamicoschijven) gedemonteerd en een kleine hoeveelheid koffiedik opgeruimd. Na de hermontage bleef het probleem met de stoomuitstoot bestaan. Als een verstopte condensor dit zou kunnen veroorzaken, dan moet dit te wijten zijn aan tegendruk waardoor de zetkamer niet correct kan worden geleegd, zo redeneerde ik; dus zocht ik naar andere gevallen en zeker, de boosdoener was een knik in de leiding tussen de ketel en de aftapkraan. De pijp werd opnieuw gepositioneerd en het stoomprobleem werd opgelost. tongue.gif Zo gemakkelijk, maar toch zo ongrijpbaar.

Christian95

Donderdag, 12. November 2020, 01:49 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 13

lidmaatschapsnummer..: 31465

Lid sinds: 24.11.2017

Hoi,
ik heb ook een Krups EA9000 en had oorspronkelijk het probleemom
de hele
tijd gemalen koffiein
de machine te vinden.
Maar nu is het nog veel erger... zelfs tijdens een normale spoeling borrelt er stoom uit de brouwkamer en stroomt het metaal van
debrouwkamer naar beneden.
Ik heb de condensor aan de onderkant van de machine al gedemonteerd - daar is alles in orde, de slangen zitten op hun plaats en het drukventiel is zonder enig

zichtbaardefectgedemonteerd
.
Ik ben echt wanhopig en hoop dat iemand anders me kan helpen. Ik ben er al dagen mee bezig
.

Heeft iemand een idee?

Claud

Donderdag, 12. November 2020, 18:50 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 8

lidmaatschapsnummer..: 41746

Lid sinds: 04.11.2020

Ik deel uw ergernis, Christian95!

De logica suggereert dat er een blokkade moet zijn tussen het bovenste deel van de brouwkamer en de uitlaat van de condensor die voorkomt dat de druk wordt weggelaten en/of de inhoud wordt afgevoerd, dus ik raad u aan om een van de volgende dingen te doen die u nog niet hebt geprobeerd...

- Demonteer de onderdelen van de brouwkamer om de onderzijde van de zeef te reinigen en zorg er ook voor dat de doorvoeropening en het afvoergat vrij zijn (zie YouTube voor gelijkaardige EA-machinestrips) - en zorg er bij het opnieuw monteren voor dat alle onderdelen correct gepositioneerd zijn en soepel kunnen bewegen;

- controleer of de aftapkraan correct is gemonteerd en of er geen vet in het gat zit;

- controleer of de verdeler correct is gemonteerd - de onderdelen gaan meestal maar op één manier, maar ik vermoed dat ze moeten worden gesynchroniseerd, dus zorg ervoor dat de lipjes aan de bovenkant van grote tandwielen naar elkaar toe zijn gericht voordat u het apparaat sluit;

- Controleer de condensator dubbel om er zeker van te zijn dat de ingangs- en afvoergaten vrij zijn;

- bevestig dat alle leidingen en de aansluitingen waaraan ze zijn bevestigd duidelijk zijn - dit kan betekenen dat ze moeten worden verwijderd en misschien moeten worden gesondeerd, gespoeld of luchtgeveegd en vervolgens opnieuw moeten worden aangebracht met nieuwe oorclips of iets dergelijks.

(Ik heb dit uit het geheugen geschreven, dus controleer of er nog andere componenten in de rij staan die ook geïnspecteerd moeten worden).

Als geen van de bovenstaande problemen oplost, controleer dan of de verdelermotor werkt en of de connectoren van de besturingsprintplaat schoon zijn en goed contact maken. Nog andere gedachten, iemand?

Veel succes wacko.gif

Christian95

Samstag, 14. November 2020, 10:57 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 13

lidmaatschapsnummer..: 31465

Lid sinds: 24.11.2017

Hallo aan de groep en hartelijk dank voor het gedetailleerde antwoord en de tips.
Maar ik heb er nog een paar vragen over:

"de onderdelen van de brouwkamer demonteren om ze onder de zeef te reinigen" -> Ik zoude bovenste
brouwkamerzeef kunnenverwijderen

en reinigen, maar hoe kom ik bij de onderste?

"Zorg er ook voor dat de uitloop en het afvoergat vrij zijn" -> Waar kan ik de uitloop en het
afvoergat vinden ?

Ik kon geen YouTube-video's vinden over de machine.

"Dubbel controleren of de aftapkraan correct is geïnstalleerd en of er geen vet een gat blokkeert" -> Welke is deaftapkraan?
Ik had alleen de aftapkraan gedemonteerd en geïnspecteerd.

"Controleer of het spruitstuk correct is gemonteerd - de onderdelen gaan meestal maar in één richting, maar ik denk dat ze gesynchroniseerd moeten worden, dus zorg ervoor dat de lipjes aan de bovenkant van grote tandwielen naar elkaar toe zijn gericht voordat je het apparaat sluit" -> Ik hadhet
spruitstuk nog nietgedemonteerd
.
Is het spruitstuk het grote witte gedeelte waar veel slangen aan vastzitten?
Ik had anders alleen de zilvercondensator gedemonteerd.

Sorry voor alle vragen, maar ik ben een complete nieuwkomer bij de koffiemachines.















Claud

Samstag, 14. November 2020, 23:02 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 8

lidmaatschapsnummer..: 41746

Lid sinds: 04.11.2020

Ook ik ben nieuw in deze machines, maar ik heb gemerkt dat ze gemakkelijk te leren zijn, zij het met tijd, geduld en een beetje hulp, dus wanhoop niet, je zult het wel repareren.

Alle EA-machines hebben gelijkaardige werkende onderdelen, dus kies eender welke video die lijkt te passen. Probeer te zoeken naar "Krups EA fix" om te beginnen. Er zijn tientallen om uit te kiezen, dus het kan een tijdje duren. Ondertussen, hopelijk helpt dit...

Voor de duidelijkheid: de bovenste zeef maakt deel uit van de zuiger en de onderste zeef bevindt zich in de brouwkamer. Om te demonteren, zie... https://www.

(vanaf ongeveer 12.30 min.). Negeer de stem, volg gewoon wat hij doet.

Ik heb "dichtingsring" geschreven en niet "uitloop", dus dit moet een vertaalprobleem zijn. Dit is een rubberen bung onder de onderste zeef. Het afvoergat is dichtbij.

De aftapkraan is de cilinder die aan de verdeler is bevestigd (kwart slag om te verwijderen). Het bevat een veer en een zuiger. Zorg ervoor dat u de rubberen afdichting die in het paringsvlak is aangebracht niet verliest of loslaat.

Ik zei niet "spruitstuk" (vertaling opnieuw) maar ik denk dat u de distributeur bedoelt - zie...
( vanaf ongeveer 8 minuten).

Laat ons weten hoe het gaat.


Christian95

Dinsdag, 04. Mai 2021, 22:45 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 13

lidmaatschapsnummer..: 31465

Lid sinds: 24.11.2017

Hallo, helaas heb ik het probleem nog steeds niet kunnen oplossen....
Ik heb tijden een video opgenomen en geupload naar YouTube. Het water loopt eruit bij de slangklem bij de brouwkamer en spat ook direct uit de brouwkamer aan het einde van het brouwproces.

YouTube Krups EA9000