Geavanceerd zoeken

DeLonghi EAM 3000 B - Molen start niet op

Gast_Joachim

Montag, 12. Juni 2023, 21:36 Uhr

Unregistered

Hallo,

Na vele pogingen hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn DeLonghi EAM 3000 B wil niet meer werken. Om precies te zijn de molen.
Als ik op een van de twee knoppen voor 1 of 2 kopjes druk, gaat het lampje branden maar de molen start niet. Het is alsof de machine ergens op wacht.
In de testmodus kan ik hem echter zonder problemen laten draaien.
Een fabrieksreset is ook niet gelukt. Er worden ook geen fouten weergegeven.

Moet er bij normaal gebruik een voorwaarde aanwezig zijn om de molen te laten starten?

Heeft iemand ooit een soortgelijke fout gehad?

Mijn gok is de besturingskaart. Hoewel ik daar niets kon vinden

Groeten,
Joachim

Duchamp

Woensdag, 14. Juni 2023, 10:13 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 5

lidmaatschapsnummer..: 66469

Lid sinds: 13.06.2023

Hoi Joachim,
in de handleiding staat: "Er kunnen enkele seconden verstrijken tussen de energiespaarstand en de afgifte van de eerste koffie."
Dat klinkt een beetje zo. Als het wacht tot de verwarmingseenheid weer op zettemperatuur is?

Nog een idee: Volgens mij heb ik een keer een soortgelijk effect gehad toen de waterhoeveelheid weet helemaal op min stond.

Gast_Joachim

Vrijdag, 16. Juni 2023, 08:36 Uhr

Unregistered

Bedankt voor het advies.

Ik was vergeten te vermelden dat de bereiding met poeder zonder problemen werkt.
De brouwtemperatuur is waarschijnlijk ook gecontroleerd en lijkt in orde te zijn.

Zowel verschillende hoeveelheden water als sterkte leiden niet tot een oplossing.
Bij de zelftest werken beide potentiometers ook normaal. (Afhankelijk van de stand worden de LED's geactiveerd.

Zelfs minuten na het indrukken van een van de knoppen gebeurt er niets. Alleen de betreffende groene LED brandt.

Ik heb absoluut geen idee welke component hier de mist in gaat.

Duchamp

Samstag, 17. Juni 2023, 12:55 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 5

lidmaatschapsnummer..: 66469

Lid sinds: 13.06.2023

Je zei dat de molen in de testmodus werkt:
De knop in de testmodus activeert de molen enigszins direct.
Terwijl tijdens het brouwen de besturingsprintplaat (achter het voorpaneel) de koffieknop vergelijkt met een interne waarde en het relais van de molen in werking houdt totdat de waarden overeenkomen.
Ik zou de besturingsprintplaat aan de voorkant van de machine eens goed bekijken.