Geavanceerd zoeken

Miele CVA 6401 Leegmaken van de lekbak werkt niet

Waarschijnlijk softwarefout.

JoJa

Vrijdag, 12. April 2024, 18:25 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 2

lidmaatschapsnummer..: 73996

Lid sinds: 12.04.2024

Beste leden en anderen, natuurlijk hebben we weer een storing in huis, dit keer is het de Miele CVA6401 volautomatische koffiemachine.

De machine is in 2017 geïnstalleerd en tot tweeënhalve week geleden deed hij eigenlijk zonder grote problemen zijn werk. Het zet ongeveer 5-6 kopjes per dag, elke dag. Op verzoek van het apparaat werd telkens zowel het ontkalken als het ontvetten van de zetgroep uitgevoerd.

Ik moet ook vooraf vermelden dat we een bevriend koppel hebben dat op hetzelfde moment (toevallig) exact dezelfde machine kocht en installeerde. Zij hadden een jaar geleden hetzelfde probleem, wat betekende dat een monteur van Miele moest komen om de machine te repareren, tegen een kostprijs van €800 ,-. Aangezien het apparaat ongeveer €2000 kostte toen het nieuw was, zou je verwachten dat het langer dan 6 jaar meegaat, zeker als je de garantie hebt verlengd en de storing zich pas daarna voordoet.

Nu terug naar ons, twee en een halve week geleden vlak voordat we op vakantie gingen hadden we hetzelfde probleem, het apparaat viel even uit tijdens het ontkalken en toen we het weer aanzetten, was het probleem dat het display elke keer "Lekbak legen" aangaf.
Het maakte niet uit hoe vaak je het apparaat uit- en weer aanzette, het bleef terugkomen.
Omdat ik nu in oorlog ben met Miele-apparaten (dat is een ander onderwerp), heb ik geprobeerd het zelf te repareren.
Voordat iemand van het forum begint met het schoonmaken van de contacten, het openen van de deur enzovoort, ik heb natuurlijk alles geprobeerd en de deur heeft tweeënhalve week opengestaan terwijl we op vakantie waren. Natuurlijk was de storing er na twee weken nog steeds.
Wat de reparatie betreft, "weet ik" dat de stekker van het apparaat altijd uit het stopcontact was als ik ermee bezig was.

De reparatie is spaarzaam geïllustreerd, maar zou gemakkelijk te begrijpen moeten zijn.

Gegevens van de machine, zie foto één.

Let op: de Miele-koffiemachine (althans deze) heeft een speciale stekker (foto 2), d.w.z. als je hem moet verwijderen voor de reparatie, moet ook het snoer verwijderd worden.
Dit was een beetje lastig met mijn keukenkastje, maar ik heb er een snoertje aan vastgebonden (foto 3) en dat er naar beneden uitgetrokken, zodat ik het snoertje er daarna andersom weer in kon trekken (foto 4).

Het eigenlijke probleem was dat de koffiemachine steeds het ontkalkingsproces wilde herhalen, maar dat het lekbakje geleegd moest worden. Dit was natuurlijk niet mogelijk door de fout.
Op (foto 5) zie je de contacten die verantwoordelijk zijn voor de lekbak.

Op de foto moet de eerste links aarde zijn.
De andere twee zijn eenmalig (midden)+(rechts).
Verantwoordelijk voor lekbak binnen (midden+rechts ), (links+midden+rechts contact i.v.m. vloeistof) bak vol.

Het is natuurlijk belangrijk als het apparaat schrijft bakje plaatsen dan moet je het contact eenmalig onderbreken (midden+rechts) en weer in elkaar zetten (dit simuleert het verwijderen en weer plaatsen van de lekbak), zoals ik bijvoorbeeld heb gedaan met krokodillenklemmen.

Gedurende deze tijd heb ik het massacontact (links) losgekoppeld.
Daarna kon ik opnieuw opstarten en het ontkalkingsproces voltooien.
Weer spanningsloos gemaakt. Natuurlijk nog steeds in de verwijderde toestand.
Vervolgens heb ik het massacontact weer aangesloten (links).

Ter controle vulde ik de lekbak met water tot de contacten gesloten waren, zette het apparaat weer aan en ziedaar, de melding verscheen Lekbak legen.
Ik deed dit en alles was weer in orde.

Het apparaat werd volledig opnieuw geïnstalleerd in de keuken.

Sindsdien werkt het apparaat weer perfect.

Ik heb de monteur de reis en de kosten bespaard.

De storing werd waarschijnlijk veroorzaakt doordat het ontkalkingsproces niet was voltooid en het apparaat gedurende die tijd spanningsloos was geweest.

Ik hoop dat mijn artikel iemand kan helpen die deze melding niet ervaart door contact veroorzaakt door vocht tijdens het ontkalken of onzuivere contacten.
Als u spelfouten vindt, kunt u ze bewaren biggrin.gif Ik heb ze niet meer nodig dank u.

Nog een verzoek aan de beheerder als mijn bericht op de verkeerde plaats staat, verplaats het dan alstublieft naar de juiste plaats dank u

PS: Afbeelding acht is de pintoewijzing van de bovenste rij.