Geavanceerd zoeken

Verleng de espressoreferentietijd van VA

luki92

Vrijdag, 13. Januar 2017, 12:33 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 23

lidmaatschapsnummer..: 26998

Lid sinds: 11.05.2015

Hallo samen,

Vreemd genoeg kan ik hier geen woord vinden over de Saeco Pico Baristo (HD8925/01), dit is een VA met keramische schijfslijpmachine, en met (in vergelijking met andere VA) zeer veel slijpgraden. daarom is het model in de schroefdraad verkeerd...

Ik kom uit een schermdrager, die ik heb teruggegeven vanwege de grootte ervan en omdat het voor mij achteraf gewoon te duur was (het was een La Spaziale Vivaldi S2 - met draaipomp en vast water, molen was een Raket Fausto chroom - het kost meer dan mijn nieuwe VA).

de consultant bij Saturn (geen Saturnus-verkoper, maar een externe consultant, ze hebben vaak, bijvoorbeeld wijze mensen van Samsung etc.) die wisten waar hij het over had. Ik wilde eerst een Incanto HD, en omdat ik bijna alleen maar espresso drink, raadde hij de Pico Baristo aan vanwege de molen.

Eerst heb ik wat oude bonen gemalen (meer dan een half jaar oud) om de molen een beetje aan het werk te krijgen, en ook wat koffie ging door. na een goede 15-20 kopjes espresso heb ik de MG tijdens de kopjes aangepast tot zeer fijn, dus het had moeten bezinken. het resultaat rook echt goed, op een manier die nog beter is dan de oude ST.

de smaak was verschrikkelijk, het kleine espressokopje was in 10 sec. vol. (dit is al een mooi stukje meer dan de magische 25g), je kunt echt proeven dat de zoetere karamelnoten, die pas na deze tijd naar buiten komen, ontbreken. de basissmaak was eigenlijk heel goed, maar je kunt proeven dat het geen afgewerkte espresso is, het smaakte erg handig. minstens 10 sec. meer mag het doorstromen. kan ik dit op de een of andere manier bereiken? zijn er nog andere trucjes? Het aanpassen van de hoeveelheid gemalen koffie helpt niet.

Espresso Lungo smaakt veel beter, het loopt goed 17-20 seconden, maar dan is het al een veel grotere hoeveelheid afgewerkte koffie in het kopje, heeft niets te maken met espresso, veel te waterig.

Bedankt voor uw tips

GroetenLukas