Geavanceerd zoeken

Koffiepoeder blijft achter in zetgroep

Gast_Nico

Donderdag, 20. April 2023, 13:56 Uhr

Unregistered

Hallo,

Ik heb het volgende probleem met onze Neff machine.
De koffie wordt gemalen, valt in de zetgroep en alles loopt normaal.
Zodra de koffie klaar is, wordt het 'gebruikte' koffiepoeder niet meer uit de zetgroep geworpen en blijft in de container achter.
Er is ook geen foutmelding maar de machine is klaar voor de volgende koffie.
Als je dan het nieuwe proces start, probeert de machine natuurlijk het nieuwe gemalen koffiepoeder in de al volle container te vullen en vervolgens te 'comprimeren'. .....Op een gegeven moment blokkeert de zetgroep.
Het verwijderen van de brewer (zeteenheid) is dan vrij moeilijk omdat deze niet in de basispositie staat. Ik heb de zetgroep meerdere malen schoongemaakt en de afdichtingen gecontroleerd, maar het mocht niet baten.
Momenteel moet ik na elke koffie de zetgroep eruit halen en het gebruikte koffiepoeder handmatig verwijderen.

Heeft iemand een idee?

Nico

MrLed

Donderdag, 20. April 2023, 14:53 Uhr

*

Barista

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 210

lidmaatschapsnummer..: 31782

Lid sinds: 14.01.2018

Is deze cover nog beschikbaar?

https://www.juraprofi.de/Bosch-Ersatzteile/Bosch-Vero/Brueheinheit-und-Antrieb/Abdeckung-fuer-den-Bruehkolben-der-Brueheinheit::9920.html

Gast_Nico

Donderdag, 20. April 2023, 16:43 Uhr

Unregistered

Het gaat dus om een ingebouwde volautomatische Neff C15KS61N0

Alle onderdelen zijn nog aanwezig op de zetgroep.
Het probleem is als volgt: nadat de koffie is doorgelopen, keert de zetgroep terug in zijn normale stand. Het koffiedik zou moeten "vrijkomen" en via de schraapsteel in de opvangbak moeten worden getransporteerd.
Maar het koffiedik blijft in de bak of valt er terug in en komt niet vrij.
Voor zover ik kan nagaan, loopt alles op de zetgroep probleemloos.
Ik heb het hele bewegingsproces ook handmatig doorlopen als de zetgroep is verwijderd.
Na het compressieproces beweegt de zuiger dan terug en de koffiedrab zou aan de bovenkant van de tegenhanger moeten blijven plakken en in de volgende bewegingsstap komt deze rubberen plaat met een metalen beugel en veegt de koffiedrab weg.
Maar de koffiedrab "plakt" niet aan de tegenhanger, maar valt terug met de neerwaartse zuigerbeweging van de zetgroep. Het werkte één keer toen ik het handmatig doorvoerde, maar dat was het.
De zetgroep wordt regelmatig schoongemaakt. (om de 2-3 weken).
De machine is nu 8 jaar oud en dit is al de derde zetgroep. Ik heb de machine verschillende keren laten demonteren omdat er problemen waren met de magneetschakelaar van de lekbak en andere kleine dingen.
Wilde het hier gewoon vragen voordat ik een nieuwe zetgroep bestel en het niet is omdat er iets anders mis is in het proces.

kaffeechris

Donderdag, 20. April 2023, 18:35 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 2077

lidmaatschapsnummer..: 24425

Lid sinds: 29.05.2014

Hallo, in deze brouwinstallatie zijn aan de buitenste brouwcilinder vlaggen bevestigd die naar binnen buigen of afbreken als gevolg van ouderdomsverschijnselen of vervluchtiging van weekmakers.
Controleer de demontage en als deze vlaggen nog bevestigd zijn, verhit ze dan een beetje met een brouwbrander en buig ze voorzichtig 3-4 mm naar buiten.
Deze vlaggen voorkomen dat de brouwzuiger onmiddellijk na de reis in de richting van de UT zakt.
rolleyes.gif



--------------------
Alles ist Wiederverwertbar, sogar diese Buchstaben.
Keine Anfragen oder Hilfe, über E-Mail.

Molossus

Woensdag, 10. Mai 2023, 10:43 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 10

lidmaatschapsnummer..: 65064

Lid sinds: 20.04.2023

Hallo Nico,

Het lijkt erop dat het probleem te maken heeft met het uitwerpen van het gebruikte koffiepoeder uit de zetgroep. Het is mogelijk dat het uitwerpmechanisme geblokkeerd of beschadigd is, waardoor het koffiepoeder niet naar buiten komt. U zei dat de brewer meerdere malen is schoongemaakt, maar het is mogelijk dat er zich vuil of koffieresten in de unit hebben opgehoopt, waardoor het poeder ook niet kan worden uitgeworpen.

Ik raad u aan contact op te nemen met de servicedienst van Neff voor verdere hulp bij het oplossen van dit probleem. Zij kunnen u wellicht advies geven over hoe u de kookunit kunt reinigen of eventueel repareren. U kunt ook kijken of de machine nog onder garantie valt voor een gratis reparatie.

Met vriendelijke groet,