Geavanceerd zoeken

De'LonghiECAM293.52.B:Fabrieksinstelling slijpgraad6.5

uitgepakt: grind6.5?

Fidel

Vrijdag, 08. December 2023, 21:48 Uhr

Unregistered

Hallo,

Ik had de KVA DeLonghi ECAM 356.77.S Dinamica al teruggestuurd omdat ik de maling verkeerd had ingesteld en mijn koffie daarna erg zuur smaakte. Door deze ervaring durf ik de maling niet meer te veranderen.
Sinds gisteren heb ik een nieuwe De'Longhi ECAM293.52.B bij me. Uitgepakt en alles zag er "nieuw" uit. Ik opende het deksel van de koffiecontainer en was zeer verbaasd: de nieuwe KVA heeft een maalgraad (fabrieksinstelling) van 6,5 (maalgraadoptie van 1 (zeer fijn) tot 7 (zeer grof))! Ook ongelooflijk: hoewel de maalgraad op zeer grof staat, smaakt de koffie relatief sterk (iets te bitter) en de temperatuur fabrieksinstelling is te heet (tong verbrand, hoewel op niveau 2 = medium) en de koffiepuck is droog, stevig en rond.
Alles wijst er dus op dat de koffiebonen zeer fijn gemalen zijn.
Vragen:
1. Hoe kan het dat de molen op 6,5 staat en niet op 4,5 (zoals gewoonlijk)?
2. Waarom is de koffie zo sterk en de puck zo stevig bij zo'n grove instelling (bijna de grofste!)?
Kan het zijn dat de Malgrad knop verkeerd om is geplaatst tijdens de montage in Roemenië?
Sorry, maar ik durf de maling niet te veranderen (zie hierboven).

Ik heb de temperatuur en de smaak veranderd naar de laagste stand (d.w.z. 1) (maling onveranderd op 6.5): Nu smaakt de koffie normaal en drinkbaar (heet genoeg en met een bittere smaak, maar niet meer te bitter). Overigens was de crema bijna 1 cm met ECAM 356.77.S en slechts ongeveer 5 mm met ECAM293.52.B.

Moet ik de KVA terugsturen? Is deze "nieuwe" KVA een retourzending?

Bedankt voor uw hulp
MfG Fidel