Geavanceerd zoeken

Melitta caffeo CI - melkschuim probleem & verhelpen

Gast_Andreas

Montag, 10. Oktober 2011, 20:48 Uhr

Unregistered

Hallo,

hier Andreas weer. Ik wilde alleen maar melden dat een ontkalking mijn probleem volledig heeft opgelost. Ik had eerder de andere twee schoonmaakprogramma's uitgevoerd, maar die hadden geen effect.
Totdat het probleem zich voordeed, had ik 130 deksels, meestal latte macchiato, en de machine had ongeveer 2 maanden gedraaid. Ik gebruik gebotteld water, dat eigenlijk
heel zacht is.

De tip kwam van de Melitta

Hotline. GroetenAndreas

andis

Woensdag, 21. Maart 2012, 02:26 Uhr

*

Koffiedrinker

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 15

lidmaatschapsnummer..: 15659

Hallo, je Mit-CI-Käffler! Sinds vrijdag ben ik ook aan het testen, en ik vind de machine geweldig. Vooral dat Melitta imho op veel plaatsen een tikje meer op de hygiëne heeft dan ik bij anderen weet, omdat ik de lekbak met plezier nog een keer leegmaak voor! melkschuim heeft bij mij ca. 47°C bij de uitloop, koffie ca. 90°C (met temperatuur keuze "normaal"). Kan worden getest: Neem het melkschuimapparaat weg, kopje/lob onder, plak/houd de magneet op de juiste plaats en druk (en breek) het melkschuim eenmaal af. Dan* blijft er kalk achter in het mondstukgat (ontkalken of schoonmaken met een tandenborstel+azijnreiniger in het gat van het mondstuk en dan EasyClean) of* lekken/verstoppingen op het rubberen gevormde deel van de melkopschuimer, noem het rubber, naar de kegels van het stoom- en reinigingspijpje of op de weg van de melk. Reden: afzettingen of beschadigingen (of het gieten van neuzen op de tepels), van de melkbron naar de schuimkamer. ->Schoonmaken van de kegels van de stoom en het schoonmaken van het mondstuk rondom, ook van achteren, met lappenvegen. Met borstels de gaten in het rubber, ook het melkinjectiemondstuk, zie kleine fel verlichte plek op de foto van het rubber. Raak nooit oppervlakken aan met de draadeinden van de borstel, er moet een druppel epoxylijm op zitten als bescherming tegen krassen. Dat zal ik vandaag doen. De uitlaat is niet kritisch zolang er iets doorheen past. U kunt dit Y-plastic deel (Y -> "1 schuim op 2 uitgangen") apart testen door het door te blazen. In geval van problemen, doordrenk het met (DM's) galzeepvloeistof, misschien een vaatwasmachine, en daarna een Intesive Clean met melkreiniger. (Zelfs als ik zo'n Y zou willen hebben, die met borstels kan worden schoongemaakt. Best gemaakt van siliconenrubber uit één stuk. De weg van de melk is voor mij gemakkelijk, slang direct (zonder de tepels, maar met een vleugje Syntheso LM220 of siliconenvet) in een melkbeker of melkpak. Zo hoef ik de tepels er niet uit te halen en te borstelen. Ik zet de Tetra-Pack in een stapel van twee kleine plastic kommetjes, dan wordt hij diagonaal geplaatst en hoog genoeg voor de kleine buis. Als je het buisje met je vinger vasthoudt terwijl je "schuimt" zonder melk, kun je inschatten hoeveel negatieve druk er is. Zo niet (meer), dan lekt het. (Ik heb nu gewoon gekeken hoe goed de stoomjetvacuümpomp het doet, en ik ben enthousiast. Het zou ook op prijs worden gesteld om de melk uit de kelder te halen. Ik heb de slang verlengd en water uit een op de vloer staande beker gehaald. Geen verschil ;-
) Ik denk dat het belangrijk is dat de slang niet loodrecht op de bodem van de beker / melkpak kan worden gezogen als je hem in de beker / melkpak steekt, er
is geen schuim meer, dus heb ik het uiteinde van de slang 1/3mm "gegolfd" gesneden met de kleine snijder toen ik hem met de kleine snijder scherpte, ;-) (In plaats van een snijder kun je ook een nat scheermesje gebruiken en het uiteinde van de buis tot 45° op een mesje trekken terwijl je de buis draait) Ik kan de melktemperatuur meten als je wilt, subjectief was het altijd al lekker en heet genoeg. (wie zei dat: het is niet anders dan 45°C ?)Eén ding is me opgevallen: ik heb nog geen theewater nodig ( - de koffie smaakt te goed). Dus af en toe laat ik een slokje uitspoelen, dat doet het nog niet alleen... Groeten! Andip.s.: (Om te bewerken naar ver. 2: de eerste was te lang. OK, V2 ook.)Lange termijn doel: het ontwerpen van een boon omschakelingssupplement dat de nieuwe koffie bijna zonder enige resterende koffie van de vorige variëteit onmiddellijk na de omschakeling maakt. Luchtkussentapijt voor de koffiedik? Mechanisme om de bonen terug te vullen in de toevoer boven de maalkegels (als een mol)? Wie is er bij betrokken? wink.gifBijlage: foto met de 4 deelfoto's. o.l.: "rubber": verlicht aan het melkzuigmondstuk, zie je het kleine gaatje waardoor de melk in de "stoomwervelkamer" wordt gezogen. o.r.: handmatig geslepen siliconenslang, zodat ik het er makkelijker in kan doen. Sindsdien wordt het een beetje gesmeerd zonder tepels. Tot nu toe geen afzettingen zonder borstelen van binnenuit, ik heb het borstelen op een 2-weekse cyclus gezet. wink.gif
Ik laat de slang gewoon aan het melkzuigmondstuk hangen, het zweeft in de lucht en zit niet op tafel
, er is niets hygiënischer.

Lichtjaren beter dan de speciale melkpotten die

net als de concurrenten van Melitta

in de machine klikken

.
etc.: Deze pad stoort me alleen maar, zonder dat kan de stoom mooi ontsnappen en kan ik de kom beter
schoonmaken. Laat het eruit?

Voor de plastic neuskenners: Als de kom met de bekerzijde naar mij toe wijst, zoals in de praktijk, heb ik met een beetje kracht het verticale kompres naar mij toe geplukt; daarna heb ik de neuzen een beetje afgerond aan de houtranden, net een beetje, want dan is het makkelijk genoeg. Zie

de afgeronde neustip.
Onder andere: de demper maakt nogal wat mist (vooral op de latte bij de overgang van
schuim naar koffie).

Slim

ontworpen

om praktisch onderhoudsvrij te zijn

.

Maar het stoomt te veel voor mij, ik ben bang dat de koffiestort zich

in de loop der jaren

met de stoom in de omgeving zal settelen

... Het

doel op lange termijn zou zijn om stoom direct te condenseren (in afvalwater?) of - voorgekoeld - uit de machine

te leiden...

Nu ga ik eerst ieders melkschuim maken en daarna ieders koffie

.

Op deze manier is er niet zo veel afvalwater in de kom, omdat het minder moet overstromen. 20 seconden. wachten helpt ook.

andis

Woensdag, 21. Maart 2012, 02:41 Uhr

*

Koffiedrinker

Hier is de foto.
(Lijnbreuk gaat zo ver als de foto, dus ik zet het in een nieuw antwoord
.

) Andi

Bijgevoegde afbeelding

andis

Donderdag, 22. Maart 2012, 18:26 Uhr

*

Koffiedrinker

Hier is een foto van de tetrapack houder en de lege buis.
Gegroet!
Andi

.

Bijgevoegde afbeelding

andis

Woensdag, 28. Maart 2012, 23:56 Uhr

*

Koffiedrinker

Hier zijn de tepels, waar ik kan raden dat ze na een beetje kalkafzetting of afhankelijk van de seriële verstrooiing misschien niet helemaal afdichten op de slang.

Deze zijn strak.

Maar je moet het einde met een natte vinger afsluiten tijdens de Zutsch-test, anders komt er lucht langs je vinger en in je tepel.

( Stereoscopisch beeld voor iedereen die in staat is om te loensen. Misschien zoom je klein in (Ctrl en Minus toets; terug naar 100% weergave met Ctrl-0 )

Andi.

Bijgevoegde afbeelding

andis

Donderdag, 29. Maart 2012, 11:31 Uhr

*

Koffiedrinker

Zodat men weet wat er bedoeld wordt met de epoxyhars druppel rond de scherpe kanten van de penseeldraden, is hier een foto-experiment.
Helaas is de lijm zeer transparant, UV-hardend
polymeer (Bondic van Bauhaus).
Dus, nu zijn het genoeg foto's,
denk ik.

Misschien voeg ik er nog meer toe

als links onder. Gegroet! Andi
.

Bijgevoegde afbeelding

PBeck

Donderdag, 29. Maart 2012, 20:14 Uhr

*

Koffiekenners

Bijdragen: 28

lidmaatschapsnummer..: 15668

Hallo, andis,

mooi overzicht voor mogelijke melkproblemen. Bedankt smile.gifIn het begin wilde ik de slang direct in de melkpak hangen, maar het heeft het nadeel dat de slang altijd melk aan de buitenkant heeft. Het moet dus weer apart worden schoongemaakt. De vaatwasmachineoplossing voor verdeler + container werkt (tot nu toe) goed. Laten we eens kijken hoe het werkt na 6 maanden in bedrijf. Intensieve schoonmaak elke week vind ik (tot nu toe) nog steeds overdreven.

Maar ik kan me niet voorstellen dat de slang bij de tepel lekt. Dergelijke slangen zijn duidelijk onder de maat gemaakt, zoals u kunt zien op de foto bij de uitbreiding.

Groeten PBeck

andis

Vrijdag, 30. Maart 2012, 22:36 Uhr

*

Koffiedrinker

Hallo PBeck, de melk van buiten... Ik veeg de slang af met een schone vaatdoek vlak voor EasyClean, dat is het.
Bij
EasyClean stop ik de slang in mijn schone "spoelbeker" en die onder de tuit, zodat deze tenminste op de onderste 8 cm wordt gedoucht en gestoomd. Maar nogmaals per foto.
Bijtanken voor schuimvorming gaat perfect met de losse slang zonder tepel. Soms nemen we gewoon bekers of mokken en doen er wat melk in, soms de hele tetrapack met de twee plastic kommen
als "schuine houder" zoals op de foto. (Het grootste deel van de familie mag geen melk wisselen, en het wisselen van melktypes is zeer eenvoudig met het "losse buis-principe") De originele
melkverpakking ziet er al mooier uit. Er zijn nog maar een paar onderdelen die in contact komen met melk
: Rubber, 90° hoek ABS in het deksel, buis met rubberen ring. U kunt hem ook zonder tepel aansluiten, sluit de buis goed aan op de rubberen doorvoer, klaar. Ik zou, als ik er zin in had, de slang in de vaatwasser in de besteklade of mand gooien, maar zal er veel water doorstromen? Ik zie meer zin in het borstelen van binnenuit, hoewel niet vaak, bijvoorbeeld alleen voor IntensiveClean. Naar het onderwerp "warme melk": Bij mij verwarmt het daar 5°C tot ca. 41°C hoog. Warmere melk (15°C) is vreemd genoeg ook niet hoger, misschien is het wel dunner.
Als je het te "lauw" vindt, kun je de melk weer laten doorweken, maar voeg dan wel zoveel mogelijk koude melk toe, bijvoorbeeld 1/4 ervan, zodat het niet boven de 60°C gaat, zegt KaffeeWiki.de,
anders
stremt de melk
te veel (en dan moet je het enzymatisch uit de Y-outlet oplossen - met een vaatwasser of ~-reiniger;).
Als alternatief kunt u de stroom "warme melk" in de inname gooien, zodat de gewenste temperatuur onmiddellijk wordt bereikt. Slangklem of aan het uiteinde van de slang een "gashendel" (plastic buizen, bijv. van wattenstaafjes). Ik heb
60 en 67°C bereikt
met een wasknijper
. Als ik een slangklem had met herhaalbare resultaten, maak ik een foto.
Bij melkschuim is smoren om de temperatuur te verhogen nauwelijks mogelijk, omdat de lucht al vermengd is met de stoom in het apparaat, en als er te weinig melk komt, spat het meteen, net als bij te veel (
zij)lucht. Vraag me waar het luchtvolume wordt aangepast. Als er te veel kalk in het ventiel zit, kan het toch fout gaan.
Ik denk vaak aan een zin van een servicetechnicus op uw buis, die u heeft geadviseerd om hygiënisch te zijn en 's avonds alles uit te drogen, wat u maar kunt, pomp-/lekbak, brouwgroep, tank, sproeiers, slangen... alleen: ik kan er ook niet zo goed tegen. Ik maak nog steeds elke twee dagen de tank schoon met een azijn-reiniger en zet het melksysteem op de machine, gedoucht in losse onderdelen, laten we eens kijken hoe lang ik het nog kan volhouden. EasyClean is te kort voor een goede desinfectie. Misschien slechts 3x EasyClean in de avond, maar alles laten hangen
en borstelen alleen in het weekend?
Wie heeft er ooit de Al** - prothesereinigingstabletten gebruikt om "uit het waterreservoir" te spoelen? Ik had dit al een tijdje met de oude AEG-machine gedaan, intensief gespoeld en de Kuki-tablet alleen aan de zuigzijde in het water gedaan, omdat ik de waterslangen en hun coating van binnenuit had gezien. Ik ben nog niet groen van de bijtende werking, zeker niet als het water opgewarmd is. Misschien is het ontkalkingsprogramma daar
beter geschikt voor?
Met vrienden reikte ik ooit in de tank en de muur was een beetje glibberig.
In ieder geval
werd er niet genoeg geborsteld, omdat de BioFilm in de tank nog beter in de slangen
kan groeien. Gegroet! Andi

Bijgevoegde afbeelding

andis

Samstag, 31. Maart 2012, 00:09 Uhr

*

Koffiedrinker

Dus, hier is de beloofde rechte uitgang van een stuk siliconenbuis. Helaas heb je er een nodig met 6mm buitendiameter, 4mm binnenin, deze lag in de keuken.

Nu EvenEasyerToClean.

Het stuk geel plastic was een wasmand en voorkomt dat het rubber, dat de schuimkamer is, naar beneden glijdt als het wordt aangesloten, anders doet de vertakking (de "Y") dat.

Nu zou ik graag een schuimkamer willen hebben die verandert in een Y, waar je vanaf de onderkant doorheen kunt borstelen, en bij voorkeur gemaakt van transparante siliconen, ook al zou het na een tijdje niet meer helder moeten zijn.

( Morgen zal mijn vrouw testen of het melkschuim anders is dan anders... smile.gif

Nee, het schuim was oké.
Maar hij had de neiging om na een tijdje "kraam
" of iets dergelijks te
laten
rondspatten bij "Warme melk" (getest met water). Met tepels op de tuit waren er resonanties.

Ik moest een stuk van een 2ml tip (1cm van de

buitenste cilinder met tuit) ertussen zetten, blijkbaar wil hij de "expansieruimte met uiteindelijke stromingsweerstand" hebben. Hm, moet nog steeds testen. De foto wordt binnenkort vernieuwd.
Zou interessant zijn waarom het in het begin stabiel was (met melk) en daarna hardnekkig niet meer. Misschien een beetje ontkalking speciaal voor de omschakelklep? Misschien is dit ventiel met de kleine hoorbare servo voor met/zonder hulplucht (melkschuim/warme melk) een stervormige verdeler, eventueel ook voor alles, incl. koffiewatertoevoer en theewater. Net als de Gardena 1-out-of-6 sterren distributeur
.

..

Bijgevoegde afbeelding

Gast_Henry

Samstag, 31. Maart 2012, 18:18 Uhr

Unregistered

Hallo, Andis,

Bedankt voor je tips.
Ik heb de neuzen in een minuutje klaar. Alle vier, de twee aan de zijkanten en de twee in het midden. Nog meer dan je op de foto kunt zien. Werkt geweldig, mijn vrouw is opgewonden. Het schoonmaken is veel gemakkelijker
.

In de eerste week heb ik de monteurs voor de koffiewissel direct verwijderd. Het is heel gemakkelijk. Neem het deksel van het bonenvakje, draai de zilveren kruisschroef los, verwijder de "hemisfeer", haal het zwarte mechanisme eruit, schroef de hemisfeer er weer op, vul de koffie bij indien nodig en doe het deksel erop.
Kan

indien nodig opnieuw worden geïnstalleerd.

Het is

ook

gemakkelijk om de behuizing uit de koffie-uitloop te halen. Om dit te doen, moeten twee snap-in clips van onderaf worden losgelaten. (puntmes of fijne schroevendraaier) Trek dan de behuizing aan de onderkant naar voren en til deze op.

GegroetHenry

Gast_Henry

Samstag, 31. Maart 2012, 18:22 Uhr

Unregistered

Correctie
: Is gewoon een detentie onderaan in het midden.

PBeck

Samstag, 31. Maart 2012, 20:32 Uhr

*

Koffiekenners

Hallo andis,

is ook een mogelijkheid om de slang van buitenaf te reinigen. Een 100% optimale hygiëne kan met deze systemen sowieso niet worden bereikt. Ik zet de melkcontainer twee keer per week in de vaatwasser en borstel de slang af en toe.

Na twee weken heeft de machine zich nu gemeld en wilde de IntensiveCleaning. Ik denk dat je daar niet zo slecht in bent.

Zolang het melkschuim zonder problemen stroomt, zie ik geen hygiënisch probleem. Gedwongen is er dan alleen nog maar een injectie...

Ik denk niet veel van de tactiek om de hele machine uit te drogen. Elke dag wordt de marc container uitgewassen en de kuip geleegd. De volledige reiniging gebeurt 1x per week. Als het nog langer zou duren, zou een volautomatische machine voor mij niet echt de moeite waard zijn. Dan zou een filterkoffie voor mij ook voldoende zijn.

Het enige wat ik op het gebied van hygiëne op het randje vind, zijn de pompbak en het melktoevoersysteem, die meerdere malen worden gereinigd, ook al is er alleen maar water doorheen gepompt.

Ik zou voorlopig voorzichtig zijn met de reinigingstabletten voor protheses. Een normale ontkalking zou voldoende moeten zijn. De fabrikant kiest zeker de sterkte van zijn ontkalker op basis van duurzaamheid en functie. Dan zouden minder of meer agressieve middelen niet noodzakelijkerwijs raadzaam zijn. U kunt het waterreservoir zeker schoon krijgen met het ene of het andere huismiddel?

Trouwens, geweldig wat je doet - hou het bij smile.gif

Groet Patrick

Gast_Henry

Zondag, 01. April 2012, 11:03 Uhr

Unregistered

Hallo samen,

de reinigingstabletten voor prothesen konden tijdens de programmavolgorde "ontkalken" door de machine worden gejaagd. Maar of dit iets zal brengen in de korte tijd?

Als het om hygiëne gaat, mag de koffie-uitloop niet worden vergeten. Er staat een kleine container voor de twee afvoerbuizen. Helaas kan dit niet worden geopend op de Melitta. Het zit (nog) niet in de beweegbare koffie, melkuitloop. Uit ervaring met mijn oude Jura weet ik dat er zich daar na lange tijd wat dingen opstapelen.

GegroetHenry

PBeck

Zondag, 01. April 2012, 19:39 Uhr

*

Koffiekenners

Misschien heb je wel gelijk over die koffie-uitloop. Dat hangt echter af van de constructie. Op mijn vorige Delonghi ESAM 3500 zat de koffie-uitloop in een draaiklep. Het is gebouwd als een trechter.

Als er minder ruimte was, kon de reinigingsvloeistof dan alle plaatsen bereiken? Het zou interessant zijn om te zien hoe de Melitta's echt zijn.

Groeten PBeck

andis

Zondag, 01. April 2012, 23:29 Uhr

*

Koffiedrinker

Hallo! In het beste geval was de slang voldoende als uitlaat. Maar op een gegeven moment kwam de dag dat de stroom afbrak, het "ontkiemde". Met de pot van de 2ml-spuit is hij echter stabiel, net als met het originele Y-stuk (dat een beetje stromingsweerstand maakt door de 2 harde 90°-hoeken wink.gifEen "expansieruimte" maakt het geheel stabieler tegen te veel lucht van buitenaf of vreemde stromingspatronen. Maar ik had liever een eenvoudige slang als uitlaat gehad. Dus de poging om iets te gooien met een "slangklem". (Dit is installatiedraad koper 1,5mm² inflexibel. Laat de isolatie aan de uiteinden iets langer zitten dan de krasbescherming) Deze versie werkte in het begin goed, en daarna is hij ontkiemd; met de originele Y is hij stabiel. Met het stukje spuit ook. Nu heb ik het ontkalkt, hoewel ik er niet van uitging dat het nodig was, en het deed beter, een beetje zonder de "wervelkamer". Helaas nog steeds niet stabiel genoeg. Slechte test: terwijl "melkschuim" aan de stekker trekt - in de hoop dat de servo in de positie blijft waarin hij zonder stroom staat. Dat doet het ook, en de stoom blaast er langzaam af.
Het interessante is dat
de klepservo
na het
inschakelen iets langer dan normaal loopt, hij moet zich waarschijnlijk opnieuw kalibreren. Sindsdien werkt het melkschuim met slang en gashendel met draadklem echter weer.

(Of misschien was het vanwege de stekker die ik dezelfde avond

in de juiste nozzle (spoeling/hulplucht) stopte voor een test, misschien was het de binnenkant van de muur van de nozzle aan het schoonmaken. Hiervoor kunt u de meegeleverde borstel gebruiken :-
) Na het verdampen
met open ventiel is het thermoblok, of wat de naam van de kleine stromingsverwarmer ook is, vrij leeg. Wat is de beste manier om het te overspoelen? Een kort kraantje melkschuim en dan water?

Ik ben overspoeld met warm water tikken, maa wink.gifr

ik pauzeer altijd na een paar seconden, niet dat het te veel opwarmt. Mocht er niets gebeuren, dan wordt de temperatuur geregeld, maar dat gebeurt door software
Nu zou u moeten meten hoeveel lucht de spoeltuit
afgeeft
met "melkschuim
", bijv. de volumestroom bij een bepaalde onderdruk.

(b.v. met een langere transparante slang zoals in een waterpas, maar wees fris en schoon, u kunt het thuis meten -> U-vormige waterkolom, hoogteverschil-> onderdruk, daalsnelheid*

dwarsdoorsnede_binnen=doorstroming). Resultaat:-> * Dus alleen stoom komt uit het stoompijpje.
-> * De lucht die nodig is voor het opschuimen wordt via de negatieve druk in het melkkanaal uit het juiste mondstuk gezogen ( -
tot nu toe dacht men dat het alleen voor het spoelen was).

En dit is gesloten voor "melkschuim" in de eerste 2 seconden en voor "warme melk"

. Hopelijk strak. Gegroet! Andip.s.: Koffie-uitgang
:
een andere keer.

Eerst moet iemand me vertellen hoe ik het blikje er zonder schade uit kan halen, alsjeblieft... daar sta ik op een van de vele slangen

die we hebben.
Was het blikje al beschikbaar in de Caffeo Bistro, er is een fotogalerij voor
.

Ik denk dat het dezelfde uitlaatklep is. Misschien kun je het de jongens vragen.

Bijgevoegde afbeelding

1Seite 234