Geavanceerd zoeken

Melitta Caffeo CI problemen

Gast_Marco

Vrijdag, 07. Februari 2014, 14:45 Uhr

Unregistered

Hallo, iedereen,

Ik had problemen met mijn Melitta Caffeo CI tot voor kort. Er kwam maar een klein beetje koffie uit de voorkant en eindigde in het kopje. Het meeste liep in de lekbak aan de achterkant. Ik heb het probleem zelf opgelost, eigenlijk met succes. Ik heb een nieuw afvoerventiel gekocht bij coffeemakers.co.uk en het vervangen.

Alles was in orde, dacht ik! De koffie liep weer...maar nu een nieuw probleem: elke tweede keer dat ik koffie zet, zegt de machine dat ik de bonen moet vullen. De molen maalt normaal, maar de machine gooit het poeder onmiddellijk terug in de opvangbak voor pulp en geeft de foutmelding "Annuleren". Meteen daarna kunt u de zetgroep schoonmaken, want er zitten overal resten koffiepoeder. Bovendien is het poeder in de grond container ook nat... het drijft in water.

Als ik een tweede kop koffie zet, komt hij er normaal uit.

Heb lang getest, het is echt elke tweede koffie ontwenning met het beschreven probleem. Ik heb ook de instellingen van de molen geprobeerd. Helaas kan ik het probleem niet vinden.

Heeft iemand een tip/probleemoplossing voor mij?

P.s. Ik had alles zorgvuldig gerepareerd, verwijderd en zelfs schoongemaakt toen ik de aftapklep verving. Op de molen heb ik zelfs oud poeder uit de poedertunnel verwijderd, waardoor het gemalen poeder in de brouwgroep wordt gegooid.

Martin (Hobbytechniker)

Vrijdag, 07. Februari 2014, 19:08 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1382

lidmaatschapsnummer..: 22501

De besturing van de drive werkt waarschijnlijk niet goed en veroorzaakt deze vreemde fout.

De zeteenheid is waarschijnlijk niet helemaal tot het einde in de "zetstand" gezet, maar er ontbreken een paar millimeter...daarom zit de pulpuitwerper niet vast...er komt water in de lekbak terecht en de sensor voor de vulhoeveelheid van de zeteenheid geeft geen juiste gegevens door.

Verwijder de aandrijfeenheid...dus verwijder alles weer zoals u dat met de aftapklep hebt gedaan...de aftapklep zit aan de achterkant van de aandrijfeenheid.

Als de aandrijving is verwijderd, verwijdert u het deksel van de besturingseenheid (geklemd..dus wees voorzichtig, de klemmen kunnen afbreken)...daaronder zitten 2 microschakelaars en een ongeveer 5 cm grote schijf met nokken.
Als de clips afbreken, moet u de afdekking op dit punt met plakband vastzetten wanneer u ze weer in elkaar zet.

Spoel de microschakelaars af met contactspray of, als u geen siliconenspray hebt, houd de sproeikop een of twee seconden op de nok van de microschakelaar waar hij schakelt... U hoeft deze microschakelaars niet te vervangen, omdat ze meestal niet erg vuil zijn.

Het belangrijkste is echter
om de hele omtrek van de schijf met de nokken dun in te vetten, liefst met een wattenstaafje of zo...kies een vet dat makkelijk loopt maar toch goed hecht (universeel vet werkt...gebruik a.u.b. geen kettingvet of siliconenvet voor afdichtingen, dat loopt te zwaar)..
.

zet alles weer in elkaar

.

Met deze maatregelen zorgt u ervoor dat de besturingseenheid van de aandrijving weer correct werkt...Alle fouten zouden dan verdwenen moeten zijn.

Als het zetproces nog steeds onderbroken is, spoel dan de microschakelaar voor de controle van de vulhoeveelheid van de zeteenheid op dezelfde manier door of, nog beter, vervang hem...deze microschakelaar heeft de neiging inwendig vuil te worden door de koffiedampen...hij wordt geactiveerd door het ca. 2 cm lange plastic gedeelte dat aan de zijkant aan de bovenkant van de zeteenheid uitsteekt.

marco83

Samstag, 08. Februari 2014, 03:58 Uhr

*

Koffiedrinker

Bijdragen: 3

lidmaatschapsnummer..: 23559

Deze keer ben ik nu geregistreerd.

Ik ben er nu al 2 uur mee aan het prutsen. Ik breng al je tips in de praktijk. Ik heb de knoppen ingevet met siliconenspray, de nokkenasplaat met kogellagervet (dat was het beste wat ik had; vettig genoeg om te plakken, maar toch met soepel lopende eigenschappen).

Ik heb alles weer in elkaar gezet en getest. Helaas, het is nog steeds dezelfde fout... Echt vreemd, altijd elke tweede brouwsel. Maar als ik de zetgroep na elke mislukking schoonmaak, zet hij helemaal geen koffie meer, maar breekt hij steeds af.

Dus heb ik de machine bedrogen om te zien welk poeder gemalen is. Het is 6 gram. Ik weet niet of dat te weinig is. Maar op een of andere manier is het te weinig voor de machine...

Ik kan ook de knop voor de bewaking van de zetgroep uitsluiten, aangezien de machine al stopt voordat de zetgroep in de eindstand staat (d.w.z. koffie zetten). En er zit al siliconenspray op.

Opnieuw naar het probleem. Ik heb nog wat meer geprobeerd. Als ik oploskoffie zet, doet het probleem zich niet voor. Maar het poeder is hier ook erg waterig/plakkerig. De zetgroep was er erg mee besmeurd na 3 koffie's. Het koffiedik bestaat dan ook meer uit slib en water dan uit echt slik. Ik ben aan het eind van mijn Latijn... Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

marco83

Samstag, 08. Februari 2014, 13:52 Uhr

*

Koffiedrinker

Ik heb net iets gevonden. Er zijn waarschijnlijk anderen met dezelfde problemen. Een software update zou moeten helpen. Volgens de klantenservice van Melitta zou de fout moeten optreden bij serienummers tussen B18 en B51.

Toch is het vreemd dat ik deze fout pas krijg na meer dan ca. 2500 trekkingen. En dan ook nog direct na het vervangen van de afvoerklep. Mogelijk een toeval? Ik ga nu wat vers onderhoud doen aan de brouwgroep en me dan inlezen over de software-update. Ik zal dan hier verslag uitbrengen...

marco83

Samstag, 08. Februari 2014, 20:05 Uhr

*

Koffiedrinker

Dus, na nog wat sleutelen heb ik (hopelijk) de fout gevonden. Toen ik de slijpmachine uit elkaar haalde, merkte ik dat een van de drie kogels, die samen met de veren de buitenste en de binnenste slijpmachine stabiliseren/scheiden, was losgekomen of niet meer in de daarvoor bestemde uitsparing zat. Alles werd schoongemaakt en opnieuw gemonteerd, en zie, alles werkt weer. Het apparaat kreeg inderdaad niet genoeg koffiepoeder; dat had het ook gezegd, althans indirect (vullen met bonen).

Gagi

Dinsdag, 21. April 2015, 21:54 Uhr

Unregistered

Hallo,

Ik spring hier in omdat ik denk dat ik hetzelfde probleem heb.
Eerst was het zo dat hij geen gemalen koffie meer "zette", d.w.z. er kwam niets in het kopje, daarna met bonen werkte het nog steeds zonder problemen. Sinds gisteren zet hij ook geen koffie met bonen meer.
Er is geen foutmelding of iets dergelijks. Wat ik ook selecteer, je hoort de machine werken, maar er komt niets uit de 'nozzles'. De reinigingsprogramma's zijn precies hetzelfde. Het afgevoerde water komt allemaal in de lekbak terecht.

Help alsjeblieft sad.gif

Bedankt en nog een fijne avond

!

Martin (Hobbytechniker)

Dinsdag, 21. April 2015, 23:14 Uhr

*

Expert

Bijdragen: 1382

lidmaatschapsnummer..: 22501

Beschrijf de fout in meer detail... waar komt het poeder terecht en welk bericht wordt weergegeven wanneer het stopt en komt er water in de kom of koffie terecht...?

Gagi

Woensdag, 22. April 2015, 06:55 Uhr

Unregistered

Hallo,
bij een snelle reiniging bijvoorbeeld loopt al het water in de lekbak.
Als ik de zetgroep eruit heb, is de "koffie" daar modderig en ligt een beetje op de zeef. In de pulpcontainer wordt het geperst, maar niet zoals normaal, het lijkt wat "droger"...

Groeten

Gustaf

Donderdag, 23. April 2015, 09:51 Uhr

Unregistered

Ik sleutelde vroeger ook aan mijn koffiemachines. Nu heb ik een Melitta, en ik heb een nieuwe ervaring. Als je de defecte machine ter reparatie brengt of opstuurt, is het eerste wat je krijgt een schok: de reparatie kost 138 euro all-in!!! Ik was positief verrast toen ik bij het ophalen niet alleen de defecte melkopschuimer vervangen kreeg, maar ook alle onderdelen die niet meer zo goed als nieuw waren (na 11.000 brouwsels), inclusief bijvoorbeeld een nieuwe zetgroep. Als dit niet te vaak gebeurt, is 138 euro voor een quasi-originele gereviseerde machine een correcte prijs.

Gagi

Donderdag, 23. April 2015, 11:46 Uhr

Unregistered

Dus het toont geen storing op het display. De machine werkt normaal zoals altijd. Behalve dat de koffie niet uit het mondstuk komt, maar in de lekbak. Bij het schoonmaken gebeurt hetzelfde, alles belandt in de lekbak....

rudi-03

Donderdag, 23. April 2015, 11:52 Uhr

*

Expert

Bijdragen: 1357

lidmaatschapsnummer..: 17460

Dan heb je een nieuwe afvoerklep nodig.

--------------------
Gruß Rudi

Gagi

Donderdag, 23. April 2015, 14:19 Uhr

Unregistered

Ok, bedankt, ik zal een bestelling plaatsen. Dan heb ik nog een vraag, aangezien ik de machine behoorlijk moet demonteren, is het een goed idee om tegelijkertijd de afdichtingen e.d. te vernieuwen of raden jullie dat af?
Groeten

Rene Larocque

Donderdag, 02. Mai 2019, 08:38 Uhr

Unregistered

Melitta CI knoopcelbatterij vervangen..WO rolleyes.gif