Geavanceerd zoeken

Saeco Stratos maalt te veel

en werpt het poeder weer droog

Gast_Eddy

Samstag, 27. December 2014, 15:18 Uhr

Unregistered

Hallo iedereen!

Ten eerste, dank u voor uw hulp met mijn probleem.

Ik heb al vele jaren een Saeco Stratos en die doet het heel goed (op een vervanging van een thermoblok na een paar jaar geleden). Nu veroorzaakt het echter al ongeveer twee weken problemen, en deze problemen doen zich van tijd tot tijd voor, maar de laatste tijd steeds vaker:

Als u op de knop voor korte koffie of op de knop voor lange koffie drukt, maalt de molen langer zoals gewoonlijk. Na het bekende "kloppen, kloppen" probeert de machine vervolgens het poeder in de brouwerijgroep te persen. U hoort duidelijk dat de motor zijn grenzen bereikt en dat dit drukproces, en dus het hele brouwproces, wordt afgebroken. Het poeder komt dan droog in de opvangbak terecht en de machine keert terug naar zijn normale toestand. Een foutweergave of iets dergelijks komt niet voor. Als u dan weer een kopje koffie vraagt, maalt en zet de machine net zo normaal alsof er niets is gebeurd. Als ik de machine van de zijkant openmaak, zie ik echte bergen gemalen koffie onder de zetgroep, die ook overal in de zetgroep hangt en het moeilijk maakt om te bewegen.

Mijn gok: er is iets mis met de koffieschaal en er wordt (sporadisch) meer koffie gemalen dan er uiteindelijk in de zetgroep past, waardoor de zetgroep met te veel koffie gevuld wordt.

Heb je een idee en kun je me helpen?

Groeten
, Eddy
.

kaffeechris

Samstag, 27. December 2014, 20:09 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 2077

lidmaatschapsnummer..: 24425

Hallo Eddy, het klopbord komt van de doseerklep, waarschijnlijk zit de kamer vol met regrind, de kamer wordt gevuld door de molen. De kamer wordt gevuld door de molen, die maalt
tot deze klep een microschakelaar
activeert.

Dus ik zou het heel grondig

schoonmaken.

Verwijder de stekker, verwijder het waterreservoir, haal de brouwgroep eruit, maak dan alles goed schoon, zeker ook de doseerunits. Met Qtip of

houten stok.

Als dat niet helpt, moet u het maalkanaal expliciet controleren als er een fout is

.
MfG Chris

--------------------
Alles ist Wiederverwertbar, sogar diese Buchstaben.
Keine Anfragen oder Hilfe, über E-Mail.

Guest

Zondag, 28. December 2014, 00:51 Uhr

Unregistered

Hallo Chris,

Bedankt voor de hulp. Ik dacht dat ik het goede deel moest wegdoen.

Dan probeer ik het schoon te maken, ik heb het al een paar keer uit elkaar gehaald, de laatste keer zat er een afdichting op de warmwaterkraan. Alleen de molen/doseerder heb ik nog niet rondgeschroefd. Laten we eens kijken of ik nog steeds mijn dienstpapieren vind, een exploderende blik zou me daar helpen...

Dank u! Ik laat u weten hoe het is gegaan...

Eddy

Gast_Eddy

Montag, 29. December 2014, 06:50 Uhr

Unregistered

Dus, zoals beloofd, hier is het reparatierapport:

Ik heb de machine vandaag gedemonteerd en de fout gevonden. Chris vermoedde dat er iets mis was met de doseermachine, maar het was geen schoonmaakprobleem.

De klep van de doseerunit drukt op een microschakelaar zodra de op de keuzehendel ingestelde hoeveelheid koffiepoeder (6-9 gr.) is bereikt. Op de Stratos beweegt deze selectiehendel een soort slede waarop deze microschakelaar zit. Het wordt op de glijbaan gehouden door twee pennen waarop het is gemonteerd. In mijn geval was een van deze pinnen afgebroken, waardoor de microschakelaar een beetje verdraaide en de klep niet altijd netjes kon drukken. Het resultaat was dat het soms correct en soms eindeloos werd geslepen.

Ik heb de beugel bevestigd en alles werkt weer :-)

Nogmaals bedankt voor de hulp :-) Eddy

Kaffeeplanet

Montag, 29. December 2014, 18:45 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1572

lidmaatschapsnummer..: 3017

hoe heb je het gerepareerd ? gelijmd ? doorgeschroefd ? vastgespijkerd ?

--------------------
Alle Tips und Hinweise erfolgen nach bestem Wissen - die Verantwortung trägt jedoch der Ausführende.
Daher bitte lieber einmal zu viel als einmal zu wenig fragen.

Vor allen manuellen Arbeiten am Gerät den Netzstecker ziehen !

Gast_Eddy

Montag, 29. December 2014, 23:45 Uhr

Unregistered

Had geen reserveonderdeel bij de hand en moest improviseren.

Eerst probeerde ik de pen te lijmen met boetseerlijm. Maar het brak weer af toen ik de microschakelaar installeerde. Daarna heb ik precies ter plekke een gat van 2mm geboord, een spijker met dezelfde diameter afgezaagd (zodat deze door het gat in de microschakelaar past) op de juiste lengte, ingestoken, afgewerkt.

De machine loopt weer perfect. Als ik dat reserveonderdeel ooit te pakken krijg, vermoord ik je. Blijf vooralsnog zo.

Groeten

kaffeechris

Dinsdag, 30. December 2014, 18:20 Uhr

*

Expert

Groep: Moderatoren

Bijdragen: 2077

lidmaatschapsnummer..: 24425

Ja, dat kan ook of je hebt een plastic pen van een oude balpenvulling of iets dergelijks.
Je kunt alleen een paar kunststoffen aan elkaar lijmen met een oude soldeerbout
.

Kijk welke materialen daar als kunststof worden aangegeven waardoor we de PP-tijden volledig uit de

kleefruimte

kunnen halen

.
Heel goed en laat de koffie weer goed smaken
.

MfG Chris

--------------------
Alles ist Wiederverwertbar, sogar diese Buchstaben.
Keine Anfragen oder Hilfe, über E-Mail.