Geavanceerd zoeken

NTC-temperatuursensor defect. Waar van reserveonderdeel?

Foutcode 9, NTC defect

rudi-03

Donderdag, 19. Oktober 2017, 22:22 Uhr

*

Expert

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 1357

lidmaatschapsnummer..: 17460

Hallo,

de waarde van de NTC is normaal gesproken 120 kOhm +/-10%, gemeten aan de NTC direct, of aan de contacten, zonder aangesloten kabels. Bij aangesloten kabels is de waarde ongeveer 10 kOhm.

--------------------
Gruß Rudi

jasonsan

Vrijdag, 20. Oktober 2017, 11:35 Uhr

*

Koffiedrinker

Bijdragen: 16

lidmaatschapsnummer..: 31200

Hoi, ik heb deze informatie al eens eerder gevonden. Heb je het zelf opgemeten? Ik vraag me af hoe de weerstand met kabel zo'n 110 Kohm lager kan zijn dan de weerstanden bij de NTC direct? Een verschil van 110Kohm alleen door de kabel of vlt ook het moederbord, kan dat?

Ik heb een keer contact opgenomen met Krups en kreeg een exploderende weergave met bestelnummers, maar helaas helpt het ook niet, de temperatuursensor alleen is niet beschikbaar als vervanging.

Bewerking:
Ik controleerde de lijst opnieuw, de 120Kohm zou passen bij de 100K (bij 25°) NTC`s (B57471V2104+062) bij 20° bij het meten van

Bijgevoegde afbeelding

Danceman

Vrijdag, 20. Oktober 2017, 23:24 Uhr

*

Experts

Bijdragen: 563

lidmaatschapsnummer..: 23992

Bij aangesloten kabels is de waarde ongeveer 10kOhm.

De weerstand kan alleen worden gemeten als de kabels niet zijn aangesloten.
Je moet ook op 20 graden meten, want dit is de referentiewaarde voor het bestellen van de NTC...

Een verschil van 110Kohm alleen door de kabel of vlt ook het moederbord, kan dat?

Niet door de kabel, maar door een ongedefinieerde hoeveelheid andere componenten die ook op de printplaat worden gemeten. Een meting met aangesloten kabels is volledig zinloos.

--------------------
Pessimist: Ganz schön dunkel hier...
Optimist: Ich seh ein Licht am Ende des Tunnels...
Realist: Mist, da kommt ein Zug...
Zugführer: Was machen die 3 Deppen auf den Gleisen?

jasonsan

Samstag, 21. Oktober 2017, 20:21 Uhr

*

Koffiedrinker

Logisch, ik ga ook uit van de waarden die ik direct bij de contacten meet.

Maar de temperatuur voor de basiswaarde 10K, 100K etc. is 25° C, althans voor de delen van Epcos. Ook in de bovenstaande tabel is dit te zien.

Danceman

Zondag, 22. Oktober 2017, 08:31 Uhr

*

Experts

Bijdragen: 563

lidmaatschapsnummer..: 23992

maar het is 25° C, tenminste voor delen van Epcos.

Dat klopt! Ik was me er niet van bewust dat 25 graden de referentie naar de orderwaarde is. Dat komt waarschijnlijk omdat ze elkaar altijd bij 20 graden vergelijken, wat meestal erg dicht bij kamertemperatuur is. 25 graden is vrij zeldzaam...
In ieder geval zou het dan moeten passen.

--------------------
Pessimist: Ganz schön dunkel hier...
Optimist: Ich seh ein Licht am Ende des Tunnels...
Realist: Mist, da kommt ein Zug...
Zugführer: Was machen die 3 Deppen auf den Gleisen?

rudi-03

Zondag, 22. Oktober 2017, 20:38 Uhr

*

Expert

Bijdragen: 1357

lidmaatschapsnummer..: 17460

Natuurlijk is de 120 kOhm-weerstand de juiste waarde voor de NTC.
Ik heb alleen de 10 kOhm waarde nog eens opgesomd, omdat je dacht dat dit de juiste was.

Ja, die twee kleine blauwe draadjes, dat is de sensor. Er moet een kleine connector op zitten die in het moederbord gaat. Als je de twee meetstrips op de stekker legt waar de draden in gaan, lees je een bepaalde weerstand af op de multimeter. Stel dit in op 20 KOhm. Dan moet je ongeveer 9-10 kOhm zien.

--------------------
Gruß Rudi

jasonsan

Montag, 23. Oktober 2017, 15:20 Uhr

*

Koffiedrinker

Waarom zou de 120Kohm natuurlijk kloppen? Had je dat zelf gemeten? Ik probeer gewoon betrouwbare gegevens te krijgen, zodat ik het verwarmingselement niet afschraap of later thuis een SMD-verzameling heb. wacko.gif

Ik neem aan dat deze waarden zijn gemeten bij ongeveer 20° C, dus het zou een 100 Kohm thermistor moeten zijn (zie bovenstaande tabel). Een met 120 Kohm vind ik toch niet. Het deel EPCOS B57471V2104J062 is al in bestelling, gelukkig zijn ze niet zo duur. cool.gif

Overigens kon KRUPS mij op verzoek geen informatie over de Thematics Sensor verstrekken...

jasonsan

Zondag, 26. November 2017, 17:19 Uhr

*

Koffiedrinker

Zo gedaan, het duurde even, sorry.

Vandaag heb ik in de 100Kohm termistor gesoldeerd en nu krijg ik bijna dezelfde waarden als Rudi-03 stelt. De machine is dampend en de koffie is vrij heet, tot nu toe lijkt alles oké! biggrin.gifMorgen gaat het onderdeel aan het werk en wordt het onder belasting getest. cool.gif

Conclusie: EPCOS B57471V2104J062 past bijvoorbeeld bij

Bedankt, en neem een lekker kopje koffie wanneer je maar wilt. smile.gif

Begroeting

ueker123

Vrijdag, 10. Augustus 2018, 15:58 Uhr

*

Koffiedrinker

Bijdragen: 7

lidmaatschapsnummer..: 22908

Kan iemand mij vertellen of dit ook past voor een EA 8340?
Sinds enkele dagen heb ik ook fout 9 en het apparaat springt van verwarming (een klik) direct
naar service met fout 9

. De NTC heeft geen meetbare weerstand (

bereik tot 2 MOhm
), kabelbreuk of contactfouten zijn uitgesloten, omdat ik ook direct naast de thermistor
heb gemeten.
Zijn er nog andere NTC's die in twijfel worden getrokken (of heeft iemand een bron)? Bovenstaande kan slechts zeer langzaam of moeizaam
worden verkregen.

ueker123

Samstag, 11. Augustus 2018, 20:09 Uhr

*

Koffiedrinker

Bijdragen: 7

lidmaatschapsnummer..: 22908

Als iemand weer problemen heeft met de NTC:

De contacten breken soms af, maar dat doen ze natuurlijk niet altijd en leiden nog steeds niet goed.
Ik heb de mijne gerepareerd door de contacten aan beide zijden te breken en
ze weer aan te solderen.
De NTC leverde nu 80kOhm
weerstand
bij 26 graden kamertemperatuur
.

Bij volle temperatuur daalt het tot 7 kOhm

.

BillyTse

Vrijdag, 05. Juli 2019, 19:27 Uhr

*

Koffiedrinker

Bijdragen: 1

lidmaatschapsnummer..: 34620

Hoi...je hebt echt een multimeter nodig om de spanning naar de RAMPS (of soortgelijke) printplaat te controleren, de spanningen van de printplaat te controleren, de spanningen aan te passen aan de drivers en zaken als thermistors, motorbedradingsparen en eindschakelaars te controleren.

Roady

Montag, 29. Juni 2020, 16:34 Uhr

Unregistered

Moin

De weerstand heeft 100 ohms bij 23 graden in het appartement, ik heb het net gemeten.
Een kant van het soldeer heeft het spook na 5 jaar opgegeven, opnieuw gesoldeerd en de machine draait weer.

Gast_Sarah

Samstag, 06. Februari 2021, 12:38 Uhr

Unregistered

Hallo,
bedankt voor alle informatie die ons erg geholpen heeft! Aan de andere kant, als je zegt dat je gesoldeerd hebt, is hetdan
bougie?

Gast_Gunnar

Montag, 23. Augustus 2021, 22:33 Uhr

Unregistered

Ik worstel al een tijdje met een probleem van mijn koffiezetapparaat (Krups 8010); storing en alle lampjes knipperen. Ik stond op het punt om het op te geven toen ik bovenstaande post vond. Het bleek mijn problemen op te lossen; de soldering van de NTC was losgeraakt. Nieuwe soldering en de machine werkt weer. Hartelijk dank!!!

K.P.

Dinsdag, 07. September 2021, 01:22 Uhr

Unregistered

Ik heb een oude Krupp's Dolce Gusto, de sensor ervan werkt.

1Seite 2