Geavanceerd zoeken

Ontkalking ondanks waterfilter?

winne

Woensdag, 12. Mai 2010, 05:20 Uhr

Unregistered

biggrin.gif biggrin.gif Dat is me nooit opgevallen.

Guest

Donderdag, 13. Mai 2010, 15:38 Uhr

Unregistered

QUOTE (Helmut Boe @ maandag 02 november 2009, 18:37 uur)
Als
u filters gebruikt en de machine niet twee keer per jaar ontkalkt, duurt het ongeveer 2,5 jaar en is de machine zo verkalkt dat deze moet worden onderhouden (eigen ervaring).

Gooi de filters weg, stel de waterhardheid correct in en ontkalkt wanneer gevraagd en alles is in orde.

GroetenHelmut

Dit is geen onzin!!!!!

Als u de instructies van de fabrikant volgt, is dit een zeer goede methode die werkt.

Het is belangrijk dat u het filter onmiddellijk of in ieder geval zo snel mogelijk vervangt, en niet nog een week wacht en de verjaardag van het kind met de gebruikte cartridge snel afmaakt.

Wanneer de machine zegt "vervang filter", is het filter opgebruikt en levert het geen filterprestaties meer. dus met elke kop die je ongefilterd tekent en de machine begint te verkalken! dus het is je eigen schuld als je te lang wacht en denkt: "oh de twee of drie dagen kunnen geen kwaad" als mama, papa en co elke dag 2-3 kopjes trekken en ze zijn ongefilterd, kun je zelf uitrekenen wat er na 2,5 jaar in de machine gebeurt....

in deze zin... de beste groeten...

Helmut Boe

Donderdag, 13. Mai 2010, 18:41 Uhr

*

Experts

Groep: Mitglieder

Bijdragen: 811

lidmaatschapsnummer..: 2411

Hallo Gast
, u verspreidt uw seminariekennis zonder enige praktijkervaring. Wat ik hierboven heb geschreven is praktijkervaring met mijn eigen Jura S9 en veel door mij gerepareerde
machines. GroetenHelmut

bully

Dinsdag, 23. November 2010, 14:07 Uhr

Unregistered

Ik kocht 5 maanden geleden een jura z5 voor mijn bedrijf en gebruikte de filterpatronen vanaf het begin (in de tussentijd is het de 2e)... (alles altijd volgens de voorschriften, patroonwissel/schoonmaak/spoeling)

... ...een paar dagen geleden zat ik opeens zonder melkschuim... mijn eerste pogingen om het mondstuk schoon te maken enz. brachten geen succes... er was ook merkbaar minder stoomdruk... dus heb ik het (nog niet gebruikte) filter eruit gehaald en de machine vervangen door "zonder filter" en ontkalkt... en zie, alles was weer perfect...

...dus ik zal de machine regelmatig ontkalken ondanks het filter in de toekomst ...

... ...en hoe je schade kunt veroorzaken door ontkalking is mij niet duidelijk vanuit chemisch of technisch oogpunt...

pestkop

Tree   

Zondag, 28. November 2010, 17:50 Uhr

*

Koffiedrinker

Bijdragen: 3

lidmaatschapsnummer..: 10659

En toch is kalk gevaarlijker dan extra ontkalking. Citroenzuur kan geen kwaad - mijn ervaring leert me dat.

Guest

Samstag, 25. December 2010, 15:17 Uhr

Unregistered

Als dit het geval zou zijn, dan zou gedeïoniseerd of gedestilleerd water gevaarlijk zijn! Kalk (calciumcarbonaatbiggrin.gif) verhoogt alleen de buffercapaciteit van het water, d.w.z. hoe meer kalk in het water
, hoe minder de pH-waarde verandert als er zuur wordt toegevoegd. Als er geen kalk
in het water
zit
, zal de ph-waarde van het water sneller dalen met de toevoeging van zuur dan met kalk (vandaar bijvoorbeeld zure regen). Maar ik voeg geen zuur toe aan een koffiemachine, dus het zal de machine nooit beschadigen.
3 jaar "milieuanalyse" heeft echt zijn vruchten afgeworpen
biggrin.gif

Wassermann2011

Dinsdag, 18. Januar 2011, 11:25 Uhr

*

Koffiedrinker

Bijdragen: 1

lidmaatschapsnummer..: 11457

Ik heb altijd onderschat hoe belangrijk het is om te ontkalken, maar toen moest ik deze ervaring snel maken. Ik had vroeger Senseo-koffiemachines en twee ervan gaven het op vanwege verkalking. Nu ontkalk ik (ondanks de waterfilter) twee keer per jaar en ik kan dit alleen maar aanraden aan iedereen die van zijn machine houdt. wink.gif

Kaffeeplanet

Dinsdag, 18. Januar 2011, 20:03 Uhr

*

Expert

Bijdragen: 1572

lidmaatschapsnummer..: 3017

en na deze discussie, heb je nu een resultaat te presenteren?
Jura adverteert dat als je het filter gebruikt, je nooit meer zult ontkalken! dat is wat mensen graag geloven... denk er maar eens over na... het filter reduceert de waterhardheid tot ongeveer 8°, dan zouden mensen met een waterhardheid van 8° moeten kunnen genieten van het niet ontkalken.
Het is
gewoon dom dat zelfs met dit relatief zachte water de machine nog steeds verkalkt, het belangrijkste punt is de tijdsperiode en het debiet. de claim van jura is dus gewoon verkeerd en wordt gebruikt als een verkoopbevorderend middel. naar mijn mening is de enige
echte en goedkope manier
het
regelmatig ontkalken met citroenzuur en zonder dit bescheiden ontkalkingsprogramma. Conclusie: Filter in ton, en regelmatige ontkalking dan zijn er geen problemen.
Nu kon je nog discussiëren of je citroenzuur neemt of de hardere agent aminosulfidinezuur, die ooit buikkrampen heeft gehad van aminosulfidinezuur zweert bij citroenzuur
. wink.gif

--------------------
Alle Tips und Hinweise erfolgen nach bestem Wissen - die Verantwortung trägt jedoch der Ausführende.
Daher bitte lieber einmal zu viel als einmal zu wenig fragen.

Vor allen manuellen Arbeiten am Gerät den Netzstecker ziehen !

numberonedefender

Dinsdag, 18. Januar 2011, 20:14 Uhr

*

Expert

Bijdragen: 2539

lidmaatschapsnummer..: 2650

Welke ontkalker ik gebruik hangt uitsluitend af van het te ontkalken apparaat. Met een koude ontkalkende Jura werkt ZS echt niet zo goed, anders heb ik geen bezwaar. Trouwens, je moet ook niet het amidosulfonzuur drinken, dat had ik je eerder kunnen vertellen, Koffieplaneet. wink.gif tongue.gif

--------------------
Grüße, Manuel

Jura ENA Micro 9 (Küche)
Jura xF50 (Büro)
wechselnde Besetzung in der Werkstatt...
P.S.: Support gibt's im Forum, nicht per PN o.ä.

der Papst

Woensdag, 01. Juni 2011, 11:59 Uhr

*

Koffiedrinker

lidmaatschapsnummer..: 7382

Ik heb thuis extreem ijzerhoudend en ook verkalkt water, dus ik gebruik water uit een kan met actief koolfilter van LAICA voor alle machines die water verwarmen.

Maar in mijn Jura Impressa E65 zit ook een Claris-filterpatroon, die er al sinds de laatste "grote dienst" in zit (vanwege het jarenlang staan).

Dat was ongeveer 8 maanden geleden.

Nou, 5kg koffie later geeft de machine aan dat ik de Claris-cartridge moet vervangen.

Moet ik hem volledig verwijderen en met zeer zacht water in werking stellen?

Joranz

Woensdag, 01. Juni 2011, 17:33 Uhr

*

Experts

Bijdragen: 802

lidmaatschapsnummer..: 4019

Ja!

Stel de machine in op een massahardheid van ca. 8-10°. Het water uit de kannenfilter moet ergens in dit bereik liggen.

Dit water door een Claris-filter sturen zou absoluut onrendabel zijn.
Als je tot nu toe op de Claris-filter hebt vertrouwd en jezelf de moeite van het ontkalken hebt bespaard, moet je dat nu zo snel mogelijk doen! Natuurlijk, pas nadat je de filter hebt verwijderd
...
Groet Joranz

der Papst

Woensdag, 01. Juni 2011, 17:42 Uhr

*

Koffiedrinker

lidmaatschapsnummer..: 7382

In de 8 maanden na de grote dienst werd het water gefilterd door Claris-filters en -kannen. Dit is nu de eerste keer dat het symbool voor het Claris-filter oplicht.

Joranz

Woensdag, 01. Juni 2011, 17:49 Uhr

*

Experts

Bijdragen: 802

lidmaatschapsnummer..: 4019

Alleen al daarom zou ik het zonder de Claris-cartridge doen. Als de 8 maanden in het water ik heb ernstige twijfels dat het ziet er smakelijk uit bij de inlaat / uitlaat van de cartridge.

Gast_aqueous   

Zondag, 07. Oktober 2012, 13:49 Uhr

Unregistered

QUOTE (Joranz @ maandag, 02 november 2009, 19:07 PM)
Hallo!

...want als de kalk volledig zou worden verwijderd, zou het water chemisch "zuur" worden en dan zouden slangen, afdichtingen etc. worden aangevallen!

Die bullshit laat eigenlijk iemand van een Jura-hotline los? huh.gif

Kalk houdend
water heeft een licht alkalische pH (>7). Aboluut kalkvrij water heeft een neutrale pH-waarde van 7.
Maar de uitspraak gaat nog verder! Volgens de logica zou een relatief zacht water (8°dH) plotseling zuur en agressief worden bij het doorstromen van kalkvrije, schone leidingen?

Sorry, maar ik kan alleen maar mijn hoofd schudden...

PS: met de vaatwasser voegt men "ontharder" toe aan het water, dat is iets fundamenteel anders. Hier gaat het om het feit dat te zacht water een slecht reinigend effect heeft.

Groet Joranz

Alsjeblieft, chemieprofessionals! wink.gif

Als een professionele chemienoob, zal ik mijn twee centen in nu! jaren later.

Gedeïoniseerd water, d.w.z. volledig ontzilt water (en in water opgeloste kalk is zo'n zout) heeft een pH-waarde van ongeveer 6, d.w.z. een vrij zure pH-waarde. Waar komt dit vandaan?
CO2. Dit lost langzaam op in het water (uit de lucht, bruisen uit de kraan, etc. het is genoeg om water in de lucht te laten staan!!) en vormt daarmee opgeloste CO2-ionen. Het zuur hiervoor zou koolzuur zijn.
In het laboratorium moet men de pH-waarde van water uit een ionenwisselaar, die het water mooi neutraal laat, of eerder neutraliseren met loog!!! Volledig gedemineraliseerd

water is gemakkelijk zuur

.

Jura heeft gelijk.

Maar: ik ontkalk door de extra ontkalking van de machine niet het water, maar de machine. Dus als ik voortdurend het gefilterde water (dH 8°) gebruik, kan er onder bepaalde omstandigheden kalk worden afgezet (ik ken het evenwicht daar niet). Het kan zijn dat er geen kalk wordt afgezet en dat het water een stabiele oplossing is bij dH 8°). Natuurlijk kan ik dit dan weer oplossen door ontkalking. De beste manier om dit te doen is door de cartridge uit het waterreservoir te halen. De ionenwisselaar daarbinnen kan zeker beschadigd raken als het water te zuur is.

Jura lijkt mensen in dienst te hebben die chemie en pH-waarden, pK's en pKb begrijpen.

Veel groeten,
II

bestel me nogmaals de patronen

.

wink.gif

bastlsteff

Vrijdag, 12. Oktober 2012, 10:45 Uhr

*

Koffiekenners

Bijdragen: 30

lidmaatschapsnummer..: 8283

Als je het precies neemt en je wilt zijn machine zo goed mogelijk beschermen tegen kalk moet je de Jura-Claris filters gebruiken (zodat Jura er ook wat van heeft wink.gif tenslotte, de filters zijn niet bepaald goedkoop).

En dan gewoon elke keer dat de machine aangeeft dat het filter moet worden vervangen, deactiveer het filter en ontkalk de machine.

Plaats na het ontkalken een nieuw filter en activeer opnieuw.

Dat Jura zegt dat het Claris-filter gebruikt moet worden is duidelijk... is jouw geld!

Maar over het geheel genomen kunt u zonder de machine als u de machine regelmatig ontkalkt of af en toe gewoon afspoelt met een ontkalkingsmiddel.

1Seite 2