| QUOTE (Joranz @ maandag, 02 november 2009, 19:07 PM) |
Hallo!
| QUOTE | ...want als de kalk volledig zou worden verwijderd, zou het water chemisch "zuur" worden en dan zouden slangen, afdichtingen etc. worden aangevallen!
|
Die bullshit laat eigenlijk iemand van een Jura-hotline los?
Kalk houdend water heeft een licht alkalische pH (>7). Aboluut kalkvrij water heeft een neutrale pH-waarde van 7. Maar de uitspraak gaat nog verder! Volgens de logica zou een relatief zacht water (8°dH) plotseling zuur en agressief worden bij het doorstromen van kalkvrije, schone leidingen?
Sorry, maar ik kan alleen maar mijn hoofd schudden...
PS: met de vaatwasser voegt men "ontharder" toe aan het water, dat is iets fundamenteel anders. Hier gaat het om het feit dat te zacht water een slecht reinigend effect heeft.
Groet Joranz |
Alsjeblieft, chemieprofessionals!

Als een professionele chemienoob, zal ik mijn twee centen in nu! jaren later.
Gedeïoniseerd water, d.w.z. volledig ontzilt water (en in water opgeloste kalk is zo'n zout) heeft een pH-waarde van ongeveer 6, d.w.z. een vrij zure pH-waarde. Waar komt dit vandaan?
CO2. Dit lost langzaam op in het water (uit de lucht, bruisen uit de kraan, etc. het is genoeg om water in de lucht te laten staan!!) en vormt daarmee opgeloste CO2-ionen. Het zuur hiervoor zou koolzuur zijn.
In het laboratorium moet men de pH-waarde van water uit een ionenwisselaar, die het water mooi neutraal laat, of eerder neutraliseren met loog!!! Volledig gedemineraliseerd
water is gemakkelijk zuur.
Jura heeft gelijk.
Maar: ik ontkalk door de extra ontkalking van de machine niet het water, maar de machine. Dus als ik voortdurend het gefilterde water (dH 8°) gebruik, kan er onder bepaalde omstandigheden kalk worden afgezet (ik ken het evenwicht daar niet). Het kan zijn dat er geen kalk wordt afgezet en dat het water een stabiele oplossing is bij dH 8°). Natuurlijk kan ik dit dan weer oplossen door ontkalking. De beste manier om dit te doen is door de cartridge uit het waterreservoir te halen. De ionenwisselaar daarbinnen kan zeker beschadigd raken als het water te zuur is.
Jura lijkt mensen in dienst te hebben die chemie en pH-waarden, pK's en pKb begrijpen.
Veel groeten,
II
bestel me nogmaals de patronen.
sluiten
Deel deze post: